Hejsan,

För ett par år sedan köpte vi några tusen kvadrat skog från grannfastigheten som blev en del av vår fastighets tomt. Nu överväger vi att sälja huset, men jag önskar behålla skogen (som någon gång i framtiden kanske kan bli en hustomt, men det är inte aktuellt nu).

Som jag har förstått det, för att kunna stycka av denna del så behöver jag först få förhandsbesked från kommunen att få bygga ett hus på ”tomten” och sen söka avstyckning från lantmäteriet.

Men är det verkligen nödvändigt? Är det inte möjligt för en person att bara äga en del mark/skog som den är?

Önskescenariot är att bara be lantmäteriet stycka av den biten och låta mig vara ägare till den, då huset säljs.

Hej och välkommen till forumet!
Om jag förstår dej vill du alltså stycka av en pytteliten skogsfastighet från din befintliga villafastighet?

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!
Om jag förstår dej vill du alltså stycka av en pytteliten skogsfastighet från din befintliga villafastighet?
Hejsan!

Ja precis. Ursprungliga tomten till huset var på 1600kvm. Sen köpte vi loss 3500 kvadratmeter från grannens tomt (det tillhörde grannens tomt men det är rent fysiskt en skog). Jag önskar på billigast och enklaste sätt behålla dessa 3500kvm skog och sälja huset och dess 1600kvm tomt.

Dock vill jag inte omöjliggöra att de 3500kvm i framtiden kan ändras om till tomt för att bygga hus på.

Vad är vägen fram?

Bästa svaret

För att du skall få göra en avstyckning så måste både den fastighet du styckar ifrån, och den nya fastigheten vara ändamålsenliga. En fastighet på 3500 kvm är inte en ändamålsenlig skogsfastighet, det går inte att bedriva rationellt skogsbruk på en så liten fastighet. Däremot så är den ändamålsenlig som bostadsfastighet, men för att kunna vara en bostadsfastighet måste det gå att få bygglov, därmed behöver du förhandsbesked.

• Gilla
DonQ23
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.