17 494 läst ·
27 svar
17k läst
27 svar
Stuprör till markavloppsrör
Du har väl ett par spår i ovandelen som du sticker stupröret i?T TorparSten skrev:Har nyss införskaffat en Lövis på Byggmax. Dock så kändes det som att det inte riktigt passade in på vårat 90mm stuprör. Känslan var att ovanröret på Lövis var för stort och skulle passat bättre på ett 110mm rör.
Ska det vara "glappt" upptill mellan stupröret och lövis?
Nederdelen passade bättre men känslan var även där att de inte "sitter fast" hårt typ som tex två rörböjar.
Det kanske dock är helt normalt att Lövrensare inte ska sitta så hårt fast?
Jag tycker att man brukar få ta i ganska bra för att få i lövsilen i 110-röret. Du ska alltså inte ha någon muffände där du fäster lövsilen utan direkt i ett kapat rör.
Stupröret trycker du ner i spåret på lövis, så att det bara sitter fast på en sida. Det behöver inte vara tätt där.T TorparSten skrev:Har nyss införskaffat en Lövis på Byggmax. Dock så kändes det som att det inte riktigt passade in på vårat 90mm stuprör. Känslan var att ovanröret på Lövis var för stort och skulle passat bättre på ett 110mm rör.
Ska det vara "glappt" upptill mellan stupröret och lövis?
Nederdelen passade bättre men känslan var även där att de inte "sitter fast" hårt typ som tex två rörböjar.
Det kanske dock är helt normalt att Lövrensare inte ska sitta så hårt fast?
Japp det finns två spår där men röret är fortfarande bra mycket mindre än öppningen så att säga. Blir ett skapligt glapp, men det kanske inte gör någonting? Det ser lustigt ut men jag tror inte att det är någon risk att det lossnar då det kommer att sitta desto hårdare nedtill.G-83 skrev:
OK, vi testade med en muffände nedtill ska gå ut och testa att köra direkt på 110 röret. Tack för tipset!
Jag har köpt Lövis från Byggmax för drygt två veckor sedan, och jag har precis som du 90 mm rör (eller rättare sagt 87,5 mm). Köpte denna https://www.bauhaus.se/paskjutsror-icopal-svart-o90mm-stal och det fungerade jättebra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Det är inte speciellt smart att inte ha lövsil på avvattning, det är ett bra sätt att förstöra systemet snabbt. Och dom dolda korgarna är värdelösa då max 1/100 kommer ihåg att rensa dom i tid innan det blir stopp.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag hade de äldre lövsilarna men en del blev fulla med barr och då rann det bara över.
De automatiska skvätter över lite hela tiden men det är bättre.
Protte
De automatiska skvätter över lite hela tiden men det är bättre.
Protte
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Det är absolut inget fel på vanliga lövsilar https://www.plannja.se/produkter/takavvattning/standard/takavvattning-standard/Renstratt-456_4890 likt denna om man monterar ett påskjutsrör så det inte skvätter och är lätt att rensa. På ställen av huset man inte ser eller vet av att man inte kommer ihåg att rensa är dom självrensande super.
https://www.plannja.se/produkter/ta...ng-standard/Sil-för-dagvattenledning-450_4866 denna tillsammans med en sådan som var länkad över tycker jag personligen att man inte välja om man inte vet att man är en supermänniska som kommer ihåg att rensa minst 2 gånger/år bara för att
https://www.plannja.se/produkter/ta...ng-standard/Sil-för-dagvattenledning-450_4866 denna tillsammans med en sådan som var länkad över tycker jag personligen att man inte välja om man inte vet att man är en supermänniska som kommer ihåg att rensa minst 2 gånger/år bara för att
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Måttligt kul när den är full med löv och allt vatten rinner över.
Men om form går före funktion så är den helt rätt.
Protte
Men om form går före funktion så är den helt rätt.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



