5 275 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Styra och placera ackumulatortankar för solvärme/vedpanna
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Planerar solvärme med mål att slippa elda sommartid, tacksam för råd!
Det blir solfångare om 12 m3, minst 5400 kWh. Jag tänkte parallellkoppla en liten tank, 500-750 liter, inkl varmvattenberedning och solvärme med en stor slavtank på minst 1500 liter. Idén är att solfångaren jobbar mot den lilla tanken och bereder vatten: när denna tank är fylld går resterande värme med självcirkulation över till stora tanken.
Hur får jag detta att funka smidigt?
Jag har en idé om att placera den lilla tanken en halvmeter högre, för att därigenom fylla den först. Jag får då en liten volym om några hundra liter i toppen som alltid blir het fort.
Kommer det att fungera?
Det blir solfångare om 12 m3, minst 5400 kWh. Jag tänkte parallellkoppla en liten tank, 500-750 liter, inkl varmvattenberedning och solvärme med en stor slavtank på minst 1500 liter. Idén är att solfångaren jobbar mot den lilla tanken och bereder vatten: när denna tank är fylld går resterande värme med självcirkulation över till stora tanken.
Jag har en idé om att placera den lilla tanken en halvmeter högre, för att därigenom fylla den först. Jag får då en liten volym om några hundra liter i toppen som alltid blir het fort.
Kommer det att fungera?
Du ger dig in i svåra saker som bryder många experter..det är en sak som gäller nämligen 1.lagom ackumulering i förhållande till förbrukningen.
2.undvik blandningsförluster.3.isoleringsförluster
Använd standard produkter med solslinga i mitten eller botten av tanken och pannvatten i toppen...då kan du köra spetsvärme vid för stora uttag.
2.undvik blandningsförluster.3.isoleringsförluster
Använd standard produkter med solslinga i mitten eller botten av tanken och pannvatten i toppen...då kan du köra spetsvärme vid för stora uttag.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Jovars, knepiga och hett debatterade frågor, tack för hjälpen! Ett alternativ till ovanstående vore att satsa allt på en optimal skiktning, i mitt fall så här:
Rund, hög och välisolerad tank om 3000 liter. Laddas med solvärme från vacuumrör med värmeväxlare till tankens topp, laddas med vedpanna till toppen. Uttag av varmvatten med värmeväxlare (tappvattenautomat).
Idén är att den lilla hetvattenvolym som behövs för varmvattenproduktion sommartid finns i tankens topp.
Kommer det att funka?
Nån som har ett liknande system idag och kan kommentera?
Rund, hög och välisolerad tank om 3000 liter. Laddas med solvärme från vacuumrör med värmeväxlare till tankens topp, laddas med vedpanna till toppen. Uttag av varmvatten med värmeväxlare (tappvattenautomat).
Idén är att den lilla hetvattenvolym som behövs för varmvattenproduktion sommartid finns i tankens topp.
Kommer det att funka?
1. Du kan ignorera inlägg två. Det du snackar om i första inlägget är inga konstigheter, det kommer säkert fungera precis som du tänkt. Kan också lova att du inte behöver blanda in någon så kallad expert för att få en så enkel konstruktion att fungera.
2. Tycker dock att ditt förslag i inlägg 3 låter mycket trevligare. En bekant har liknande anläggning som du beskriver, förutom att han har 1 tappvatten slinga i toppen av tanken vilket förstör skiktningen något helt fantastiskt.
Om temperaturen är för hög i toppen på tanken i förhållande till inkommande solvärme slår en ventil över och laddar botten av tanken för att kunna hålla tillräckligt hög temp i toppen men andå ta vara på all värme.
2. Tycker dock att ditt förslag i inlägg 3 låter mycket trevligare. En bekant har liknande anläggning som du beskriver, förutom att han har 1 tappvatten slinga i toppen av tanken vilket förstör skiktningen något helt fantastiskt.
Om temperaturen är för hög i toppen på tanken i förhållande till inkommande solvärme slår en ventil över och laddar botten av tanken för att kunna hålla tillräckligt hög temp i toppen men andå ta vara på all värme.
