Jag funderar på att köpa en grövre slang till min Festool dammsugare CTL22.

Frågan är om det är värt pengarna (ca 1500 kr) och om jag får den förbättring som jag tänker mig?

Den jag lurar på är denna D36:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...452882&name=Sugslang-antistatisk-D-36x3-5m-AS

Den medföljande 27mm (?) slangen funkar bra till sänksåg och fräs men när jag städar (som i att dammsuga verkstadsgolvet) så är det ALLTID något som fastnar i gummistosen på slangen eftersom denna kopplas inuti handtaget/röret.

Till bodssågen (GTS10) medföljer en adapter/reducrehylsa till spånutsuget så det fungerar fint att koppla in slangen jag har idag men frågan är om resultatet skulle bli bättre med grövre slang?

Daniel_N: Du hade din Elu 744 med hemma hos mig i somras. Jag tänkte inte så mycket på det då men visst kopplade du slangen direkt till sågen utan mellanstycke/reducerhylsa?

Jag ser nu att det även finns en D50 slang. Är det kanske till och med denna som jag bör ha till sågen? Blir den för grov för att fungera till städning och passar den alls till städsetet? Tre slangar känns kanske lite mycket, de skall ju förvaras och betalas också.

Spontant känns det trevligt med antistatisk slang men det kanske inte har så stor betydelse i praktiken för vanligt snickeri?

Du _måste_ ha minst 36-slangen om du vill kunna städa eller koppla maskinen till någon större maskin. Skillnaden i sugstyrka är enorm. Även till sänksågen tycker jag det är en stor förbättring med 36-slangen. Man kan köra med 36-slangen via reducerhylsan till GTS10:an men det blir inte enormt bra. Vill man förbättra utsuget ordentligt på den sågen ska man montera ett utsug i klingskyddet. Mer om mina GTS10-tweaks kommer nog inom en vecka.

Sist men inte minst, Daniel använde 50mm-slangen för att koppla dammsugaren till 744:an.

Tack för snabbt svar. Kan det vara därför jag inte imponerats av dammsugaren i samband med städning. Till verktygen har den hittills varit utmärkt men det beror nog mer på deras konstruktion än på dammsugaren samt att min tidigare referens (en Kärcher) var under all kritik.

Det låter som att jag bör skaffa både 36 och 50 mm slangen då, trots allt. Den medföljande 27mm slangen har egentligen inget berättigande då, om jag förstår det hela rätt. Den kan jag alltså stoppa undan?

Sedan hade jag tänkt göra några förbättringar i övrigt, det var visst någon som moddade CTL22...;) Jag återkommer till det när tiden tillåter.

Egentligen hade jag ju dessutom velat ha en dammsugare till. Som vanligt blir det dyrt så fort jag tänker göra något som verkar enkelt.

-Ringa och beställa en enkel slang, hur mycket kan det kosta?
- ca 9000 kr!!!

Nej, extra dammsugare får nog vänta.

27:an behöver du till OF1010 samt till slipmaskinerna så den är fullt berättigad. 36:an kör jag till TS55:an samt all städning. Tror att du kan komma undan med att använda 36:an till utsuget på GTS10:an oxo.

Om du inte redan har ett bra städset så är det rätt bra (minde dålig) ekonomi i att köpa städset som innehåller 36mm-slangen. Tror jag gav typ 1600 spänn för städsetet med golvmunstycke med metallrör, lite småborstar och fogmunstycke, 36mm-slang samt Systainer. Detta var inklusive frakt från firma i Tyskland.

Jo, det är klart. Då är ju 27mm slangen lite smidigare. Jag har redan standardrengöringssetet:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...pid=492389&name=Rengoeringsset-D-27-D-36-S-RS
som följde med dammsugaren. Detta gör ju inte direkt någon glad. Rören är ganska veka och munstyckena ger jag inte mycket för. Jag använder faktiskt mest rören från den gamla dammsugaren + ett Twinner golvmunstycke. Detta är faktiskt riktigt bra. Jag har satt ett sådant på Electroluxen som vi har där inne också, en klar förbättring.

Skulle jag köpa ett helt set är det mest för att få metallrören, tex:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...id=454767&name=Rengoeringsset-D-36-WB-RS-Plus
men då börjar det springa iväg prismässigt igen. Suck.

• Gilla
Krullibull
  • Laddar…
Jag använder 50mm slangen till det undre utblåset på 744:an och 27mm slangen till det övre. Ska snart bygga om det över utblåset så att jag istället kan koppla en 36mm slang där.

36mm slangen är mycket bättre än 27an. Saknar fastnar sällan och den ger helt klart med sugkraft. Använder alltid den när jag kan (ej till ex of1010 och sticksågen). 50mm slangen passar på väldigt få ställen, och den är otymplig. Den är enligt min mening bara användbar till stationära maskiner och möjligtvis elhandhyvel.

Jag rekommenderar dig att absolut köpa 36mm slangen. Jag har både festools antistat och icke-antistatslangar - och ett sätt att spara lite är faktiskt att köpa en icke-antistat. Har aldrig fått någon stöt av den, även om det fastnar lite damm på den så är det inte så farligt faktiskt. Har använt andra (billigare) slangar som både har gett mig stötar och fullkomligt sugit åt sig damm.

Skall bli intressant att höra hur ni löser inkoplingen av utsuget till klingskyddet. Men det förstås, har man ett helt gäng med dammsugare så behöver man ju inte krångla med Y-koppplingar osv. ;)

Jag ser också fram emot att höra mer om PHLs GTS10 tweaks. Själv har jag just fått hem en ny klyvkniv som jag tänkte skära/slipa ner så att den går under klingan att använda vid falsning eller spårning. Den kostade inte mer än 275 kr som reservdel så jag tyckte det var värt det att slippa göra hela kniven själv.

När det gäller slangarna så kanske jag då skall satsa på en D36x3,5m AS samt en D50x2,5m icke antistatisk som får vara dedikerad till bordssågen. Jag får höra vad jag kan få för pris på dessa.

Det finns även detta alternativet, avsett för CS 50 och 70. Ger dig utsug på två ställe med 36 och 27 slang samt Y-koppling. Har ju sina begränsningar, gör ju den oanvändbar till andra uppgifter men kostar som en 36 mm icke AS slang. Går det att koppla in både direkt på sågen och vid klingskyddet så är det en bra lösning.

CS 70 AB

Tack för tipset om Y kopplingen. Det borde ju gå att få till något med den. Jag får väl avvakta tills PHL publicerar sin forskning inom området så jag kan se hur han gjort.

Förresten, jag antar att det är så men kan någon bekräfta att Festools D50 slang passar direkt i GTS10 utsuget?
Jag gissar att det kan finnas någon standard men behöver jag ändå mecka till något så kanske det finns billigare lösningar än att köpa dyr Festool slang. Passar den direkt så blir det antagligen bättre resultat och inte minst snabbare att köpa en D50 från Festool. Då kan det vara värt pengarna trots allt.

Japp D50 passar perfekt in i GTS10´an har kört med den i ett år. Då dammsugaren stod direkt bredvid sågen köpte jag den kortaste D50an

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.