14 680 läst ·
46 svar
15k läst
46 svar
Studsmattor, nutidens plåga?
Ok, Farzan jag inser nu att jag nog vart lite smått uppretad när jag skrev det där inlägget men ditt svar på det var om möjligt ännu argare. Varför så känsligt?
Jag motsätter mig inte studsmattor i folks trädgårdar men jag har full rätt att tycka att de är fruktansvärt fula! om de sedan är källan till ständig irritation för att ungarna för oväsen i tid och otid, ja då får man ju försöka ta sig ett snack med grannarna/eller barnen. Nu menar jag inte lite glädjetjut utan det gapas och vrålas bara för att det ska vara så.
Det var inte min mening att spåra ur, jag vart nog bara rent allmänt trött. Och jag är faktiskt vääldigt tolerant mot mina grannar och deras ljudnivåer - till en viss gräns.
Må gott Farzan och ta det lugnt, jag är inte så arg som det kanske framstod.
mvh
Jag motsätter mig inte studsmattor i folks trädgårdar men jag har full rätt att tycka att de är fruktansvärt fula! om de sedan är källan till ständig irritation för att ungarna för oväsen i tid och otid, ja då får man ju försöka ta sig ett snack med grannarna/eller barnen. Nu menar jag inte lite glädjetjut utan det gapas och vrålas bara för att det ska vara så.
Det var inte min mening att spåra ur, jag vart nog bara rent allmänt trött. Och jag är faktiskt vääldigt tolerant mot mina grannar och deras ljudnivåer - till en viss gräns.
Må gott Farzan och ta det lugnt, jag är inte så arg som det kanske framstod.
mvh
Hej Jessica, ingen fara, om jag lät ännu argare i det jag skrev beror det nog på att jag också lyckades elda upp mig medan jag skrev.
Varför så känsligt? - Kanske för att det där med att reta upp sig på småsaker som egentligen inte angår en (t ex om grannen har något som man tycker är fult på sin tomt) är MIN småsak att reta upp mig på.
Klart att du får tycka att studsmattor är fula, det menade jag inte att ifrågasätta. Men som du råkade skriva det, i versaler och förstärkt med en svordom, fick det liksom mest tonvikt i ditt inlägg och det störde mig eftersom det gav intryck av att du använde din smak som ett argument mot studsmattor i allmänhet - fast jag förstår nu att du inte menade så utan bara som en allmän kommentar.
Om ljudnivåerna tycker vi tydligen likadant.
Ska tillägga att jag känner mig inte personligen berörd, än mindre utpekad, av diskussionen. Vi har förvisso en studsmatta som är stor och står nära tomtgränsen men på andra sidan gränsen står grannarnas studsmatta, som de har haft längre än vi. Nu byggs det kedjehus längs tomtens långsida och de närmsta husens uteplatser kommer inte så långt ifrån oss och vår studsmatta - men de som ska bo där, deras barn har redan varit hos oss och hoppat. Så studsmattor kan också vara något som för folk samman, inte bara irritationskällor!
Må gott du också!
Varför så känsligt? - Kanske för att det där med att reta upp sig på småsaker som egentligen inte angår en (t ex om grannen har något som man tycker är fult på sin tomt) är MIN småsak att reta upp mig på.
Klart att du får tycka att studsmattor är fula, det menade jag inte att ifrågasätta. Men som du råkade skriva det, i versaler och förstärkt med en svordom, fick det liksom mest tonvikt i ditt inlägg och det störde mig eftersom det gav intryck av att du använde din smak som ett argument mot studsmattor i allmänhet - fast jag förstår nu att du inte menade så utan bara som en allmän kommentar.
Om ljudnivåerna tycker vi tydligen likadant.
Ska tillägga att jag känner mig inte personligen berörd, än mindre utpekad, av diskussionen. Vi har förvisso en studsmatta som är stor och står nära tomtgränsen men på andra sidan gränsen står grannarnas studsmatta, som de har haft längre än vi. Nu byggs det kedjehus längs tomtens långsida och de närmsta husens uteplatser kommer inte så långt ifrån oss och vår studsmatta - men de som ska bo där, deras barn har redan varit hos oss och hoppat. Så studsmattor kan också vara något som för folk samman, inte bara irritationskällor!
Må gott du också!
