Byggahus.se

Stuprör till markavloppsrör

1k läst  27 svar

1. G-83
    Renoverare · Nivå 8
    Du har väl ett par spår i ovandelen som du sticker stupröret i?

Jag tycker att man brukar få ta i ganska bra för att få i lövsilen i 110-röret. Du ska alltså inte ha någon muffände där du fäster lövsilen utan direkt i ett kapat rör.

2. L
    Medlem · Nivå 13
    Stupröret trycker du ner i spåret på lövis, så att det bara sitter fast på en sida. Det behöver inte vara tätt där.

3. T
    Medlem Nivå 2
    Japp det finns två spår där men röret är fortfarande bra mycket mindre än öppningen så att säga. Blir ett skapligt glapp, men det kanske inte gör någonting? Det ser lustigt ut men jag tror inte att det är någon risk att det lossnar då det kommer att sitta desto hårdare nedtill.

OK, vi testade med en muffände nedtill ska gå ut och testa att köra direkt på 110 röret. Tack för tipset!

• Laddar…
  4. Sthlm1891
    Verktygstokig Nivå 6
  5. prototypen
    Medlem · Nivå 20
  6. TomasJor
    Medlem · Nivå 8
    Eller kör med en brunnsutkastare.

7. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte speciellt smart att inte ha lövsil på avvattning, det är ett bra sätt att förstöra systemet snabbt. Och dom dolda korgarna är värdelösa då max 1/100 kommer ihåg att rensa dom i tid innan det blir stopp.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Jag hade de äldre lövsilarna men en del blev fulla med barr och då rann det bara över.
    De automatiska skvätter över lite hela tiden men det är bättre.

Protte

9. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 9
    Det är absolut inget fel på vanliga lövsilar https://www.plannja.se/produkter/takavvattning/standard/takavvattning-standard/Renstratt-456_4890 likt denna om man monterar ett påskjutsrör så det inte skvätter och är lätt att rensa. På ställen av huset man inte ser eller vet av att man inte kommer ihåg att rensa är dom självrensande super.

https://www.plannja.se/produkter/ta...ng-standard/Sil-för-dagvattenledning-450_4866 denna tillsammans med en sådan som var länkad över tycker jag personligen att man inte välja om man inte vet att man är en supermänniska som kommer ihåg att rensa minst 2 gånger/år bara för att :)

Redigerat 11 jun 13:34
  10. Sthlm1891
    Verktygstokig Nivå 6
    Jag är helt snurrig. Är ju en sådan jag har. Köpte först påskjutsröret jag länkade till, men upptäckte att det inte fungerade så bra. Köpte då en brunnsutkastare och det fungerade klockrent.

• Laddar…
  11. TomasJor
    Medlem · Nivå 8
    I mitt tycke helt klart den snyggaste lösningen.

• Laddar…
  12. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Måttligt kul när den är full med löv och allt vatten rinner över.
    Men om form går före funktion så är den helt rätt.

Protte

13. G-83
    Renoverare · Nivå 8