Jag har en shelly1 med add on

• Gilla
Pontus Andersson 444
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har satt varje tryck till 5sekunder.
Idag styr jag manuellt, men tanken är att styra shunten mot utomhustemp, retur temp och ev inomhustemp
Returtemp? Framledning menar du väl?

K karlmb skrev:
Om inte framledning har för högt flöde kan retur temperaturen vara ett bra mått på temperaturen är huset.

Edit: Ändrade från ”är” till ”kan vara” . Hade fungerat i förrförra huset, men inte i de två senaste av olika anledningar.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Nej huvuduppvärmningen är bergvärme och där mäts det på returen så jag gör lika

nino nino skrev:
Nej huvuduppvärmningen är bergvärme och där mäts det på returen så jag gör lika
??

Jag gissar att man i förgående inlägg syftar på att man styr framledningstemperaturen när man skriver shunten. Framledningstemperaturen är en av de viktigaste parametrarna i sammanhanget. Den hoppar man inte över. Sedan kan regleringen av den i sin tur vara styrd av de övriga parametrarna.

• Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
"Styr shunten" betyder väl just att man styr shunen genom att slå på strömmen till motorn som vrider ventilen?

Rent tekniskt spelar det ingen roll om man reglerar med hjälp av framlednings- eller returtempen. Skillnaden är att det blir trögare om man mäter returen, så man får ta hänsyn till det i reglersystemet så det inte blir för mycket svängningar.

Den huvudsakliga uppvärmningen är bergvärme, går jag in i menyn på pumpen så verkar det som att starta stopp av bv styrs av Returtemp.

Har kört på olja till och från och stänger då av bv och styr värmen i huset via oljepannans shunt.
Då jag aldrig haft igång enbart oljan tidigare så styr jag husets värme med hjälp av Returtemp, är returen hög så sänker jag shunten via Shelly appen, är returen låg så höjer jag (ställer upp) shunten.

Via bv display så har jag kopierat värderna utetemp start och stop temp på retur.

Har mätning via en shelly1 med addon, för möter jag utetemp och retur och justerar som sagt via en shelly 2.5

Vet inte hur jag skulle göra det på ett enklare vis på distans?

D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att man i förgående inlägg syftar på att man styr framledningstemperaturen när man skriver shunten. Framledningstemperaturen är en av de viktigaste parametrarna i sammanhanget. Den hoppar man inte över. Sedan kan regleringen av den i sin tur vara styrd av de övriga parametrarna.
Ja jag styr framledningen men mäter på returen

Jag tycker att det borde bli väldigt svajig reglering på det sättet.

D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det borde bli väldigt svajig reglering på det sättet.
Vet inte jag har ingen mätning av inomhustrmperatur än

Verkar vara så bv funkar, av det lilla jag fattar iaf
Men returtemp är stabil om det är samma utomhustemp

nino nino skrev:
Vet inte jag har ingen mätning av inomhustrmperatur än

Verkar vara så bv funkar, av det lilla jag fattar iaf
Men returtemp är stabil om det är samma utomhustemp
Med du tror alltså att den inte har koll på framledningstemperaturen? Det låter i mins öron väldigt konstigt.

Framledningstemperaturen regleras normalt via kurva utetemperatur och sedan kan man ha rumsgivare för att kompensera för solinstrålning, om man eldar i kamin m.m.

Värmepumpar startar och stoppad och på returtemperatur, de vill framförallt inte ha för varmt på returen, då stoppas kompressorn

J Jeppson skrev:
Värmepumpar startar och stoppad och på returtemperatur, de vill framförallt inte ha för varmt på returen, då stoppas kompressorn
Det beror på fabrikat/modell... Thermia och CTC brukar tycka att reglering på returen är bra. Nibe och Bosch/IVT brukar föredra framledningen.

Detta nåt nytt, min CTC reglerar på framledningen.
Och så startar och stoppar den beroende på om det finns behov att starta kompressor eller om returen blir för hög vilket kan inträffa de kallaste dagarna då elspets behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.