Enkelt, leverman i ett samhälle får man visa hänsyn. Är föräldrarnas plikt att lära sina barn detta. Skulle aldrig tolerera att mitt barn skriker å stör sin omgivning (eller mig)
Barn är barn = behöver uppfostras!!!!
bodde själv som barn i ett område med pool, när det vart för mkt liv så stängdes poolen och inga barn fick bada där på ngn vecka= alla lärde sig att visa hänsyn.
bodde själv som barn i ett område med pool, när det vart för mkt liv så stängdes poolen och inga barn fick bada där på ngn vecka= alla lärde sig att visa hänsyn.
Hej!Ec1 skrev:Enkelt, leverman i ett samhälle får man visa hänsyn. Är föräldrarnas plikt att lära sina barn detta. Skulle aldrig tolerera att mitt barn skriker å stör sin omgivning (eller mig)
Jag tror alla är överrens om att det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn.
Däremot har alla olika uppfattningar om vad som är störande.
Om det nu inte har hjälpt att påpeka att man störs av sina grannar så får man nog ta en funderare på om det är värt att lägga energi på att störa sig mer.
Därav mina 3 konkreta alternativ.
/Henrik
Stutsmattor är en fluga som försvinner skulle jag tro, är roligt ett par år sen svalnar intresset. Det som inte svalnar är dessa vedeldare som tycker att söndagar 08.00 mellan Mars-September 20 min/gång är lämpligt att utföra sina kapningar på! En ungen kan man ju säga till och han slutar oftast. En del som sågar ved måste göra detta varje Söndag när min fru skall sova pga nattarbete. Där hjälper inte att tala inte, vi lever i ett fritt land, egen tomt etc får jag höra varje gång. respekt & hänsyn borde vi visa varandra lite mer så skulle det nog gå lite smidigare i livet!
Hälsoperspektivet bör också nämnas tycker jag, mycket debatt om barn som tillbringar alldeles för mycket tid framför TV/dator numera sägs det, studsmattorna bör därför hissas! (Ej bokstavligt talat...) Reflekterade någon gång att spontanfotbollen och landhockeyn ej längre syns till, men kom sedan på att ungarna hoppar studsmatta istället.
Men visst, några estetiska höjdare är dom väl inte om man ska ha in den aspekten
Och nog föranligger det föräldrar att hålla viss koll på decibelnivån.
Men visst, några estetiska höjdare är dom väl inte om man ska ha in den aspekten
Och nog föranligger det föräldrar att hålla viss koll på decibelnivån.
Det normala är ju att man kapar ved när man är ledig... Det normala är även att man arbetar Må-Fre.lasseseger skrev:Det som inte svalnar är dessa vedeldare som tycker att söndagar 08.00 mellan Mars-September 20 min/gång är lämpligt att utföra sina kapningar på! En ungen kan man ju säga till och han slutar oftast. En del som sågar ved måste göra detta varje Söndag när min fru skall sova pga nattarbete. Där hjälper inte att tala inte, vi lever i ett fritt land, egen tomt etc får jag höra varje gång. respekt & hänsyn borde vi visa varandra lite mer så skulle det nog gå lite smidigare i livet!
Kvar blir Lö och Sö.
Kanske du skall erbjuda dig att hjälpa grannen med veden, så han blir klar med all ved, och det blir tyst.
Grannen kapar, du bär och staplar, under tiden kanske ni tar en fika och hoppsan, ni kanske börjar prata arbetstider...!
Eller kanske frugan skall gå över i morgonrock och ärligt och rakt berätta om sina arbetstider?
/Greenbay
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Fattar inte varför folk med studsmattor inte kan visa hänsyn.
Har själv både studsmatta och ovanmark pool och båda dom sakerna kan få barn att låta något otroligt.
Studs mattan är placerad så långt ifrån grannen det går med huset i mellan även om det inte är den optimala placeringen.
Poolen fick i sommar stå i tomt gränsen för det var den ända plana ytan som fanns för där den stod innan var det andra grejer nu..
Pratade med grannen så klart och förklarade varför den blev placerad där och att den skulle flyttas till andra sidan huset till nästa år men jag han inte göra allt klart innan sommaren.
Innan barnen släpptes i poolen kollade man så klart om grannen satt ute och gjorde han det såg man till att barnen höll ljudet under skrik nivån.
Kunde dom inte hålla ljud nivån på en vettig nivå åkte dom upp ur poolen.
Självklart fick grannen nyttja poolen och det var mer än 1 gång man hittade han i den sent på kvällen halv sovande i den 30 gradiga poolen.
Man måset visa hänsyn och framförallt våga förra en dialog med dom man ev kan tänkas störa och där brister många barn föräldrar.
