14 680 läst ·
46 svar
15k läst
46 svar
Studsmattor, nutidens plåga?
Uppenbarligen anser du att jag är för "känslig", möjligen...larsg skrev:
Men det finns också gränser för HUR MYCKET man låter.
Bor man i tätbebyggt område, så får väl ALLA visa hänsyn, eller??
Varför ska INTE de som har barn som studsar på mattor, poolar etc visa hänsyn för sin omgivning?
Är det något man slipper om man köper en studsmatta.
Varför ska studsande barn få gallskrika timme efter timme, och göra så att riktigt små barn, gråter och inte kan sova. För mig är detta väldigt konstig, men jag är väl "överkänslig"
Varför ska jag behöva stänga fönstret till mina barn (varma sommarkvällar), sent på kvällen föratt dom ska kunna sova, men jag är väl "överkänslig" här med...
Men jag ska nog flytta ut mina byggsågar och ställa mig ute och såga ett par timmar i morgonbitti kl 0700, och tala om för mina grannar att dom är "överkänsliga"
Trodde i min enfalld att man skulle försöka visa respekt och hänsyn till sina grannar.
Redan i första inlägget skrev trådstartaren:
"När de leker vanligt på fräsmattan eller på gatan är det normalt skrik och så, men när 4 12åriga killar går upp i en studsmatta och vrålar allt vad de kan under en halvtimmes tid så går gränsen även för mig."
Det är alltså ingen här som har tyckt att barn inte ska få höras, det är överdrivet och ohejdat gallskrikande man vänder sig mot. Man kanske borde begrunda den distinktionen litet innan man börjar beskylla folk för att vara överkänsliga.
"När de leker vanligt på fräsmattan eller på gatan är det normalt skrik och så, men när 4 12åriga killar går upp i en studsmatta och vrålar allt vad de kan under en halvtimmes tid så går gränsen även för mig."
Det är alltså ingen här som har tyckt att barn inte ska få höras, det är överdrivet och ohejdat gallskrikande man vänder sig mot. Man kanske borde begrunda den distinktionen litet innan man börjar beskylla folk för att vara överkänsliga.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Själv ser vi fram emot att flytta till ett område med mycket barn. Kanske för att vi vet att vi aldrig själv kommer kunna skaffa barn.
Sen kan man väl se det som så att när barnen växer upp så blir dom vettigare, man vill inte bli sedd som griniga gubben då. Bästa jag vet är på somrarna är att åka hem till en kompis pappa, där alla i kvarteret nu är uppvuxna. Och spela fotboll med gamla klassen på en liten fotbollsplan där vi spelade som liten och där grannarna kommer ut på en öl och tittar på. Att det kunde vara lite livat i de yngre åren är nog inget man tänker på då.
Sen kan man väl se det som så att när barnen växer upp så blir dom vettigare, man vill inte bli sedd som griniga gubben då. Bästa jag vet är på somrarna är att åka hem till en kompis pappa, där alla i kvarteret nu är uppvuxna. Och spela fotboll med gamla klassen på en liten fotbollsplan där vi spelade som liten och där grannarna kommer ut på en öl och tittar på. Att det kunde vara lite livat i de yngre åren är nog inget man tänker på då.
Ha ha den var bra, tillstånd för att placera en studsmatta på sin egen tomt.... kanske från den nyinrättade studsmattemyndigheten? (ursäkta men jag kunde inte låta bli)hen_rik79 skrev:
Som jag ser det har ni tre alternativ:
1. Lev med det, barn är barn.
2. Flytta, barn är barn.
3. Fortsätt att störa er på grannarna om ni nu tycker det känns som en meningsfull sysselsättning, varför inte skaffa en stor mistlur som ni tutar med när ni tycker barnen blir för högljudda?
Lycka till!
/Henrik
Håller inte med att barn är barn. Jag är själv förälder och ser självklart till att inte mina grannar störs i onödan. Barn eller vuxna för den delen behöver inte skrika och gapa i onödan. Jag bor också i ett nybyggnadsområde och uppskattar givetvis att det är massor av barn men folk har rätt att kunna slappna av hemma och kunna ta det lugnt utan att det skriks och väsnas konstant. Personligen gillar jag inte heller studmattorna och tycker det är tragikomiskt att det står en på varje tomt. Tänk vad de ska undra när de står i fabriken i Kina och tillverkar dessa. Alla i västlandet ska ha en egen studsmatta...Henrik T skrev:Ha ha den var bra, tillstånd för att placera en studsmatta på sin egen tomt.... kanske från den nyinrättade studsmattemyndigheten? (ursäkta men jag kunde inte låta bli)
Som jag ser det har ni tre alternativ:
1. Lev med det, barn är barn.
2. Flytta, barn är barn.
3. Fortsätt att störa er på grannarna om ni nu tycker det känns som en meningsfull sysselsättning, varför inte skaffa en stor mistlur som ni tutar med när ni tycker barnen blir för högljudda?
Lycka till!
/Henrik
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Det är bara att hoppas att dom inte kommer ihåg det när dom börjar köra moped o.dylhen_rik79 skrev:
Hemma plågade vi en "gubbe" i flera år med mopedkörning på hans gräsmatta och diverse bara för att han hade skällt på oss när vi var små.
