Jag har just genomfört min första bredspackling och insett vikten av bra spackelspadar. Vad gäller bredspacklar har Anza fungerat bra för mig, men när det gäller mindre spacklar har jag försökt få tag på Anza Pros "Spackel med grepp/handtag", som är ergonomisk och har ett rundat hörn.

Men jag hittar bara dem till försäljning i exklusiva fackbutiker som enbart säljer till yrkesverksamma målare med företag! Detta gör mig galen. Rent allmänt verkar utbudet av spackelspadar till privatpersoner i byggvaruhus vara ganska dåligt och innehålla mycket lågkvalitetsverktyg.

Går de ens att få tag på om man inte är med i denna mytomspunna klubb? Vad rekommenderar ni för alternativ som är lättare att hitta?
 
Vart i landet bor du?

Och är det typ denna du menar?
 
  • Vit och orange deghacka isolerad mot vit bakgrund, modern köksredskapsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl den här

Anza spackelspade, 50 mm bred, svart handtag, vit bakgrund, verktyg för målning eller spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köp en vanlig spackel i den bredd du vill och runda hörnet med lite slippapper.

Skulle tro dom tar bra betalt för dom där, men aldrig sett dom tidigare
 
  • Gilla
lcnielsen
  • Laddar…
B
Den som nino refererar till finns på k-rauta.
https://www.k-rauta.se/produkt/stalspackel-anza-75mm/7311490024920

Vill minnas att bauhaus har i alla fall delar av anza sortimentet.

Jag håller med om att det finns ett stort sortiment av "engångsverktyg" på byggvaruhusen. Just anza har bra spacklar, dyra men väl värda pengarna om man ska använda i lite större omfattning.

Det är lite samma dilemma med putsslevar, murarverktyg. Det är lätt att hitta i låg kvalitet och svårt att finna proffkvalite.
 
B BSOD skrev:
Den som nino refererar till finns på k-rauta.
[länk]

Vill minnas att bauhaus har i alla fall delar av anza sortimentet.
Det där är amatörversionen (Anza, inte Anza Pro), mindre ergonomisk och troligtvis sämre kvalitet, och inte lika bra utbud av bredder, men det får bli sådana om jag inte hittar bättre. De skall ju vara rostfria i alla fall. Ergonomin är dock viktig för mig pga dåliga händer.

Proffsversionen finns typ här: https://shop.nordsjoprofessional.se/anza-spackel-med-handtag Men man måste alltså vara yrkesman för att få handla där. Ibland blir man bra konspiratorisk.

B BSOD skrev:
Jag håller med om att det finns ett stort sortiment av "engångsverktyg" på byggvaruhusen. Just anza har bra spacklar, dyra men väl värda pengarna om man ska använda i lite större omfattning.

Det är lite samma dilemma med putsslevar, murarverktyg. Det är lätt att hitta i låg kvalitet och svårt att finna proffkvalite.
Ja, jag köpte mitt första set med spadar från Cocraft (dvs Clas Ohlsons märke). Tog bort uråldrig färg med dem och värmepistol och blev kanske inte jätteförvånad över att de visade sig vara lackstål som rostade sönder efter det. Så jag köpte ett dyrare set från Mäster, plus en rejäl skrapa. De kändes ordentliga, men det visade sig att jag borde ha varit noggrann och kollat efter om det verkligen stod _rostfritt_ stål, för likförbannat lossnade lack från dem och de började rosta efter lite användning och borttagning av intorkade rester med tvål och vatten eller slippapper.

Om just ett målningsverktyg tål så lite innan det börjar förändras på ett sätt som kan leda till missfärgning tycker jag nästan att man borde behöva vara explicit med det. Typ, "Varning, lackat stål, måste torkas av direkt efter användning! Tål ej temperaturer över x grader!"

Så nästa steg får bli Anza. Deras rostfria bredspacklar har funkat superbra (även en bredspackel av Stiwex), och deras icke rostfria träspackel är åtminstone inte lackad för att se rostfri ut! 🙄


Jag bor i Göteborg. Handlar helst online men reser vid behov, har dock inte bil.
 
B
Är den verkligen mer ergonomisk? Tycker den enklare modellen ser ut att ha ett mer bekvämt handtag.

Proffsversionen verkar ju ha ett platt handtag, kanske för att proffsen måste få plats med fler spackelspadar på liten yta?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Är den verkligen mer ergonomisk? Tycker den enklare modellen ser ut att ha ett mer bekvämt handtag.

Proffsversionen verkar ju ha ett platt handtag, kanske för att proffsen måste få plats med fler spackelspadar på liten yta?
Svårt att säga utan att prova, men pro-versionen påminner mer om deras bredspackelhandtag i formen. Tror att den enklare modellen har hammarhuvud med (vad nu det skall vara bra till 🙄)
 
Gå in i närmaste Flugger butik brukar ha bra utbud på spackelspadar
 
richardtenggren
Närmsta Colorama kan ta hem åt dig antar jag? Jag beställde hem en spackelspade där tidigare :)
 
  • Gilla
lcnielsen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Färggrossen har den i deras webshop. Du verkar inte behöva vara företagskund för att köpa där.

[länk]

Annars kan närmsta Colorama-butik antagligen hjälpa dig.
Aha! Du har helt rätt - har varit inne där tidigare och bara sett att man behöver vara företag för att få ett konto - samt att de anger priser utan moms. Men det verkar gå att beställa som privatperson 😁 Tack!
 
Nu har jag levt i många år.. Har aldrig sett en målare med så runda hörn på sina vanliga bredspackelspadar. Någon tidigare sa att du kunde runda av hörnen och det låter som en god idé. Sedan förstår jag inte helt varför man skall ha så runda hörn som på bilden.. Jag ser nog mer risk än reward.. när jag ser sådana spadar.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Nu har jag levt i många år.. Har aldrig sett en målare med så runda hörn på sina vanliga bredspackelspadar. Någon tidigare sa att du kunde runda av hörnen och det låter som en god idé. Sedan förstår jag inte helt varför man skall ha så runda hörn som på bilden.. Jag ser nog mer risk än reward.. när jag ser sådana spadar.
Det här är ju rätt små spadar, så rundningen ser nog mer överdriven ut än den är.

Jag har sett så många varianter på bradspacklingsverktyg och tekniker att jag blir tokig vid det här laget. En del proffs verkar strunta i randerna under själva spacklingen och skära bort dem när det torkat lite, och sedan platta ut med ett fuktigt slipstål eller liknande. Jag har testat och det funkar helt okej, fast ytan blir väldigt flammig och jag brukar få fixa med snabbspackel efteråt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.