Det var lätt när man använder linjär skala på dimmningen. Jag kopplade enligt bilden tidigare i trådenH hrundi skrev:
Jag har samma fläkt och plejd. Ställde min-flödet på 10% i Plejd, tror fläkten började snurra vid 5-7%. Valde linjärt som du sa, men efter 70% så blir det aldrig mer än 7V. Har du samma eller vad gör jag fel? Man ska väl kunna komma upp i 10V? Inte för att jag tror jag behöver köra så fort men känns fel att 70-100% är samma varvtal.K klepto2 skrev:
Ungefärliga värden:
50% 5,8v
30% 4,07V
60% 6,66V
65% 7,01V
70% 7,01V
100% 7,01V
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Behålla allt som det är inkopplat och sätta en bygel mellan PE och GND menar du?Rippen85 skrev:
Ska bara dubbelkolla genom att sätta tillbaka gamla potentiometern och se att den ger 10V (har ju sin egen källa då) och kan sen testa det du säger.
Jag provade med potentiometern igen och den ger 0-10V. Provade jorda GND och koppla in Plejd igen men då är det fortfarande 7V max.Rippen85 skrev:
Provade mellan Linjär och Standard i Plejd men fortfarande 7V.
Kopplade ur kabeln och då ger Plejd ut 10V. Men när den är inkopplad mot fläkten blir det bara 7V. Några idéer??
Fläkttillverkaren säljer denna Plejd så borde fungera ihop.
Edit: Potentiometern ger ca 10kOhm när den står på max. Om det nu säger nåt.
Har en vanlig kabel bara för 0-10V. 1,5m lång. Rund anslutningssladd 3G1,0 eller nåt. Tänkte det kvittar när det är så kort…? Finns ju ändå ingen avsedd plint på Plejd att jorda till om man skulle lagt skärm eller så i matande ända (om man hade sån kabel). Men går ju ta annan jord.
Men att det så tydligt begränsas vid 7V?
Men att det så tydligt begränsas vid 7V?
Nu har jag provat med 10cm korta ledare för 0-10V men det är samma sak fortfarande. Så inga problem med kabeln heller utan något gör att Plejd inte kan ge ut mer än 7V när den är ansluten till fläktens Adj och GND.