Hej alla!

Jag har ett spabad med inbyggd pump och värme. Jag funderar på att styra uppvärmningen utifrån elpriset, men jag vill inte stänga av cirkulationspumpen helt. Jag har en fristående termostat kopplad till mitt hemautomationssystem, så jag skulle kunna styra en separat värmare i spabadet baserat på elpriserna. Just nu sänker jag termostaten i spabadet till det lägsta.

Har någon här provat en liknande lösning eller vet något om fristående värmare som man kan använda i ett spabad? Tacksam för alla tips och råd!

Undrar det samma. Funkar detta?: Tänkt styra fasen som går till värmaren med en Plejd. Den fasen verkar inte göra något annat. Till att börja med kan Plejden fungera som en timer, så att den inte värmer de timmar som brukar vara dyrast. På sikt tänkte jag skaffa Home Assistant, så att Plejden kan styras utifrån spotpris.
Tänkte göra på samma sätt med den gamla varmvattenberedaren (Plejd + kontaktor) och två större radiatorer (Plejd + kontaktor där med).
Ska jag köra på det, eller har ni bättre förslag?

T
Om du värmt upp denna massa så kostar det inte så mycket att hålla värmen.
Men om du ska värma upp och sen kyla av och sen värma upp igen varje gång du ska bada då kommer det bli dyrt speciellt med effektavgifter.

Hela poängen med att ha ett spa är att det ska vara tillgängligt när som, annars kan man lika väl ta en dusch istället.

T TH885 skrev:
Om du värmt upp denna massa så kostar det inte så mycket att hålla värmen.
Men om du ska värma upp och sen kyla av och sen värma upp igen varje gång du ska bada då kommer det bli dyrt speciellt med effektavgifter.

Hela poängen med att ha ett spa är att det ska vara tillgängligt när som, annars kan man lika väl ta en dusch istället.
ja, precis, det är då en mycket bättre investering att satsa på ett riktigt bra lock, och ev. "tilläggsisolera" sidorna.

Att hålla värmen när det redan är uppvärmt är inte så stor kostnad egentligen... Jag tror att det kommer att öka lite i antal kWh över en månad om du håller på stänga av/sätta på värmen, men beror ju på hur du kan styra kostnaden per kWh då om det är lönsamt eller inte.

Allt blir ju matematik som beror på temperaturer och isoleringsförmåga, så det är svårt att räkna på...

För att värma 1 kubik vatten 1 grad går det åt ca. 1,16 kWh, sen handlar det ju om hur snabbt du kan värma, igen då, beroende på temperaturerna utomhus, samt isolering för att kunna veta exakt hur många kWh det blir.
Ett spa som har 1 kubik vatten (mitt har 1,4 kubik t.ex.) så går det inte jättemycket energi åt för att få upp temperaturen en grad, och är det välisolerat så tappar man inte jättemycket i temperatur per dag heller.

Jag har haft lite koll på mitt spa och de kallaste månaderna vi haft så har det lagt på runt 260 kWh per månad och då håller jag 40 grader. Kallast det har varit har väl varit runt -10.
260 kWh är en del i kronor och ören förstås, men mitt spa har mest gångtid på natten (02-07) där ungefär 65% av förbrukningen ligger vilket redan då är på de "billiga" timmarna.
Om du stänger av så det går längre/oftare emellan kommer du att förbruka mer kWh totalt och då betala mer för överföring/elskatt, osv. också, vilket troligen tar ut det du kan spara på elpriset...

Börja med att mäta hur mycket du tappar i temperatur per dygn om du inte har det igång först, därefter kan du ju då börja räkna på hur mycket det kostar i kWh att ta tillbaka det tappet... För att kunna jämföra det då behöver man ju en jämförelse på hur mycket badet värmer när det går "normalt".

Energin som lämnat badet är ju proportionell mot temperaturskillnaden mellan badet och utetemperaturen, så om badet svalnar något minskar förlusterna. En lägre medeltemperatur ger lägre förbrukning. Energin för uppvärmning efteråt är aldrig större än energin du sparat. Förmodligen någon ynka procent lägre tack vare lägre medeltemperatur.
Har man timpris kan man spara pengar genom att flytta förbrukningen till billiga timmar.
Effektavgiften är en kluring, har det inte själv ännu så har lite svårt att få in den i ekvationen.

• Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Tack för kloka tankar, jag säger inte emot.
Syftet är att anpassa förbrukningen till priset, vilket i slutändan antagligen ger lite högre förbrukning, men till lägre kostnad.
Hittade detta på nätet. Nån som vet något om det? https://smartspa.se/

T Tjippochhej skrev:
Tack för kloka tankar, jag säger inte emot.
Syftet är att anpassa förbrukningen till priset, vilket i slutändan antagligen ger lite högre förbrukning, men till lägre kostnad.
Hittade detta på nätet. Nån som vet något om det? [länk]
Det ger inte högre förbrukning, lägre medeltemp =lägre förbrukning.

• Gilla
Tjippochhej
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.