92 405 läst ·
536 svar
92k läst
536 svar
Styra upp verkstan
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Tänker att den inte är helklen åtminstoneV vectrex skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Frågan är väl bara vad som ska ställas in här
Logga in
Skapa konto
Och här
Logga in
Skapa konto
Och såklart vart kablarna ska in exakt
Logga in
Skapa konto
Ser ut som en omformare som tar en fas in, avsäkrat 16A och ger 3 faser ut med upp till 7,1A per fas.Frustrator skrev:
Vreden blir ju lite av en gissningslek.
Men om jag gissar lite då:
Vreden högst upp är begränsningar. Low speed och I-lim bestämmer (i procent) lägsta hastigheten som motorn tillåts köra med. I-lim är strömbegränsning mot vad den ger för output nominellt. Un har jag ingen aning om, men gissar att den skall stå på 230V.
Vredet som är märkt från 1200 - 3800 är troligen varvtalsstyrning mha potentiometer. Troligen för en 2-polig motor men det kan ha någon koppling till applikationen där den suttit (med växlar eller liknande). Oavsett vilket så tror jag du kan styra varvtalet (växelströmmens frekvens) med vredet. Denna bör troligen vara inkopplad i mittenplinten (vilket den kanske redan är).
Angående kablarna är det svårt att se exakt, men motorn skall kopplas in längst ned på plintarna märkta U2, V2 och W2. Jord plockar du från jordplinten.
Enfasig inkoppling högst upp, med fas och nolla (ser inte märkningen, men nolla på N, fas på den andra). Jord in på jordplinten.
Denna är troligen gjord för att användas med en 3,0kW trefas induktionsmotor. Mindre bör också fungera men större skall du undvika.V vectrex skrev:Ser ut som en omformare som tar en fas in, avsäkrat 16A och ger 3 faser ut med upp till 7,1A per fas.
Vreden blir ju lite av en gissningslek.
Men om jag gissar lite då:
Vreden högst upp är begränsningar. Low speed och I-lim bestämmer (i procent) lägsta hastigheten som motorn tillåts köra med. I-lim är strömbegränsning mot vad den ger för output nominellt. Un har jag ingen aning om, men gissar att den skall stå på 230V.
Vredet som är märkt från 1200 - 3800 är troligen varvtalsstyrning mha potentiometer. Troligen för en 2-polig motor men det kan ha någon koppling till applikationen där den suttit (med växlar eller liknande). Oavsett vilket så tror jag du kan styra varvtalet (växelströmmens frekvens) med vredet. Denna bör troligen vara inkopplad i mittenplinten (vilket den kanske redan är).
Angående kablarna är det svårt att se exakt, men motorn skall kopplas in längst ned på plintarna märkta U2, V2 och W2. Jord plockar du från jordplinten.
Enfasig inkoppling högst upp, med fas och nolla (ser inte märkningen, men nolla på N, fas på den andra). Jord in på jordplinten.
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Tackar!
Ska sätta mig en kväll och kolla igenom den ordentligt och kolla så alla kablar mm håller måttet och sen koppla in den.
Största motorn jag har stående löst är på 4 men testar med en mindre då.
Ska sätta mig en kväll och kolla igenom den ordentligt och kolla så alla kablar mm håller måttet och sen koppla in den.
Största motorn jag har stående löst är på 4 men testar med en mindre då.
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Vad gäller manualer för den hittar jag bara recyklingsinstruktioner på nätet..
Garanterat inga problem att koppla in en obelastad 4kW motor för att testa. Det är bara att du inte får plocka ut 4kW effekt (vilket ju är tanken med en större motor). Obelastad så drar den bara en bråkdel av strömmen. Ta vad som blir enklast att testa med.Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
...Jag hade också mer plats 2017... Kanske mest beror på att min blev färdig då så jag hade inte fått möjligheten att ställa in grejer ännu 
Kampen mot onödigt sparande och ordning på det som ändå blir kvar är tung, lycka till!
Kampen mot onödigt sparande och ordning på det som ändå blir kvar är tung, lycka till!
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
”Alla andras”? You ain’t seen nothin’, sir. Jag uppfann kaoset sådeså och på den vägen är det. Idag t ex ägnade jag en god stund åt att leta efter ett verktyg som jag senare insåg att jag inte ens hade köpt. Det du!
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Det är ändå ett steg att kunna leta efter verktygricebridge skrev:
Tyvärr verkar mina utfästelser här fungera lika bra som nyårslöften. Men ska försöka få ordning på verkstan i år.. ett problem är allt virke som ligger överallt..men kan inte göra ngt med virket om jag inte lyckas gräva fram verktygen..
Hej Frustrator!Frustrator skrev:
Det är ändå ett steg att kunna leta efter verktygJag ägnade 3h igår till att gräva fram gången du ser på foto ovanför.
Tyvärr verkar mina utfästelser här fungera lika bra som nyårslöften. Men ska försöka få ordning på verkstan i år.. ett problem är allt virke som ligger överallt..men kan inte göra ngt med virket om jag inte lyckas gräva fram verktygen..
Känner igen din frustration. Jag har själv hamnat i den här situationen några gånger. Men det finns ett ljus i tunneln. När det gäller virket gjorde jag så här.
Jag tömde hela verkstaden på virke. Varje virkesbit fick passera kapsågen som stod uppställd utomhus. På sågbordet togs ett beslut för varje bit. ANVÄDAS eller ELDAS. Samtidigt kapades dåliga delar bort. Efter kapsågen la jag bitarna i högar efter sort och storlek. Det tog mig en hel solig dag att sortera virkesförrådet. Om du inte hinner på en dag så skaffa ett billigt partytält för hela processen så blir du väderoberoende. Med den temporära tältförvaringen får du också möjlighet att organisera innermiljön utan tidspress. En del av tältet kan du använda till alla dom verktyg som du ” vill ha men inte behöver” innan dom hamnar på Blocket. När processen är klar infinner sig en väldigt skön känsla i kropp och själ!
Det gäller bara att att ta första steget....................................
Lycka till!
Dag
För min del är motsatsen vanligare; jag letar en god stund efter ett verktyg jag köpt, hittar på vägen något annat verktyg jag inte visste att jag hade, och det hela slutar med att jag måste köpa om det jag letade efter. Originalet dyker sedan av en slump upp när det inte behövs, sorteras till ett idiotsäkert ställe som omöjligt kan glömmas. Sedan börjar allt om från början.ricebridge skrev:
Då måste det finnas många dubbletter att Blocka iväg!nanowire skrev:
För min del är motsatsen vanligare; jag letar en god stund efter ett verktyg jag köpt, hittar på vägen något annat verktyg jag inte visste att jag hade, och det hela slutar med att jag måste köpa om det jag letade efter. Originalet dyker sedan av en slump upp när det inte behövs, sorteras till ett idiotsäkert ställe som omöjligt kan glömmas. Sedan börjar allt om från början.
Dag