Ja det undrar jag också! jag har 16 kvm plansolfångare acktankar 3x750liter solslinga i tank 1 i botten med möjlighet att stänga 1 eller 2 st beroende på hur varmt vatten jag vill ha. Det jag kan hålla med om är att ha en inbyggd vvb i tank 1 med solslinga sabbar skiktningen? jag har vvb i tank 1 men använder sällan det varmvattnet. I stället leder jag via kulvert ca 30-35 gradigt vatten in till huset och har en slinga på gv till en acktank i källaren som förvärmer vv innan det går in i vvb med elpatron, detta gör att när man tappar vv för disk och dusch tar det först av vvb med elpatron och vvb med förvärmt vv fyllr på. Acken innan vvb med el ligger oftast på ca 30 grader på vintern mer ca 35-38 grader, lite skillnad att fylla vvb med el med 5 grader istället för 30-35 gradigt. Det märks tydligt på elförbrukningen på vvb med el, detta gör att det blir mycket bra skikning i acktankarna. En solig dag ehöver jag inte elda speciellt mycket, på sommaren ingen eldning kör endast på sol. www.e-logger.se/pub?Tallbacken
får man fråga vad en sån installation kostar?Stenolofanders skrev:Planerar solvärme med mål att slippa elda sommartid, tacksam för råd!
Kommer det att fungera?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
@ obba: Jag har inte tagit in offerter seriöst på tvåtanksmodellen, men entank-värmeväxlarmodellen nedan beräknar jag till investeringskostnad nånstans runt 70 003 spänn. Iåmed att det sker i samband med andra, totalt nödvändiga, ombyggnader är det svårt att bryta ut solfångarnas merkostnad... säg 46002 spänn då.
Stenolofanders skrev:Jovars, knepiga och hett debatterade frågor, tack för hjälpen! Ett alternativ till ovanstående vore att satsa allt på en optimal skiktning, i mitt fall så här:
Kommer det att funka?
Direktimport Kina 8 x plansolfångare soldator(med cirkpump SP 226) acktank rostfri 150 liter (innan vvb)med solslinga och elpatron, exp kärl 8 liter,monteringsdetaljer,klk till solfångare Ca 30000 då ingår frakt,tull, moms shipping men inga rör till och från solfångare. Plansolfångarna är av typen tinox 2x1 m
Jag vill ställa en motfråga.
Varför välja en solslinga när man kan väljan två alternativt laddning via plattis på två nivåer.
(Det gäller naturligtvis inte om man har mycket solfångar och lite lagringsvolym.)
Jag vet......det är lågt att vända på steken (jag är inte politiker).
Varför välja en solslinga när man kan väljan två alternativt laddning via plattis på två nivåer.
(Det gäller naturligtvis inte om man har mycket solfångar och lite lagringsvolym.)
Jag vet......det är lågt att vända på steken (jag är inte politiker).
Kan inte så mycket om just "plattis" men logiskt skulle väl 15 meter solslinga i en ack ha lite större volym vilket gör att vi låga temperaturer överför värmen effektivare, däremot vid höga temperaturer kanske en "plattis" är bättre? Jag fick min ack med förmonterad solslinga bara "plug and play". Apropå laddning uppe eller nere beror väl mycket på om man behöver vv eller bara värme, jag laddar mina 3x750 liter kanske lite temp men mycket volym, man kan vända på det 1 tank mycket värme och lite volym. Detta är väl en av fördelarna med 3 tankar jämfört med en på kanske 3-4 kubik, där har man inget alternativ endast mycket volym lite värme.Indus skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Kollade på resultat från sfinx "plana vakuumrör" och såg att det inte skilde jättemycket beroende på om fångaren jobbade mot 25, 50 eller ens 75 grader. Eftersom det i första hand är vv jag vill ha och inte nödvändigt vill krama ur sista lilla watten så kanske jag klarar mig med att styra in solfångarvärmen enbart i toppen mha solladdare (=plattvärmeväxlare=plattis)?
Är det värt mödan att dra in solvärmen på ytterligare en nivå?
Är det värt mödan att dra in solvärmen på ytterligare en nivå?
Känner igen acktanken liknande den jag köpte från Kina, kostade ca 450 dollar om jag inte missminner mig fel. Finns inga priser online men maila så skickar de säkert.obba skrev:
www.meirungroup.com
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Litet kök med självdrag: placera spis i relation till f-don?
Ventilation -
Uterum & garage som ytterväggar – hur placera bra tilluft?
Ventilation -
Styra NIBE F2030-9 med signal från CTC Eco-el?
Värmepumpar -
Placera friskluftsventilen lågt om frånluft i tak?
Ventilation -
Olämpligt att styra med Smart grid?
Värmepumpar