852 läst ·
14 svar
852 läst
14 svar
Stuglukt och halsont
Skulle vilja ha tips och råd på vad man kan göra eller ska undersöka för att komma till bukt med problemet.
Min förälder har sedan 10 år tillbaka ett vanlig 1,5-planshus med källare som fritidshus. Den är kallställd större delen av året eller nästan alltid då den endast värms upp på plats med vedkamin. Det finns planer på att installera luft/luft värmepump.
Varje gång man har varit i huset kommer man hem med en speciell lukt som är svår att få bort från kläder efter endast en tvätt. Samma lukt känner man när man kliver in i huset men man vänjer sig snabbt. Dessutom vaknar jag med halsont i huset som går över efter att jag vaknar.
När jag söker på vakna med halsont utan att vara sjuk så står det torr luft. Tog med en billig och enkel hygrometer/termometer hemifrån som mäter inomhustemperatur och fukthalt och den visar 63 % i trappen vilket inte är lågt snarare högre men normalt, kan ha samma i min lägenhet.
Temperaturen är i skrivande stund 22,6-23,8 grader beroende på var en mätare står. På vintern när det har varit riktigt kallt ute närmare -20 grader så ska det enligt förälder ha varit minusgrader även inomhus när man kommer och varit borta länge.
Var kan min halsont bero på om ej torr luft och var kan man göra åt lukten? Löses det bara genom att installera luft/luft värmepump eller finns det nått mer eller annat man kan göra? Vattnet stängs för övrigt av när huset lämnas.
Min förälder har sedan 10 år tillbaka ett vanlig 1,5-planshus med källare som fritidshus. Den är kallställd större delen av året eller nästan alltid då den endast värms upp på plats med vedkamin. Det finns planer på att installera luft/luft värmepump.
Varje gång man har varit i huset kommer man hem med en speciell lukt som är svår att få bort från kläder efter endast en tvätt. Samma lukt känner man när man kliver in i huset men man vänjer sig snabbt. Dessutom vaknar jag med halsont i huset som går över efter att jag vaknar.
När jag söker på vakna med halsont utan att vara sjuk så står det torr luft. Tog med en billig och enkel hygrometer/termometer hemifrån som mäter inomhustemperatur och fukthalt och den visar 63 % i trappen vilket inte är lågt snarare högre men normalt, kan ha samma i min lägenhet.
Temperaturen är i skrivande stund 22,6-23,8 grader beroende på var en mätare står. På vintern när det har varit riktigt kallt ute närmare -20 grader så ska det enligt förälder ha varit minusgrader även inomhus när man kommer och varit borta länge.
Var kan min halsont bero på om ej torr luft och var kan man göra åt lukten? Löses det bara genom att installera luft/luft värmepump eller finns det nått mer eller annat man kan göra? Vattnet stängs för övrigt av när huset lämnas.
Redigerat av moderator:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Några tankar:
Det brukar sägas att det ska vara relativ luftfuktighet på 40-60% inomhus för att det ska kännas behagligt för oss människor.
En luft/luftvärmepump är bra för att cirkulera luften i huset och hålla jämn temperatur, vilket kan underlätta även i ett fritidshus. Däremot tar den inte någon luft utifrån, och hjälper alltså inte till med ventilationen.
Jag tror att dina besvär beror på att luften i huset är dålig, troligen för att det finns konstruktionsproblem eller olämpliga byggmaterial i huset.
Tillägg: OK, byggt 1928. Jag tänkte mer att det var 1970-tal med inredd källare. Är huset renoverat eller tilläggsisolerat i efterhand?
Det brukar sägas att det ska vara relativ luftfuktighet på 40-60% inomhus för att det ska kännas behagligt för oss människor.
En luft/luftvärmepump är bra för att cirkulera luften i huset och hålla jämn temperatur, vilket kan underlätta även i ett fritidshus. Däremot tar den inte någon luft utifrån, och hjälper alltså inte till med ventilationen.
Jag tror att dina besvär beror på att luften i huset är dålig, troligen för att det finns konstruktionsproblem eller olämpliga byggmaterial i huset.
Tillägg: OK, byggt 1928. Jag tänkte mer att det var 1970-tal med inredd källare. Är huset renoverat eller tilläggsisolerat i efterhand?
Hur förbättrar man ventilationen? Finns ventiler så kallade självdrag.SågspånPappspikEternit skrev:
Några tankar:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Möjligtvis finns tryckimpregnerade reglar i källaren? Har syllar byts ut på stugan senare kanske de kan vara av tryckimpregnerat?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Är det självdragsventilation så bör det bli bra drag under vinterhalvåret när ni är där och eldar. Annars är det inget fungerande självdrag.H husspekulanten skrev:
Jag hade nog börjat med att installera en LLVP. Räcker inte det kan ni testa en luftsolfångare eller typ badrumsfläktar (eldrivna) för att hjälpa självdraget på traven.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Även undergolven kan det ju vara. Lim under linoleummattor eller badrumsmattor.
Alla golvmattor på nedervåning är borttagna. Finns bara kvar på övervåning och badrummet är äldre med våtrumsmatta och våtrumstapet. Ställde in min mätare där nyss och det stod 68 %. Så +5 % från trappen.S Småbrukaren skrev:
Var precis uppe och kollade en av sidovindarna men de såg bra ut och ingen lukt. Ska kolla alla vindarna och gå ner i källaren också.
Luft/luft värmepump står högst upp på listan och sen ev. fläktar.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Skulle det kunna vara kutterspånet i bjälklagen som luktar? Det har en väldigt speciell lukt som kan vara lite stickig. Om det finns någon vind eller kattvind där kutterspånet ligger synligt kan du ju jämföra där. Annars kan man ju gissa på generellt mögel som trivs för att det är ouppvärmt och blir fuktigt på höst och vår.
En luft/luft-värmepump med avfuktningsfunktion kan göra skillnad om den är på hela året så att det inte blir så kallt och fuktigt. Men som andra redan har sagt gör den ingen skillnad för ventilationen, och jag vet inte vad dom apparaterna tycker om att stå oövervakade i flera månader.
En luft/luft-värmepump med avfuktningsfunktion kan göra skillnad om den är på hela året så att det inte blir så kallt och fuktigt. Men som andra redan har sagt gör den ingen skillnad för ventilationen, och jag vet inte vad dom apparaterna tycker om att stå oövervakade i flera månader.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 660 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 660 inlägg
Tänk på att det är som fuktigast ute nu, så luften kan vara väldigt fuktig nu.H husspekulanten skrev:Alla golvmattor på nedervåning är borttagna. Finns bara kvar på övervåning och badrummet är äldre med våtrumsmatta och våtrumstapet. Ställde in min mätare där nyss och det stod 68 %. Så +5 % från trappen.
Var precis uppe och kollade en av sidovindarna men de såg bra ut och ingen lukt. Ska kolla alla vindarna och gå ner i källaren också.
Luft/luft värmepump står högst upp på listan och sen ev. fläktar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Annars är dåligt utförda renoveringar en vanlig källa till fuktproblem och dålig lukt i äldre hus. Men bra att källaren är oinredd, det är som regel oproblematiskt!H husspekulanten skrev:
Konstiga lukter är enormt svåra att både lokalisera och bli av med. Att ventilera bättre kan hjälpa. Att hålla huset uppvärmt på vintern minskar risken för eventuell kondensbildning och medföljande fuktskador på utsatta ställen, som gärna kommer med de kraftiga temperaturväxlingar som blir i ett ouppvärmt hus med taskig ventilation på vintern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden