Men man behöver inte ha ett extra årsmöte för att besluta om avgifterna.
Ändring av stadgar kräver två möten efter varandra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men man behöver inte ha ett extra årsmöte för att besluta om avgifterna.
Ändring av stadgar kräver två möten efter varandra.
Det brors på vad som står i stadgarna. Och även om det inte står i stadgarna är det många brf som fattar beslut efter styrelsens förslag på årsmöte. Då kan inte styrelsen ändra på detta på egen hand.

AndersPS AndersPS skrev:
Det brors på vad som står i stadgarna. Och även om det inte står i stadgarna är det många brf som fattar beslut efter styrelsens förslag på årsmöte. Då kan inte styrelsen ändra på detta på egen hand.
Nu vet jag inte om det är direkt vanligt att stadgarna säger att samtliga höjningar måste beslutas på en extra stämma. Vanligt eller inte att man kallar till ett extra årsmöte för att höja avgiften verkar vara väldigt långsökt .
Men oavsett, så är just en höjning av avgiften ett sådant beslut som styrelsen får fatta själva. Nu vet varken du eller jag vad som som står i stadgarna.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte om det är direkt vanligt att stadgarna säger att samtliga höjningar måste beslutas på en extra stämma. Vanligt eller inte att man kallar till ett extra årsmöte för att höja avgiften verkar vara väldigt långsökt .
Men oavsett, så är just en höjning av avgiften ett sådant beslut som styrelsen får fatta själva. Nu vet varken du eller jag vad som som står i stadgarna.
Oavsett vad som står i stadgarna får inte styrelsen fatta beslut om det har fattats ett beslut på årsmötet. En styrelsen kan aldrig på egen hand ändra ett årsmötesbeslut.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med dig, men om det är så (korkat) att man på ett årsmöte fattat ett beslut om att en avgiftshöjning får vara på max X% och styrelsen vill höja mer så krävs ett nytt (extra) årsmöte.

Sådana beslut är givetvis helt vansinniga, men konstiga saker händer i många föreningar där medlemmar har dålig koll. I min förra BRF hade vi svårt att välja en revisor på ett årsmöte, då ingen ville vara. Då föreslogs att styrelsen skulle utse en revisor senare, vilket många tyckte var en bra idé. Jag var då vald till ordförande och förklarade att revisorns roll vara att granska styrelsens arbete och att det då inte var lämpligt att styrelsen utsåg revisorn, tvärtom var det en uppgift för stämman. Jag fick också passa på att förklara att det inte är lämpligt med en revisor som är partner till en i styrelsen. Vi kunde då lösa revisorsfrågan, men med medlemmar som den kunskapsnivån så kan det säkert också fattas andra tokiga beslut på årsmöten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Oavsett vad som står i stadgarna får inte styrelsen fatta beslut om det har fattats ett beslut på årsmötet. En styrelsen kan aldrig på egen hand ändra ett årsmötesbeslut.
Men vad yrar du om nu? Jag har inte diskuterat beslut på årsmöten eller stadgar.

AndersPS AndersPS skrev:
Sen får man inte glömma att lagen står över stadgarna..

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Det är inget profisionellt uppsatt och teknik nivån i styrelsen är mycket låg och det känns inte som han upptäcker syndare utan snarare övervakar vem som kommer upp och ner. För varje gång jag står i trapphuset och pratar med en granne så kommer han springande ner för "avbryta oss".
Det är alltså flera kameror och de sitter i trapphuset?
Det är absolut inte okej!
De ska sitta inne i soprummet om de överhuvudtaget är tillåtna.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En person som anser sig vara artig och benämner ordföranden ”tjurgubben” i stället för ordförande.
Man kan väl vara artig mot folk även om man kallar dem för "tjurgubbe" i ett forum där man är anonym?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Visst, men hur sannolikt är det att tonen i kommunikationen till styrelsen håller en bättre ton?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst, men hur sannolikt är det att tonen i kommunikationen till styrelsen håller en bättre ton?
Högt? Kycklingen är supertrevlig :cry:

Redigerat:
Men vad yrar du om nu? Jag har inte diskuterat beslut på årsmöten eller stadgar.
Det är inte alltid en uppgift för styrelsen att fatta beslut om avgiften. Det är det jag försöker säga men som du konsekvent motsäger dig.

Två tydliga exempel på när en styrelse inte får fatta detta beslutet är om det sägs annat i stadgarna, eller om årsstämman fattat beslut om det.

I detta fallet vet i vart fall inte jag några detaljer om den aktuella föreningen, jag försöker belysa att det finns flera fall då man måste fatta beslutet på ett årsmöte.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sen får man inte glömma att lagen står över stadgarna..
Exakt, mitt påstående regleras av lag och inte tyckande.

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
K
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Högt? Kycklingen är supertrevlig :cry:
känns detta igen?

Har köpt en förlägningssladd från clas ohlson som man kan själv kapa kabeln till och montera men det kom ingen manual och kärringen i butiken vägra förklara för det gick emot deras policy.

dina egna ord

skönt att du alltid är jätte trevlig verkligen,,,,,,,

• Haha
santos och 5 till
  • Laddar…
Jag minns inte längre vad tråden handla om känns som det har totalt spårat ut :p

Men det är bra att alla har fått vädra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.