Har själv både studsmatta och ovanmark pool och båda dom sakerna kan få barn att låta något otroligt.
Studs mattan är placerad så långt ifrån grannen det går med huset i mellan även om det inte är den optimala placeringen.
Poolen fick i sommar stå i tomt gränsen för det var den ända plana ytan som fanns för där den stod innan var det andra grejer nu..
Pratade med grannen så klart och förklarade varför den blev placerad där och att den skulle flyttas till andra sidan huset till nästa år men jag han inte göra allt klart innan sommaren.
Innan barnen släpptes i poolen kollade man så klart om grannen satt ute och gjorde han det såg man till att barnen höll ljudet under skrik nivån.
Självklart fick grannen nyttja poolen och det var mer än 1 gång man hittade han i den sent på kvällen halv sovande i den 30 gradiga poolen.
Man måset visa hänsyn och framförallt våga förra en dialog med dom man ev kan tänkas störa och där brister många barn föräldrar.
Vad duktig du är! Tänk om alla vore som dig, vad fin världen skulle vara....Göran.W skrev:Fattar inte varför folk med studsmattor inte kan visa hänsyn.
/Henrik
Omalla barnen är runt 12 år kan jag ju med erfarenhetens rätt konstatera att det går över rätt snart. Vi var i samma sittuation som ni för 3-4 år sedan. Vet ni att om de får stå ute hela vintern så gnisslar de sedan? Känns som om man sitter bredvid en inspelning av en billig P-rulle. Men från att ha lyssnat på det nästan dygnet runt första sommaren (inklusive alla skrik) så är det numera bara några minuter i taget nån gång i veckan redan förra sommaren. I år körs det moped istället, men nästa år får de ju börja övningsköra och då lär de flesta mattorna åka på tippen. Vi har redan fått erbjudande om att köpa ett par av dem billigt, då våra ungar är 9 och 11.
Antar att det inte låter så mycket såhär års från studsmattorna ... 
Läste tråden först nu, men i perspektivet av 4-barnsfar (och både fin pool & ful studsmatta) så var det ganska underhållande att läsa första postningen av hen_rik79.

Jag ska nog försöka hålla ner mitt raljerande..., men allvarligt, bor ni nära andra människor så får ni nog räkna med att bli påverkade av dessa. Annars är det bara att flytta till landet/skogen, eller på annat sätt ta kontroll över vilka era grannar är. På egen tomt gör man i stort sett vad man vill.
Har ni i ert nybyggda området tänkt på att ni kanske också stör andra? Tex att ni har byggt er fina hus för nära tomtgräns så ni skuggar grannarna och förnekar dom kvällssol? Eller att ni placerat er garage-infart för nära deras vardagsrum så dom ser era bilar innefrån sitt hus. Att ni planterat träd som lövar ner grannens tomt som inte alls vill kratta era löv på hösten. Eller att ni har en mysig kamin som ni eldar i så det ryker in till grannarna i deras friskluftintag, ... osv ... (bara lite exempel på var det kan bli konflikter fast man inte har barn.)
(som nån kommentar var inne på, gör er inte till gringubbe och surkärring, för det kommer tyvärr bara drabba er när grannens kids blir 13-16 år...) Eller som Anna_H sa, snart moppe, då åker dom någonannastans...
Läste tråden först nu, men i perspektivet av 4-barnsfar (och både fin pool & ful studsmatta) så var det ganska underhållande att läsa första postningen av hen_rik79.
Jag ska nog försöka hålla ner mitt raljerande..., men allvarligt, bor ni nära andra människor så får ni nog räkna med att bli påverkade av dessa. Annars är det bara att flytta till landet/skogen, eller på annat sätt ta kontroll över vilka era grannar är. På egen tomt gör man i stort sett vad man vill.
Har ni i ert nybyggda området tänkt på att ni kanske också stör andra? Tex att ni har byggt er fina hus för nära tomtgräns så ni skuggar grannarna och förnekar dom kvällssol? Eller att ni placerat er garage-infart för nära deras vardagsrum så dom ser era bilar innefrån sitt hus. Att ni planterat träd som lövar ner grannens tomt som inte alls vill kratta era löv på hösten. Eller att ni har en mysig kamin som ni eldar i så det ryker in till grannarna i deras friskluftintag, ... osv ... (bara lite exempel på var det kan bli konflikter fast man inte har barn.)
(som nån kommentar var inne på, gör er inte till gringubbe och surkärring, för det kommer tyvärr bara drabba er när grannens kids blir 13-16 år...) Eller som Anna_H sa, snart moppe, då åker dom någonannastans...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Min studsmatta låter faktiskt än konstigt nog öven om dom nu hellre åker skidsko på min spolade is rink eller åker pulka ner på isen.
Frun är inte helt förtjust i att jag anlagt 200kvm is med tillhörande pulka backe.
Men man får passa på för det är inte ofta man kan göra det här i södra sverige.
Bor man i ett villa område får man faktiskt finna sig i att det låter från barn och vuxna.
Vill man ha tyst får man helt enkelt flytta ut i skogen.
Bor själv i en mindre by på landet och här är det ingen som bryr sig om det låter från motorsågar och liknande.
Troligen beror det på att här pratar grannarna med varandra och man vet att om man ber tex en granne att inte såga med motorsågen för man har huvudvärk så slutar grannen direkt utan att ifrågasätta det.
När det är så stiger nog tolerans nivån ett snäpp.
Nu är jag lyckligt lottat att jag kan stänga av och mycket väl sitta och sova i en sol stol när grannen startar motor sågen 20meter bort utan att vakna.
Det är bara 2 saker jag inte fixar och det är o uppfostrade hundar som springer och skäller längs staketet så fort någon går förbi.
Och folk som pyr eldar i kaminer så det luktar skit.
Frun är inte helt förtjust i att jag anlagt 200kvm is med tillhörande pulka backe.
Men man får passa på för det är inte ofta man kan göra det här i södra sverige.
Bor man i ett villa område får man faktiskt finna sig i att det låter från barn och vuxna.
Vill man ha tyst får man helt enkelt flytta ut i skogen.
Bor själv i en mindre by på landet och här är det ingen som bryr sig om det låter från motorsågar och liknande.
Troligen beror det på att här pratar grannarna med varandra och man vet att om man ber tex en granne att inte såga med motorsågen för man har huvudvärk så slutar grannen direkt utan att ifrågasätta det.
När det är så stiger nog tolerans nivån ett snäpp.
Nu är jag lyckligt lottat att jag kan stänga av och mycket väl sitta och sova i en sol stol när grannen startar motor sågen 20meter bort utan att vakna.
Det är bara 2 saker jag inte fixar och det är o uppfostrade hundar som springer och skäller längs staketet så fort någon går förbi.
Och folk som pyr eldar i kaminer så det luktar skit.
Problemet är väl inte studsmattan i sig utan att idag får barnen ofta gallskrika så mycket de orkar, utan att föräldrarna bryr sig... Barn skriker och gapar när de blir upphetsade. Barn tycker det är roligt att skrika. Då behövs det ibland att någon vuxen säger till när det är dags att lugna ned sig. Det händer väldigt sällan idag.
Förutom kärlek och uppmärksamhet, så behöver barn även tydliga gränser. Vilket helt verkar vara bortglömt av dagens curlingföräldrar. Titta t ex på alla "nanny-program" på tv. Nio gånger av tio, beror föräldrarnas problem på att dem varken klarar av att säga "nej" till, eller ställa krav på, sina barn. Det har faktiskt gått så långt att jag idag blir överraskad när ett barn faktiskt lyder sin förälder vid första tillsägelsen. Nåt som egentligen borde vara självklart.
/
Förutom kärlek och uppmärksamhet, så behöver barn även tydliga gränser. Vilket helt verkar vara bortglömt av dagens curlingföräldrar. Titta t ex på alla "nanny-program" på tv. Nio gånger av tio, beror föräldrarnas problem på att dem varken klarar av att säga "nej" till, eller ställa krav på, sina barn. Det har faktiskt gått så långt att jag idag blir överraskad när ett barn faktiskt lyder sin förälder vid första tillsägelsen. Nåt som egentligen borde vara självklart.
/
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Orkar inte läsa alla inlägg men jag håller iaf med om att dom är fruktansvärt fula. Mina barn har en. Vi bor i skogen utan grannar och har jättestor tomt, men studsmattan verkligen lyser känns det som. Har testat olika placeringar för att den inte skall dominera, och nu senast släpade vi iväg den till en del av tomten som inte är trädgård. Vilket resulterar i att mina barn inte hoppar på den. Dessutom är jag ganska trädgårdsintressrad, så det stör mig nog extra mycket att ha en knallblå studsmatta bredvid blomsterrabatterna
Men, det ÄR bra motion för barnen. Jag orkar max ett par minuter innan jag är helt slut.