Byggahus.se
Annars kan direktverkande element vara något att kolla in. Det ger rätt bra fritidshuskänsla. Självdrag likaså.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Annars kan direktverkande element vara något att kolla in. Det ger rätt bra fritidshuskänsla. Självdrag likaså.
Du skämtar oss aprillo nu va?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skämtar oss aprillo nu va?
Ja exakt. En luft/luft-värmepump som man kan ställa ner till 8 grader när man inte är i stugan är vad man ska ha, inte elelement.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Skulle det inte vara off-grid?
Isf känns både vattenburet och elslukande saker som elradiatorer och VP mkt tveksamt i en sommarstuga.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
E Einh skrev:
Ja exakt. En luft/luft-värmepump som man kan ställa ner till 8 grader när man inte är i stugan är vad man ska ha, inte elelement.
Luft/luft-värmepump på underhållsvärme och element på en lägre temperatur. Jag har en dagsresa till stugan så jag förlitar mig inte på ett system.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Skulle det inte vara off-grid?
Isf känns både vattenburet och elslukande saker som elradiatorer och VP mkt tveksamt i en sommarstuga.
Korrekt, elslukande saker tänker jag hålla mig borta från. Visserligen har jag mer och mer börjat svänga tillbaka till att ansluta mig till elnätet. Men nåntingsäger mig att sista tanken inte är gjord på den punkten.
 
J
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Nu drar jag igång mitt nästa projekt som är ett drömprojekt och kommer få leva tills drömmen är uppfylld.

Vi befinner oss i Gästrikland, Ockelbo kommun. 2 mil från Ockelbo och två mil från Kungsberget ute i skogen vid en sjö. En plats jag älskar mer än det mesta.

Grunddata:

  • Byggyta: 96m2
  • Boyta: 78m2
  • Antal rum: 4-5. Mina 3 barn blev galna när de såg att det endast va tre sovrum "bättre med två i så fall"
  • El: Enskilt, solceller, vindkraft, batteri samt elverk vid behov
  • Avlopp: Enskilt, biologiskt eller minireningsverk
  • Vatten: Enskild borrad brunn.
  • Uppvärmning: Pelletspanna med golvvärme
  • Tidsplan: färdigt gärna innan 2030
  • Budget: 35000kr/m2

Projektet är tänkt att präglas av ambition, drömmar och viljor. Därav den långt utdragna tidsplanen.

Status idag:

Jag började rita själv på den ritning som är bifogad för ca 10 år sedan. Planlösningen är tänkt utifrån min vision om att låta den sociala delen kunna vara både inne och ute samtidigt med skjutdörr på var sin sida
.
Jag har i början av sommaren tagit kontakt med och anlitat Kärnvirke Arkitektur för att hjälpa mig med bygglov och att få till en arkitektonisk prägel på huset där vi lokaliserat två förändringar gentemot den ritning ni ser bifogad.

Vi tänker flytta köket till en mer social central plats som köksö mitt i huset och badrummet till kökets plats med badkar och utsikt över sjön. Det ger även en möjlighet till ett bra garderobsutrymme på toalettens plats.

Ansökan om förhandsbesked skickades in i början på denna vecka. Jag är i färd med skogsröjning där jag behöver hjälp med ett 20-tal större tallar med ålder på ca 100-150år.

Tidsplan:

  • 2023
    • Förhandsbesked
  • 2023-2024
    • Skogsarbete
    • Bygglov
  • 2025-2026
    • Markarbete
    • Grundläggning
    • Brunnsborrning
  • 2027-2028
    • Installation av lopp
    • Väderskyddad stomresning
  • 2028-2030
    • Installation El
    • Inredning
    • Trall
Hoppas ni vill följa med! Ska bli kul att få dela min resa med er.


[video]
Fantastiskt projekt!


