useless useless skrev:
Det beror på fabrikat/modell... Thermia och CTC brukar tycka att reglering på returen är bra. Nibe och Bosch/IVT brukar föredra framledningen.
Att man stoppar pga returen är för varm är ju en sak men jag begriper inte varför man inte skulle reglera just framledningstemperaturen primärt, det är ju den som avgör hur mkt energi man skickar ut.

Ja jag ska inte svära på att det är returen jag mäter på, just nu kommer jag inte ihåg varför jag fått för mig det...
Det skulle kunna vara framledningen, -10 och tempen är runt 40 grader där jag mäter.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag ska inte svära på att det är returen jag mäter på, just nu kommer jag inte ihåg varför jag fått för mig det...
Det skulle kunna vara framledningen, -10 och tempen är runt 40 grader där jag mäter.
Det låter som en typisk framledningstemperatur.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J
C Charlieboyen skrev:
Har nån ett bra tips på termometer att mäta utetemp med som funkar bra med Home Assistant?
Det gör många, men ännu enklare är att ta den från nätet. Jag kör OpenWeatherMap.
Skärmdump av en smarthemsgränssnitt som visar väderinformation och loggar förändringar, troligen för hemautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Damphunden och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det gör många, men ännu enklare är att ta den från nätet. Jag kör OpenWeatherMap.
[bild]
Mkt bra att få med vindhastighet mm som sensorer!

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Bläh, öka/minska försvann för länge sen, 0-10V är enklare :)

Får att få till regleringen, programmera en regulator, oavsett 0-10V eller öka minska.
För tempreglering, kör en samplingstid på 5sek och se om det fungerar, dvs regulator jobbar men skriver enbart efter 3-5 sek.
Brukar börja nånstans där själv vid att trimma regulatorer.

har öka/minska kod, i codesys, oklart hur likt det är HA, inte alls skulle jag tro

R Robin Lindberg skrev:
har öka/minska kod, i codesys, oklart hur likt det är HA, inte alls skulle jag tro
Skulle väl vara om en Free Codesys utbildningsversion kunde köras i en container och kunde ges access till i/o via MQTT. Rent moraliska skulle väl Nino nog kunna köra på en utbildningsversion i flera år, hehe.
HA har nog inte många likheter med ett PLC.

blackarrow blackarrow skrev:
Skulle väl vara om en Free Codesys utbildningsversion kunde köras i en container och kunde ges access till i/o via MQTT. Rent moraliska skulle väl Nino nog kunna köra på en utbildningsversion i flera år, hehe.
HA har nog inte många likheter med ett PLC.
Varför inte köra OpenPLC istället?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man får nog bygga lite egen logik.
Men jag tror nog att man skulle kunna få till en bättre styrning med HA än med en shunt automatik, men det vill ju till att man kan programmera
Det finns massa fina tillägg. Exempelvis en PID regulator att tillgå via HACS

philsson87 philsson87 skrev:
Det finns massa fina tillägg. Exempelvis en PID regulator att tillgå via HACS
Ok får kolla det, det är ju inte så jäkla noga på en grad hit eller dit..
Tänker att jag kommer nog ordna med termostater i varje lgh som är ställda på max 23 eller så, men det är klart att det är onödigt att skicka ut för varmt vatten.

Hur gick det med installationen? Har ett liknande system (med en shuntmotor och en äldre, "dum" reglercentral) som jag också hellre skulle vilja kunna styra via Home Assistant. Fick du det att fungera och i sådant fall hur?

Nej dåligt med det...
Är för dålig på ha och programmering för att få till det.
Sonen kommer hem över jul så ska tvinga ner han vid datorn och visa, få se om han har lust att sätta sig in i det

n0ir n0ir skrev:
Hur gick det med installationen? Har ett liknande system (med en shuntmotor och en äldre, "dum" reglercentral) som jag också hellre skulle vilja kunna styra via Home Assistant. Fick du det att fungera och i sådant fall hur?
Inte för att måla gubben på väggen. Men en dum reglering brukar hålla minst 25 -30 år, kommer en som styrs med något annat som elektroniskt att hålla så länge. Mina två regleringar är dumma och är nu 20 år och inte en enda miss i värmen. Är inte motståndare till teknik, att använda det i vissa applikationer är inte fel, men måste allt vara elektroniskt ända ut i sista tråden/kabeln.

Nej då det behövs inte, anledningen för mig är ju att jag kör på olja när jag får tag på nåt billigt och elen är dyr annars går bergvärmen.
Därför vill jag ha möjlighet att slå av vp och starta olja och ställa in temp på distans.
Ibland är man bortrest, jobbet eller så, sen måste jag genom ett rum som är uthyrt för att ändra och tror inte hg uppskattar att jag springer där hela tiden.

Men visst det går säkert att fjärrstyra även en dum reglering.

Kostade mig några 100 för att köpa en Shelly 2.5 och lite tid för att få igång, dåligt med billiga begagnade shuntautomatiker till salu just nu

Har nog ett halv dussin i C-förrådet liggnde, även några stycken lite mer exklusiva med ett flertal funktioner i, dubbla shuntstryrningar tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.