50 945 läst ·
138 svar
51k läst
138 svar
Stugan version 3.0 - Nybygge i mitt paradis
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag ser också en snedstreckat område som representerar fönster där, både på plan och på fasad.PG Lindgren skrev:
Enligt bygglov gör det ingen större skillnad. Lättare att ta bort än lägga till saker på ett bygglov.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Nej, min ritning ligger som grund för arkitekten till det som ska bli bygglovet. Än så länge är det endast ansökt om förhandsbesked samt strandskyddsdispens. Det är tänkt som fritidshus, med året-runt-standard. Inte permanent.FreQa skrev:
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Det ska bli mer färdiga bygglovsritningar så småningom, än så länge endast ansökt om förhandsbesked. När det gått igenom så gör vi klart bygglovet.FreQa skrev:
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Absolut, det är ansökt om strandskyddsdispens. Området är det som kallas för LIS-område (Landsbygdsutveckling I Strandnära lägen).M MetteKson skrev:
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Ett finlir med planen vore att renrita så att kök och hall *antingen* är tydliga rum separerade från sociala delen *eller* görs mer som del av denna. Som det är nu glider de liiite in i varandra. Köket sticker ur sin nisch och entrén kommer in i rummet lite. Det ser ut som det inte riktigt är färdigritat.PG Lindgren skrev:
Rum med mycket glas blir lätt lite rumsligt och visuellt stökiga. Jag misstänker att det skulle upplevas bättre om delen innanför skjutglaspartierna var rumsligt renare. Det vill säga att köket inte var öppet mot rummet utan att rillräckligt med "vägg" i form av kortsidor på bänkarna eller bänk mot huvudrum.
Jag avråder också starkt från att ha triangelfönster på gaveln som Jonatan79 föreslagit. Det var en vanligt 90-2000 talsgrej med extremt få lyckade exempel. I ditt hus gör den närmast kvadratiska formen på den glasade delen av rummet det ännu mindre lämpligt att införa en tydlig riktning på rummet.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Tack för dina synpunkter. Jag är enig i många av dem och du har rätt i att det inte är färdigritat. Det är en amatör, dvs jag, som ritat det du ser. Ritningen ligger till grund för min arkitekt som jag anlitat. Än så länge är en ansökan om förhandsbesked inskickat. När det är godkänt gör vi klart bygglovshandlingarna.makhno_ skrev:
Ett finlir med planen vore att renrita så att kök och hall *antingen* är tydliga rum separerade från sociala delen *eller* görs mer som del av denna. Som det är nu glider de liiite in i varandra. Köket sticker ur sin nisch och entrén kommer in i rummet lite. Det ser ut som det inte riktigt är färdigritat.
Rum med mycket glas blir lätt lite rumsligt och visuellt stökiga. Jag misstänker att det skulle upplevas bättre om delen innanför skjutglaspartierna var rumsligt renare. Det vill säga att köket inte var öppet mot rummet utan att rillräckligt med "vägg" i form av kortsidor på bänkarna eller bänk mot huvudrum.
Jag avråder också starkt från att ha triangelfönster på gaveln som Jonatan79 föreslagit. Det var en vanligt 90-2000 talsgrej med extremt få lyckade exempel. I ditt hus gör den närmast kvadratiska formen på den glasade delen av rummet det ännu mindre lämpligt att införa en tydlig riktning på rummet.