Jag ägen en C6BU2 och börjar fundera på att uppgradera den med en styrskena. Som någon tidigare påpekat så finns det en universalvariant från Jula:

http://www.jula.se/styrskena-for-cirkelsag-123552

Är det någon som har provat den eller tittat på den. Jag som aldrig har ägt en styrskena undrar ju om den har några uppenbara fel och brister som gör den värdelös, eller om den kan vara ett alternativ när man inte känner att frihandssågningen är ultimat...

Någon Festool TS55:a finns det inte utrymme för i budgeten...

Det ser ut som wolfcrafts universalskena, den hade jag till en batteridriven DeWalt såg.
Jag tyckte den fungerade helt ok.
Lätt att ta ur och sätta i sågen.
Kan vara lite bök med tvingarna ibland men det är nog det enda negativa jag kommer på.
Missförstå mig inte, det är ju ingen festool men den är värd pengarna om man vill ha en skena och inte vill göra en själv (fix och tipstråden tror jag)

Jag är fullständigt medveten om att det inte är en festool, men jag uppskattar att du säger det.

Det som lockar med en skena istället för gör-det-självvarianterna är att jag vill ha sågen stabil både åt "höger och vänster". Om man använder en lång linjal eller liknande, så kvarstår ju faktum att man måste se till att hålla sågen an mot ena sidan, vilket jag med min (i övrigt väl fungerande) egenbygda variant finner lite svårt.

Jag får väl investera en timme i en tur till Jula för att se hur den ser ut, men den verkar i alla fall värd att kolla upp alltså, stort tack!

Jag köpte en häromdagen och lämnade tillbaka den dagen efter.
Har två cirkelsågar; en Makita av batterimodell och en B&D.
Till Makitan passade den inte alls, sågen var helt enkelt för liten.
B&D-sågen är inget jag tänkt använda i framtiden, så att ha en skena för 1300:- (inkl förlängning) till denna var inte intressant.
Dessutom var det extremt krångligt att få fast skenan.
Funkade betydligt bättre att bara använda en bräda att rikta med.

Men du kan ju alltid testa. Se till att vara försiktig med emballaget när du öppnar den bara, så att du kan lämna tillbaka den sen...

Classe och bauhaus har dem också, men jag vet inte pris.

Går ju få tag på begagnat annars, köpte min Festool skena på Tradera för ungefär samma pris som Julas skena

hitachi har en egen skena mm till sina sågar . vet att adaptern kostar ca 500:- och sen ska den passa festools skenor .

Japp, jag såg priserna på Hitachis egen någonstans, med skena och adapter mm, så kom man upp i en bra bit över en tusenlapp. Eftersom sågen kostar ca 2000, så är frågan om man förbättrar den så mycket. Det var därför jag tänkte testa julavaraianten. Men det är ju lite olika erfarenheter minst sagt. Jag får väl klämma och känna på den kanske.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.