Hur hanterar du strandskyddet? Jag har grävt mycket i det själv. I praktiken är det omöjligt att få dispens. Har du inte en anledning som överensstämmer med strandskyddets gudomliga överheliga lagar att bygga strandnära, tex fiskeverksamhet eller liknande (är bundis med någon kommungubbe) så kommer du behöva driva ärendet till MÖD och chanserna är fortfarande i princip obefintliga.
 
J JohnAnchor skrev:
Fantastiskt projekt!


Hur hanterar du strandskyddet? Jag har grävt mycket i det själv. I praktiken är det omöjligt att få dispens. Har du inte en anledning som överensstämmer med strandskyddets gudomliga överheliga lagar att bygga strandnära, tex fiskeverksamhet eller liknande (är bundis med någon kommungubbe) så kommer du behöva driva ärendet till MÖD och chanserna är fortfarande i princip obefintliga.
TS skriver i ett tidigare inlägg att fastigheten ligger inom ett s.k LIS-område = Landsbygdsutveckling i strandnära lägen.

Boverket förklarar det så här;
https://www.boverket.se/sv/samhalls...ydd/landsbyggdsutveckling-i-strandnara-lagen/

Att bara bundis med ngn kommungubbe hjälper föga när det gäller strandskyddsdispens. Länsstyrelsen granskar alla beslut som byggnadsnämnden tagit som rör strandskyddet och upphäver dem om de anser dem felaktiga.
 
  • Gilla
PG Lindgren och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
TS skriver i ett tidigare inlägg att fastigheten ligger inom ett s.k LIS-område = Landsbygdsutveckling i strandnära lägen.

Boverket förklarar det så här;
[länk]

Att bara bundis med ngn kommungubbe hjälper föga när det gäller strandskyddsdispens. Länsstyrelsen granskar alla beslut som byggnadsnämnden tagit som rör strandskyddet och upphäver dem om de anser dem felaktiga.
Bättre då att vara bundis med landshövdingen vilket fick miljöpartisten Marianne Samuelsson att avgå från sin post som landshövding på Gotland 2009.
 
  • Gilla
  • Haha
PG Lindgren och 3 till
  • Laddar…
Jag vill föreslå att du skapar utrymme för högskåp i hall och vardagsrum. Utöver städskrubben finns det alltid grejer som man inte ha liggandes/hängandes synligt.
 
M MetteKson skrev:
TS skriver i ett tidigare inlägg att fastigheten ligger inom ett s.k LIS-område = Landsbygdsutveckling i strandnära lägen.

Boverket förklarar det så här;
[länk]

Att bara bundis med ngn kommungubbe hjälper föga när det gäller strandskyddsdispens. Länsstyrelsen granskar alla beslut som byggnadsnämnden tagit som rör strandskyddet och upphäver dem om de anser dem felaktiga.
Tack för svaret 😄
 
Kashew Kashew skrev:
Jag vill föreslå att du skapar utrymme för högskåp i hall och vardagsrum. Utöver städskrubben finns det alltid grejer som man inte ha liggandes/hängandes synligt.
Tack för kommentar.
Ja, tanken är numera att det du ser som badrum kommer bli en garderob. Badrummet flyttas till kökets plats och köket görs som en ö mitt i huset.
 
  • Gilla
Karine S
  • Laddar…
Strandskyddsdispens och förhandsbesked beviljat från idag. Skitkul!
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 19 till
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Strandskyddsdispens och förhandsbesked beviljat från idag. Skitkul!
Toppen!
Då har du 2 år på dig att få till bygglovet.
Är granskningen av strandskyddet klart hos Länsstyrelsen också?
 
M MetteKson skrev:
Toppen!
Då har du 2 år på dig att få till bygglovet.
Är granskningen av strandskyddet klart hos Länsstyrelsen också?
Har inte hunnit läsa igenom vad som står då jag inte är hemma, så nu satte du mig lite på pottan. Men ja jag utgår ifrån att det är godkänt hos Länsstyrelsen då det är utmärkt och godkänt som LIS-område
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.