1 072 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Styrning av fläkt från två källor
Jag är inflyttad i ett gammalt hus med självdragsventilation och hade problem med att det blev rejält fuktigt i badrummet på övervåningen vid duschning pga obefintligt flöde i självdragsventilationen.
Jag har letat upp rätt kanal i den murade skorstenen och monterat en fläkt ovanpå som styrs av belysningsknappen i badrummet så problemet med fukten vid dusch där är löst.
Men så skulle jag ansluta ett torkskåp i källaren och upptäckte att den ventilen i murstocken där jag anslöt avluftslangen från skåpet går till samma kanal i murstocken som även betjänar badrummet på övervåningen.
Resultatet blir att torkskåpet trycker ut fuktig luft bakvägen i frånluftsdonet i badrummet när fläkten inte går.
Jag måste alltså få fläkten att gå både vid dusch och körning av torkskåpet.
Ett alternativ är att låta fläkten, via en tyristor, gå konstant på ett lågt grundflöde som precis räcker till för att dra ut luften då torkskåpet körs och sedan forcera fläkten med lampknappen i badrummet som idag. Det skulle dessutom bara vara en fördel att ha få lite mekanisk frånluft i källaren.
Ett annat alternativ kan vara att fläkten styrs från lampknappen som idag, men även styrs med ström från torkskåpet eller kanske en hygrostat i kanalen.
I båda fallen behöver jag någonting med två ingångar 230V som när den ena eller båda får spänning släpper igenom ström till fläkten. Ingångarna måste vara separerade så att inte lyset i badrummet tänds när torkskåpet startas...
Är det något slags relä jag behöver?
Jag har letat upp rätt kanal i den murade skorstenen och monterat en fläkt ovanpå som styrs av belysningsknappen i badrummet så problemet med fukten vid dusch där är löst.
Men så skulle jag ansluta ett torkskåp i källaren och upptäckte att den ventilen i murstocken där jag anslöt avluftslangen från skåpet går till samma kanal i murstocken som även betjänar badrummet på övervåningen.
Resultatet blir att torkskåpet trycker ut fuktig luft bakvägen i frånluftsdonet i badrummet när fläkten inte går.
Jag måste alltså få fläkten att gå både vid dusch och körning av torkskåpet.
Ett alternativ är att låta fläkten, via en tyristor, gå konstant på ett lågt grundflöde som precis räcker till för att dra ut luften då torkskåpet körs och sedan forcera fläkten med lampknappen i badrummet som idag. Det skulle dessutom bara vara en fördel att ha få lite mekanisk frånluft i källaren.
Ett annat alternativ kan vara att fläkten styrs från lampknappen som idag, men även styrs med ström från torkskåpet eller kanske en hygrostat i kanalen.
I båda fallen behöver jag någonting med två ingångar 230V som när den ena eller båda får spänning släpper igenom ström till fläkten. Ingångarna måste vara separerade så att inte lyset i badrummet tänds när torkskåpet startas...
Är det något slags relä jag behöver?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej. Då donet i badrummet sitter i duschhörnan så vill jag inte montera någon elektrisk fläkt där och ovanpå skorsten där fläkten sitter monterad idag krävs prylar för utomhusbruk.
En möjlighet skulle kunna vara att montera en hygrostat inuti den murade kanalen, men då sker inte tillslaget förrän luftfuktigheten där har kommit upp i en viss nivå.
Ibland vill man ju bara gå in och bajja också och då är det ju en fördel om fläkten även styrs med lampknappen.
En möjlighet skulle kunna vara att montera en hygrostat inuti den murade kanalen, men då sker inte tillslaget förrän luftfuktigheten där har kommit upp i en viss nivå.
Ibland vill man ju bara gå in och bajja också och då är det ju en fördel om fläkten även styrs med lampknappen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
En lösning för att starta fläkten från två källor är två st reläer, t.ex R12-100-230V AC. Då kan reläerna styras från två olika grupper, medan utgången på reläerna är sammankopplade för att driva samma fläkt. Om ena källan är belysningen i badrummet så kan ett relä sparas in. Ingång och utgång på reläet kan då bli då olika kretsar (grupper) som måste hållas isär via olika ledningar så det kan blir praktiska problem med denna lösning. Det kanske finns bättre lösningar t.ex i form av en fläkt som själv känner av att antingen duschen eller torkskåpet kräver ventilation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden