3 339 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Styra panelen till bastun via mobil
Hej, är det någon som har en idé om hur man kan styra en panel till bastu från sitt egna smarta hem system? Har athomey pro och styr en del saker med fibaro eller nexa. Har tittat på styrpanel till Huum bastuaggregat men de är väldigt dyra + att de går över gsm. Har tänkt att köpa Harvias Cilindro med extern styrpanel, bastun är inte byggd ännu. Helst skulle jag kunna styra även IR-paneler med samma styrpanel om det finns möjlighet.
Samma sak funderade jag på och undersökte i samband med projektering av bastun jag byggde i våras. Tydligen så är det lite tveksamt med fjärrstyrning av bastu nuförtiden så väldigt få tillverkare har funktionen i sitt sortiment. Harvia har haft stöd för och sålt fjärrstyrning via shelley (tror jag mig minnas) men detta stöds tydligen inte officiellt längre, pga risk för dåligheter om man inte är hemma och kan kontrollera uppvärmningen, dessutom ska man tydligen alltid kunna kontrollera att inget ligger på aggregatet innan man sätter igång det. Så vi satte in en vanlig panel utan fjärrstyrning, och ärligt talat har jag inte saknat det alls. Om jag inte minns fel så finns det pinnar på bastuns kontrollerkort (harvia cx170) som ska kunnas användas för fjärrstyrning, men med villkor för andra signaler på kortet som att t ex dörrkontakt och någon slags säkerhetsbrytare ska vara på eller av. Så det går nog att få till men det krävs nog lite fipplande!
Det finns några tillverkare som har möjligheter att styra via wifi, modbus eller knx.
Bla. EOS och Harvia har dessa möjligheter.
Sedan är ju frågan hur öppna dessa applikationer är och hur görbart det är att integrera dem med andra system...
Bla. EOS och Harvia har dessa möjligheter.
Sedan är ju frågan hur öppna dessa applikationer är och hur görbart det är att integrera dem med andra system...
Klicka här för att svara