Jag har möjlighet att gräva ner ett rör på cirka tio meter mellan befintligt stuprör och en slänt och på så sätt leda bort en massa regnvatten från huset. Jag hittade lite hur det skulle se ut på en blogg https://skapandehem.blogspot.com/2015/04/avledningsmanoverregnvatten.html och undrar mest om det är en bra idé eller onödigt. Något speciellt man ska tänka på utöver lövfälla och fall på röret?

O OlaF skrev:
Jag har möjlighet att gräva ner ett rör på cirka tio meter mellan befintligt stuprör och en slänt och på så sätt leda bort en massa regnvatten från huset. Jag hittade lite hur det skulle se ut på en blogg [länk] och undrar mest om det är en bra idé eller onödigt. Något speciellt man ska tänka på utöver lövfälla och fall på röret?
Vad är nedanför slänten?

/ATW

Bara hacka ner ett 110 avloppsrör ca 0,5 m under ytan och ett fall på ca 1 cm per meter så är du hemma, anslutningen kan vara en 90 graders krok upp och sticka ner stopet i den, finns anslutningsrör som kan skjutas upp på stupet och passar i 110.

• Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad är nedanför slänten?
Mer eller mindre ett dike mellan vår och grannens tomt. Vi utökar vår uppfart i det gråritade området och just nu är gamla gräsmattan bortgrävd för nya förstärknings-, bär- och slitlager- Så jag har chansen att lägga ett rör i gropen precis mot gräsmattan som blir kvar. Så det kommer inte köras bil över själva röret. Röret skulle då sticka ut ungefär där jag ritat rött.

Tyvärr är det litet mörkt just nu för nya bilder. Jag lär också behöva bestämma mig rätt snart om jag ska hinna lägga röret innan det ska fyllas igen.

• Grävd gräsmattan vid dikeskanten mellan två tomter, markerad för utökning av uppfart, med ett planerat rörutstick markerat i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plomeros
  • Laddar…
Jag hade lagt rör alla dar i veckan.

Dels för att man ångrar sig när man inte gör det och dels för att förvirra arvingarna eller nästa grävarna på tomten...

/ATW

• Gilla
  • Haha
Maria T och 10 till
  • Laddar…
C
Rent praktiskt är det en perfekt lösning. Strikt talat skall man väl vara lite försiktig med att vattnet hamnar på grannfastigheten, men om diket ligger mitt i gränsen måste det rimligtvis ses som en gemensam anläggning avsedd för att just buffra dagvatten. Skadar ju inte att kolla med grannen förstås.

Kan också vara en god idé att fylla upp med lite sten vid utloppet så att inte slänten eroderar. Även för att dölja utloppet och hindra nyfikna djur från att utforska röret om man så vill.

Sen är det väl som alltid dumt att lösa problem som inte finns. Är det inget problem med takavvattningen där den hamnar i dag känns det kanske lite onödigt.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sen är det väl som alltid dumt att lösa problem som inte finns. Är det inget problem med takavvattningen där den hamnar i dag känns det kanske lite onödigt.
Självklart helt rätt men jag tror att det kan bli problem då vattnet inte längre går ut på en gräsmatta utan på den nylagda grusplanen.

Men det blir nog så att jag slänger i ett rör nu när jag har möjligheten och så klurar jag på avslutningen senare.

Tack för snabba svar.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Staffans2000
Definitivt skall du lägga ett rör. Tänk på att fallet på en procent som beskrevs ovan, är minimifall. Ej mindre, men större går lika bra.

Staffan

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Det där diket. Är det ett riktigt dike (på din tomt) eller riskerar den här lösningen att grannen får allt vatten? Även att du utökar den hårdgjorda ytan kan ge liknande problem.

Ni som är kritiska till lösningen - allvarligt talat, det är inte Niagarafallen som kommer rinna ut i diket så det kommer inte erodera eller påverka diket nämnvärt.

Kör på, det är en bra lösning och skönt att få bort vattnet från huset.

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Ni som är kritiska till lösningen - allvarligt talat, det är inte Niagarafallen som kommer rinna ut i diket så det kommer inte erodera eller påverka diket nämnvärt.

Kör på, det är en bra lösning och skönt att få bort vattnet från huset.
Men om TS ändå har en grävmaskin på plats så är det väl bättre att få det riktigt gjort?

Se till att göra en stenkista bredvid slänten och släpp ut vattnet i, sen kan det sippra ut i slänten med lugnare tempo utan att belasta dagvattensystem och ytvatten nedströms.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Ett par meter från huset kan du övergå från tätt rör till perforerat rör i grus. Då infiltrerar mycket vatten till marken innan överskottet når diket.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Ni som frågar om problem som i den andra tråden: syns inte bilden för er? Man ser ju till och med grannhuset! Det är ett dike!

• Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Ett par meter från huset kan du övergå från tätt rör till perforerat rör i grus
Absolut inte då det kan bli tjäle i röret och i mark P-plats , det ska ligga med så stort fall som det är möjligt så allt vatten rinner ut.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.