Nu är jag igång med tankeverksamheten igen…

i mitt lilla hyreshus med 4 lägenheter har jag fått till ett hyffsat fungerande värmesystem med en EcoEl elpanna där nedre delen av pannans vatten värms från en jordvärmepump och när shunten till elementen (på elpannan) når 50% så startar en pelletspanna som spetsar toppen av elpannan med hetvatten uppifrån.

Min tanke nu, i dessa elpristider, är att styra signalen för att starta pelletspannan beroende på spotpris.
Timpris på elavtalet behövs såklart för att detta skall bli försvarbart.

Dvs om elpriset nästa timme är högre än jag betalat per kWh för pellets, så skall pelletspannan köra igång.

Mina frågor kring detta blir följande:

1. Vet någon om det finns löpande data kring framtida spotpris att tanka ner? Var isf?
2. Finns det någon ”färdig” lösning för detta i dagsläget? Något relä som styrs via spotpris eller liknande?

Min tanke är att köra en Raspberry Pi/Arduino-lösning som styrning.

Spotpriset sätt på en auktion som hanteras av nord pool. Där kan hämta resultatet via en API som enbart är till för medlemmar. Mer info på
https://www.nordpoolgroup.com/

C CurreOrrell skrev:
Tack för info, jag hittade denna kod som jag ska kika närmre på vid tillfälle:

[länk]
Där får du ut dagens och morgondagens timpris (y)

Finns massa automationer där man gjort det du försöker uppnå :D

Ok, då är jag på rätt väg!

Jag har tidigare använt Raspberry pi för att styra viss automation i andra projekt.

Men visst borde jag kunna använda en surfplatta med android och Wifi för att styra det (Wifi)-relä jag tänkt i detta projekt? (Via program i python)

Eller missar jag något….

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.