8 756 läst ·
42 svar
9k läst
42 svar
Styrsignal till fläktkonvektor med Shelly 0-10V dimmer
Från 24V till 12V hade jag använt en DC-DC omvandlare, mer effektivt och stabilt än motstånd.R Radonkåken skrev:Kul att jag hittade den här tråden, jag håller på med ett liknande projekt. Jag har en likadan puck som TS (shelly plus 0-10v, utan 10v-matning) jag tänkte använda den för att styra ett ställdon för en shunt; ESSBE ARA639 ([länk] Prop_98140276_version N_lr.pdf)
jag har eftersom vare sig ställdonet eller shellyn har 10v-matning så får jag försöka få detta externt. Men eftersom jag redan har en 24v-trafo som driver ställdonet så tänkte jag att man kan använda lite matning från den, kan man sätta på ett par motstånd, eller behöver jag en ordentlig step-down? När ställdonet arbetar är jag rädd att jag får ett spänningsfall och att styrsignalen sänks något, detta skulle kunna leda till en evig loop (eller tills jag rycker sladden)
Hittade precis den här tråden, jag håller på och funderar på att montera en sån Carisma CRC-ECM också och har funderat på hur jag ska kontrollera den. Det verkar som man ska kunna använda Modbus RS-485, det skulle definitivt vara att föredra över att köra en analog signal. Har nån provat Modbus-kontroll?
Inget som jag grävt i eftersom jag hade Shelly sedan tidigare och tyckte att det var skönt med liknande setup för detta. Hålla saker i samma system.lutorm skrev:
Hittade precis den här tråden, jag håller på och funderar på att montera en sån Carisma CRC-ECM också och har funderat på hur jag ska kontrollera den. Det verkar som man ska kunna använda Modbus RS-485, det skulle definitivt vara att föredra över att köra en analog signal. Har nån provat Modbus-kontroll?
Hej,Nils-Orvar skrev:
Jag har en fläkt K 160 EC Sileo (86W) som styrs med en potentiometer (se bifogad bild).
Jag planerar att ersätta potentiometern med en Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 och undrar hur jag ska koppla den korrekt.
Ska jag ansluta utgången “O” på Shellyn till någon av fläktens styrpunkter, eller ska den lämnas oansluten?
Och stämmer det att jag då ska koppla:
Shelly “–” till punkt 3 på fläkten
Shelly “+” till punkt 4 på fläkten
L och N på Shellyn till samma L och N som matar fläkten?
Tacksam om ni som har erfarenhet av denna fläkt kan bekräfta eller rätta kopplingen.
StyraHem har ett schema bland sina bilder: https://www.styrahem.se/p/3633/dimmer-01-10v-wifi-blu-g3-shelly-plus-g3-dimmer-01-10v-pmN NickSalehi skrev:Hej,
Jag har en fläkt K 160 EC Sileo (86W) som styrs med en potentiometer (se bifogad bild).
Jag planerar att ersätta potentiometern med en Shelly Dimmer 0/1-10V PM Gen3 och undrar hur jag ska koppla den korrekt.
Ska jag ansluta utgången “O” på Shellyn till någon av fläktens styrpunkter, eller ska den lämnas oansluten?
Och stämmer det att jag då ska koppla:
Shelly “–” till punkt 3 på fläkten
Shelly “+” till punkt 4 på fläkten
L och N på Shellyn till samma L och N som matar fläkten?
Tacksam om ni som har erfarenhet av denna fläkt kan bekräfta eller rätta kopplingen.
Sen finns schemat på pucken också, men det är inte så tydligt var ingående kommer ifrån.
Du ska alltså byta ingående L så att den bara går till Shellyn, och sedan används O till fläktens L. (Antagligen så att Shellyn kan bryta strömmen helt till fläkten snarare än bara justera.) Däremot ska ingående N mata både till Shellyns N och fläktens N.
Tolkar det som att det efterfrågas är hur man ersätter potentiometern i bilden med Shelly pucken. Då vore kopplingsschemat för existerande setup bra att ha. Men skulle gissa att nuvarande får 10V matning på en av de tre stiften som sitter i plint 2, 3 eller 4. Denna Shelly har egen 10V matning. Tänker mig att stiften idag är GND, 10V samt analog styrsignal, oklart i vilken ordning.
Jag tror inte att du kan bryta strömmen med denna Shelly puck. Bara styra 0-10V output.K krfsm skrev:StyraHem har ett schema bland sina bilder: [länk]
Sen finns schemat på pucken också, men det är inte så tydligt var ingående kommer ifrån.
Du ska alltså byta ingående L så att den bara går till Shellyn, och sedan används O till fläktens L. (Antagligen så att Shellyn kan bryta strömmen helt till fläkten snarare än bara justera.) Däremot ska ingående N mata både till Shellyns N och fläktens N.
GND på 2 och 0-10 V på 3 så bör det gå fint.Walle85 skrev:
Tolkar det som att det efterfrågas är hur man ersätter potentiometern i bilden med Shelly pucken. Då vore kopplingsschemat för existerande setup bra att ha. Men skulle gissa att nuvarande får 10V matning på en av de tre stiften som sitter i plint 2, 3 eller 4. Denna Shelly har egen 10V matning. Tänker mig att stiften idag är GND, 10V samt analog styrsignal, oklart i vilken ordning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Så trevligt, det missade jag. Har idag en 1 Plus samt Plus 0-10V för att göra samma sak. 1 Plus har iofs en add-on modul för tempsensorer, annars hade man kunnat byta ut dem mot en puck i framtiden om någon av nuvarande skulle gå sönder.13th Marine skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden