@SnällKyckling vem är "hon" som var med på årsmötet juristen på fastighetsägarna?
Du skriver i flera inlägg att styrelsen vart sparkad på årsmötet.
Vart styrelsen sparkad, avsatt, omvald eller annat?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Så jag undrar vad syftet är med kontakta mig efter att dom sparkades, försök att återuppliva konflikten?
Det är inget konstigt att hon svarar på ett brev. Svaret kanske man tycker är fel, men att hon svarar på ett brev no skickat är inte alls märkligt.

Er bostadsrättsförening är medlem i Fastighetsägarna och de försöker hjälpa bostadsrättsföreningar med olika saker. Det är knutet till föreningen, inte till den gamla styrelsen.
Min advokat tyckte hennes invändningar var löjliga och sa ignorera henne.
Låter som ett sunt råd.

Ska defintivt börja på ny kula med nya styrelsen och kalla mig framgent för jurist, för hon kan tydligen.
Hon har troligen en juridisk utbildning och arbetar med juridik så det är rätt naturligt att hon kallar sig jurist. Det är ingen skyddad titel så om du vill kalla dig för det framgent så får du. Du kan också kalla dig taxichaufför, målare, hövding eller häxa om du har lust, det är fullt tillåtet.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ska definitivt börja på ny kula med nya styrelsen
Exakt vad menar du med det? Tråden är lång och jag minns inte alla detaljer men finns det något som du anser att du måste göra? Kan du inte lägga detta bakom dig och bara fortsätta att bo?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
@SnällKyckling Kom igen nu. Släpp det här och gå vidare med ditt liv. Just nu har du ditt på det torra. Bara strunta i allt som varit och fokusera på dig och din sambo istället. Att låta saker som händer runt omkring dig bli en sten i skon som skaver är ett recept för mental ohälsa.

Låt alla jurister och styrelser bråka och ha sig. Den dagen det verkligen i praktiken börjar påverka ert boende kan du t tag i saken. Det finns inget mer irriterande för någon utanför ens liv som vill bråka om småsaker när den de vill bråka med bara vänder ryggen till och ignorerar dem. Så vänd ryggen till allt nu och gå vidare med livet.

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, finns ingen anledning att uppfostrat hela världen, inklusive denna jurist. Hon gjorde sitt jobb som jurist och levererade ett brevsvar. Ignorera.

Deras affärsidé är att sälja tjänster till BRFer, i praktiken till BRF-styrelser och en del av detta är ju att sälja just timmar med juridisk rådgivning. De lever således på att konflikter växer, blir juridiskt snåriga och omfattar mycket skriftväxling. Det är så de genererar intäkter till firman och i förlängningen sin lön, fakturera timmar. Problemet är att BRF-styrelser består av amatörer som spenderar andras pengar, d v s det är lätt att man i den rollen får för sig att företagets jurister är på ens sida när de i själva verket driver geschäft och bränner BRFens pengar.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
det är lätt att man i den rollen får för sig att företagets jurister är på ens sida när de i själva verket driver geschäft och bränner BRFens pengar.
Tycker du är aningen fyrkantig i ditt utdömande. ;) Kan man inte då säga samma sak om alla typer av "kompetenskonsulter" som en BRF kan tänkas anlita? Få arbetar väl av ideella skäl utan de flesta tar betalt och har ett vinstsyfte. Inte desto mindre kan det ofta vara lämpligt att ta in extern hjälp när styrelsen inte själva kan hantera ett ärende.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du är aningen fyrkantig i ditt utdömande. ;) Kan man inte då säga samma sak om alla typer av "kompetenskonsulter" som en BRF kan tänkas anlita? Få arbetar väl av ideella skäl utan de flesta tar betalt och har ett vinstsyfte. Inte desto mindre kan det ofta vara lämpligt att ta in extern hjälp när styrelsen inte själva kan hantera ett ärende.
Jag tänker så här. BRF-styrelser har i regel låg kompetens och också lågt engagemang, d v s man är som regel inte beredd att läsa på. Okunskap och lågt engagemang ger rädsla och skuldkänslor i styrelserna. Man vill inte göra fel, inte blir det bättre av att det är plikttrogna människor som axlar dessa poster. Människor som kanske har mindre världserövrarpersonligheter och ställer upp för andra, den grupp som vanligen utnyttjas av den mer egocentriska och osympatiska delen av befolkningen.

Styrelsen är således ett lätt offer för "kompetenskonsulter".

Kanske är det en Stockholmsgrej men vad jag har exponerats i en BRF-styrelse vad gäller volymen av försäljning av olika typer av meningslösa tjänster och besiktningar är helt orimlig. Nästan alla säljer med rädsla som argument. Värst är nog brandskyddsbranschen - vilka lirare som är aktiva där, det är som att råka ut för ringtricket i Paris. Och när man säljer till en BRF-styrelse så säljer man inte till konsument, d v s företagen har ingen skyldighet att ta hänsyn till vad som är bäst för kunden.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Kanske är det en Stockholmsgrej men vad jag har exponerats i en BRF-styrelse vad gäller volymen av försäljning av olika typer av meningslösa tjänster och besiktningar är helt orimlig.
Jag tror nästan det är en stockholmsgrej för jag känner inte igen mig. I snitt får jag kanske ett "reklambrev" i månaden och en handfull mejl per år. Några enstaka samtal per år varav en hyfsad andel är av seriös art från de jag haft kontakt med.

Ärligt talat spammas jag långt mer som privatperson av de stora livsmedelskedjorna än vad jag gör i min roll som BRF-representant. Kanske har jag lyckats håll mig under radarn eller så är vi inte intressanta då vi är en liten förening.

J
Jag tänker så här. BRF-styrelser har i regel låg kompetens och också lågt engagemang, d v s man är som regel inte beredd att läsa på. Okunskap och långt engagemang ger rädsla och skuldkänslor i styrelserna. Man vill inte göra fel, inte blir det bättre av att det är plikttrogna människor som axlar dessa poster.

Styrelsen är således ett lätt offer för "kompetenskonsulter".

Kanske är det en Stockholmsgrej men vad jag har exponerats i en BRF-styrelse vad gäller volymen av försäljning av olika typer av meningslösa tjänster och besiktningar är helt orimlig. Nästan alla säljer med rädsla som argument. Värst är nog brandskyddsbranschen - vilka lirare som är aktiva där, det är som att råka ut för ringtricket i Paris. Och när man säljer till en BRF-styrelse så säljer man inte till konsument, d v s företagen har ingen skyldighet att ta hänsyn till vad som är bäst för kunden.
Får väl (tyvärr) hålla med om det mesta där.
De flesta kontakter man har med hantverkare/Tekniker/inspektörer etc innebär att de vill sälja på oss fler tjänster och produkter, så just juristerna är nog samma skrot och korn.
Axplock från endast senaste halvåret:

Vid en service av tvättmaskinerna, så ville de istället sälja på oss något slags service-abonnemang.
Hade en ventilationstekniker som skulle lämna offert på förbättring av ventilationen. Klart han förordar en ny kanalfläkt i stället för att koppla ihop med befintlig ventilation+brandspjäll "för det kräver digital styrning"
Rörmokaren/VVS-killen sålde på oss ett större expansionskärl för 8000 kr i källaren när grannen längst upp hade dålig värme. Felet berodde dock på totalrenovering där man satt in elementskydd utan hål.
Energideklaration pga krav från Boverket för 8000 + moms. Hur ska en bostadsrättsköpare kunna bedöma detta?
En granne i brf:en hade en korslutning i ett eluttag när det slets ut från väggen. Elektrikern förordar genomgång av alla lägenheters el, gärna av honom själv. Grannen tyckte föreningen/styrelsen kunde stå för det. "Det löser väl ni?"
Etc etc...
Brf i Småland med 11 lgh.

• Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Människor som kanske har mindre världserövrarpersonligheter och ställer upp för andra, den grupp som vanligen utnyttjas av den mer egocentriska och osympatiska delen av befolkningen.
Fast nog brukar det väl ändå finnas åtminstone en elak djävel i varje styrelse som kan agera motpol till de lättledda lammen? :cool: Det är i alla fall min erfarenhet?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror nästan det är en stockholmsgrej för jag känner inte igen mig. I snitt får jag kanske ett "reklambrev" i månaden och en handfull mejl per år. Några enstaka samtal per år varav en hyfsad andel är av seriös art från de jag haft kontakt med.

Ärligt talat spammas jag långt mer som privatperson av de stora livsmedelskedjorna än vad jag gör i min roll som BRF-representant. Kanske har jag lyckats håll mig under radarn eller så är vi inte intressanta då vi är en liten förening.
Även här en liten förening men Stockholm är ju stort och det finns många, många små föreningar att skinna. Så vi kan väl gissa att marknaden är mer aggressiv där.

Jag har andra fina exempel från BRFen som när jag fick skriva vårt juridiska ombuds svar till den part vi hade konflikt med. För juristen kunde inte skriva korrekt svenska eller alls presentera argument som var begripliga. Den juristen jobbade på en av de större "kompetenskonsultfirmorna" som många BRFer är medlemmar i.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Fast nog brukar det väl ändå finnas åtminstone en elak djävel i varje styrelse som kan agera motpol till de lättledda lammen? :cool: Det är i alla fall min erfarenhet?
Jag tror inte det, de har livet fullt med karriär, semesterresor och liknande. Ställer inte upp för styrelseval och gör de det så dyker de inte upp på mötena.

Jag tror inte det, de har livet fullt med karriär, semesterresor och liknande. Ställer inte upp för styrelseval och gör de det så dyker de inte upp på mötena.
Kanske jag som är den elake... :thinking::surprised::oops:

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fast i det här fallet är det väl en jurist kopplad till fastighetsägarförbundet? Jag tror inte riktigt att de jobbar för att maxa advokattimmar. Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av just den branschorganisationen, men generellt är inte min erfarenhet att branshorganisationer jobbar så.

Däremot rena företag som säljer olika produkter eller rådgivningstjänster...

Från min tid som ordf. i föreningen kommer jag famförallt ihåg en konsult som ville att vi skulle byta alla 800 toastolarna mot snålspolande, och presentrade en investeringskalkyl som visade att besparingen på vattenräkningen skulle ge vinst efter 15 år. Då skulle vi spara ca 150% av den faktiska vattenförbrukningen för hela föreningen.... (han hade räknat med att alla toastolar spolar 35 ggr per dygn, föreningen hade i princip bara ettor och tvåor) Dessutom hade han dels lagt in en nuvärdeskalkyl där han räknade med 15% inflation per år i 15 år, och en reel prisökning på 12% per år för vatten....

• Haha
  • Wow
  • Gilla
SnällKyckling och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla era input jag släpper det här och går vidare med mitt liv. :heart:

• Gilla
  • Älska
Klass0n och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.