569 läst ·
9 svar
569 läst
9 svar
Subfloor göra en egen
Fick offert på Subfloor 40kvm på 35000.
Då ingår reglar, isolering, fötter och allt småplock som isoleringsbärare, betongplugg, borr osv och även fläktpaket.
Enligt byggmax priser så ligger för 40kvm isolering på 1800kr och 45x45 reglar på 1500 så 3300.
Min idé är att köpa Biltemas terassfötter;
https://tinyurl.se/cDn
Samt lösa nån kanalfläkt som löser frånluften.
Vansinnigt för 35000 när materialet kostar en bråkdel.
Nån som gjort nåt liknande?
Då ingår reglar, isolering, fötter och allt småplock som isoleringsbärare, betongplugg, borr osv och även fläktpaket.
Enligt byggmax priser så ligger för 40kvm isolering på 1800kr och 45x45 reglar på 1500 så 3300.
https://tinyurl.se/cDn
Produkter som diskuteras: "terassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag har löst ca 100kvm med 45x95 regel , 95mm isolering, pallat upp på plastkilar & stabiliserat med byggvinkel/bultat fast i underlag. Har funkat 100% i 10år... självklart fläkt monterad samt ventiler från nivell som jag fick från jobbet.P Partikeljohn skrev:Fick offert på Subfloor 40kvm på 35000.
[länk]
Har du plant underlag så borde ju terassfötterna funka, gjorde 96kvm uteplats med sådana... väldigt smidiga
@Digger Barnes här på forumet visade att det går utmärkt att bygga en snik-variant. Köp skruvbenen löst och förborra vanliga reglar själv. Att hålla upp isoleringen kan du lösa med ett band klamrat mot undersidan av reglarna.
Ventilationen kan du nog mecka ihop på hundra olika sätt. Venitlationsbutiken eller Lindab kan förse dig med platt kanal och lämplig fläkt. (tänker att platt kanal är smidigt - får plats under golvet och smiter upp snyggt längst väggen).
Själv byggde jag oventilerat subfloor, och kan iaf säga att deras lösning är jävligt smidig. Vi har våldsamt ojämn betongsula, men det var ju triviallt att justera in skruvarna och nita fast dem i betongen så inget rör sig. En terasfot är rätt bred så det känns som att den riskerar att stå och vippe-voppa på eventuella ojämnheter.
Ventilationen kan du nog mecka ihop på hundra olika sätt. Venitlationsbutiken eller Lindab kan förse dig med platt kanal och lämplig fläkt. (tänker att platt kanal är smidigt - får plats under golvet och smiter upp snyggt längst väggen).
Själv byggde jag oventilerat subfloor, och kan iaf säga att deras lösning är jävligt smidig. Vi har våldsamt ojämn betongsula, men det var ju triviallt att justera in skruvarna och nita fast dem i betongen så inget rör sig. En terasfot är rätt bred så det känns som att den riskerar att stå och vippe-voppa på eventuella ojämnheter.
Tack för länken, det är nog smidigast att köpa deras skruvfötter. Så blir det.ulfben skrev:
@Digger Barnes här på forumet visade att det går utmärkt att bygga en snik-variant. Köp skruvbenen löst och förborra vanliga reglar själv. Att hålla upp isoleringen kan du lösa med ett band klamrat mot undersidan av reglarna.
Jag tänkte köpa en billigare fläkt och köra ventilerat, får se hur man löser det.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
30000 i arbete innan ROTavdrag är väl två gubbar två dagar och en bil, inte så orimligt?
Har installerat en kamin i gillestugan för ett tag sedan, finns en annan tråd med bilder om det.
Jag tar tilluften från rummet och har problem att det ryker in ibland. Har tänkt om man kan använda det ventilerade golvets frånluft och trycka in i tilluften till kaminen om på så sätt få fart på kaminen samt slippa inryknings problemet. Nån som gjort så?
Jag tar tilluften från rummet och har problem att det ryker in ibland. Har tänkt om man kan använda det ventilerade golvets frånluft och trycka in i tilluften till kaminen om på så sätt få fart på kaminen samt slippa inryknings problemet. Nån som gjort så?
Finns det inte risk att du får övertryck i kaminen och den börjar läcka rökgas till rummet då? Känns spontant som att man vill ha undertryck i kaminen, alltså ett sug från skorstenen snarare än ett blås i inloppet.
Men du kan ju absolut kedja ihop det så att rökgasfläkten suger ur kaminen som i sin tur får luften från golvet.
Men du kan ju absolut kedja ihop det så att rökgasfläkten suger ur kaminen som i sin tur får luften från golvet.
Jo det är möjligt att det blir övertryck, eller om kaminen är så pass tät att enklaste vägen ut är via skorstensröret. Just nu så ibland ryker det in vid tilluften just vid tändning. Men om man har golvets ventilationsrör direkt in i kaminen kanske det blir tätt.ulfben skrev:
Finns det inte risk att du får övertryck i kaminen och den börjar läcka rökgas till rummet då? Känns spontant som att man vill ha undertryck i kaminen, alltså ett sug från skorstenen snarare än ett blås i inloppet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden