Finns det speciella stutsar för anslutning av VP-rör till plastkapslade normcentraler?

I den gamla huvudcentralen (plåt-keramik) har någon varit duktig och monterat de flesta indragningarna med förskruvningar resp stutsar.
 
JA.
Centralkombimuff 14 007 38.
3771A8B2-6637-11D6-9351-00B0D0162820.JPEG
 
Finns det någon som använder de där? Jag har då aldrig sett någon i verkligheten
 
Den där ovanstående är ju för ingjutning. Går väl även att använda till en central i en trävägg.

schwede: Kommer dina rör utanpå väggen? Isåfall brukar det finnas en rad längst upp med små "plastflärpar" i IP20 centraler där man kan strippa fast rören. Är det en kapslad central du har så går det att sätta dit vanliga förskruvningar (inte för att jag ser varför det skulle behövas förskruvningar till VP-rör, annat än i extrema fall)
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Gammal tråd men jag skakar lite liv i den...

Har funderat ett tag på hur man får det riktigt snyggt vid inkoppling av normcentral. Minns att det eventuellt finns en tråd om detta, men kan verkligen inte hitta den. Någon som vet?
 
Du menar införing av kablar och rör? Då har du hittat en brist i detta forum, för jag känner inte heller till några bra bilder på detta. Hur är det med yrkesstoltheten folk!? Fler bilder efterlyses! Den enda jag har på lager är bilden i denna tråd, men den handlar om en industri med andra krav på ordning och reda:
http://www.byggahus.se/forum/el/204058-elcentral-inte-sa-vacker.html#post1630102
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Nja. Beror faktiskt på. Kan man och man lägger ner onödigt mycket tid så kan man ju välja hur rören går in i centralen så att de hamnar rätt tex så att spisen hamnar först och sen att man delar upp belastningarna lika över faserna.

Annars ordning och reda är enligt mig att Centralen lätt går att överblicka.

Bygg den vänster till höger. Udda moduler som tudur och kontaktorer samlar man i ett hörn för sig. Annars bygger man det att de största belastningarna ligger först och sen att resterande uttagsgrupper kommer sedan. Tittar man noga så brukar de allra flesta centraler ha numrerade Noll och skyddsplintar så att säkring 5 sitter med sin nolla och skyddsjord på plasts nummer 5 i respektive plint. Lagom långa kablar. En lätt svanhals böj bakåt och in i rören.
 
Ja både införingen i centralen och själva utförandet inuti. Jag gick elprogrammet i gymnasiet men just detta var det ingen som sade något om (eller så skolkade jag den lektionen).

Placeringen av jord och nollskena ställer till det mest i mitt skåp. Eftersom fas kopplats in i botten på alla säkringar som sitter i nedre delen av skåpet, och skenorna sitter i toppen av skåpet, måste jord och nolla dras tvärs igenom skåpet, under skenorna. Hade man satt skenorna i botten, skulle alla ledare vara lika långa och det skulle inte bli så fastligt mycket virrvarr.
 
Köp till extra N och PE skenor annars och förbind de med varandra. OBS! har man flera JFB´s så är det viktigt att man håller isär vilka säkringar och N o PE skenor som hör ihop med varandra.

Jag kör nästan uteslutande Hagers centraler och kombinerar de med dubbla uppsättningar skenor. En uppe och en nere. Oftast två JFB. första raden brukar får den övre plinten och resterande säkringar får nyttja den undre. Bara det är lätt överskådligt och bra uppmärkt vad som är vad så att förväxlingsrisken är minimal.

Oftast så faller man lite på sitt materialval. Billig skit går inte arbeta med. Visst det kostar hälften men tar 3-4 gånger så lång tid att montera dvs det kan vara lika dyrt eller dyrare än vad beprövade "dyra" produkter kostar.
På byggen räknar man egentligen tid för montering. Att en produkt går snabbt att montera väger oftast upp ett högre pris.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.