Inget jag är stolt över men man tänkte ju inte så långt när man var 15
Varför skulle det vara tragikomiskt (om de används - och vår används väldigt mycket)? Är det tragikomiskt att kommunen inte sätter upp studsmattor på lekplatserna, menar du...för det är ju alternativet om man inte ska ha sin egen?bumpaberra skrev:
Alternativet inga studsmattor alls är knappast realistiskt - även om du av någon anledning ogillar dem, så kan barn ha väldigt roligt med dem. Och det måste väl vara okej under förutsättning att det sker på ett sätt som inte stör omgivningen.
Hej!bumpaberra skrev:Håller inte med att barn är barn. Jag är själv förälder och ser självklart till att inte mina grannar störs i onödan. Barn eller vuxna för den delen behöver inte skrika och gapa i onödan. Jag bor också i ett nybyggnadsområde och uppskattar givetvis att det är massor av barn men folk har rätt att kunna slappna av hemma och kunna ta det lugnt utan att det skriks och väsnas konstant. Personligen gillar jag inte heller studmattorna och tycker det är tragikomiskt att det står en på varje tomt. Tänk vad de ska undra när de står i fabriken i Kina och tillverkar dessa. Alla i västlandet ska ha en egen studsmatta...
Det är väl just det som är problemet, vad som är "i onödan" för någon kan ju vara normalt för någon annan.
Av första inlägget tycker jag det verkar som om dom redan provat den linjen.j-o75 skrev:
Vem av dom vuxna människorna det är som är mindre vuxen kan jag inte avgöra, hursomhelst verkar det ju inte hjälpa.
Därför tycker jag fortfarande mina tre alternativ är relevanta.
/Henrik
Jag kan förstå er till fullo, och då har vi ändå barn! Vi bor dock fritt och med mycket utrymme så det stör inte alls på samma vis.
Jag anser bara att lite hänsyn aldrig är fel! Och hänsyn är ju ingen "enkelriktad gata" utan något som ska visas i båda led!
Barnfamiljerna stör de som inga barn har och de som inga barn har stör barnfamiljerna.
Ingen som reagerar på höjden på de där djäkla FULA studsmattorna?? Hos väninnan som bor i ett tättbebyggt (hyffsat nybyggt område) har grannarna studsmattor precis vid tomtgränsen, när man sitter där en kväll ute och grillar så ser man ju deras tonåringar komma hoppandes hela tiden. Med näsan åt vårt håll. Kul, jättekul!
Har ni funderat på varför alla tycks placera dessa studsmattor vid sin tomtgräns så långt ifrån sina egna fönster m.m? Förmodligen för att de stör, de stör synen OCH hörseln ;-)
Jag tycker att mistluren låter alldeles utmärkt! Om man vänligt men bestämt har sagt till sina grannar att "kan de inte dämpa sig liite när de hoppar" och de inte fattar vinken och inte vill säga ifrån får man ju göra det själv. Mistluren blir ett tydligt inslag av lite oväsen.
Nu kommer hösten och studsmattorna packas in och tjuten uteblir. Vi får hålla tummarna att ungarna växt ifrån studsmattan til nästa år eller fått mer vett!
Önskar er en lugn och skön höst.
mvh
Jag anser bara att lite hänsyn aldrig är fel! Och hänsyn är ju ingen "enkelriktad gata" utan något som ska visas i båda led!
Barnfamiljerna stör de som inga barn har och de som inga barn har stör barnfamiljerna.
Ingen som reagerar på höjden på de där djäkla FULA studsmattorna?? Hos väninnan som bor i ett tättbebyggt (hyffsat nybyggt område) har grannarna studsmattor precis vid tomtgränsen, när man sitter där en kväll ute och grillar så ser man ju deras tonåringar komma hoppandes hela tiden. Med näsan åt vårt håll. Kul, jättekul!
Har ni funderat på varför alla tycks placera dessa studsmattor vid sin tomtgräns så långt ifrån sina egna fönster m.m? Förmodligen för att de stör, de stör synen OCH hörseln ;-)
Jag tycker att mistluren låter alldeles utmärkt! Om man vänligt men bestämt har sagt till sina grannar att "kan de inte dämpa sig liite när de hoppar" och de inte fattar vinken och inte vill säga ifrån får man ju göra det själv. Mistluren blir ett tydligt inslag av lite oväsen.
Nu kommer hösten och studsmattorna packas in och tjuten uteblir. Vi får hålla tummarna att ungarna växt ifrån studsmattan til nästa år eller fått mer vett!
Önskar er en lugn och skön höst.
mvh
Alltså, nog brukar jag försöka ha förståelse för att folk är olika och har olika åsikter som de har all rätt till o s v. Men nu måste jag säga att den här tråden, från att ha börjat men en högst rimlig frågeställning som jag har all förståelse för, har börjat urarta till ett forum för folks evinnerliga behov av att reta upp sig på allt möjligt
Tror du att någon köper dem för deras estetiska kvaliteter?
Nog har jag/har haft grannar som har haft sånt som inte jag tycker är så snyggt i sina trädgårdar. Men jag har inte sagt något om det och inte gått och retat upp mig heller...för det är not my f***ing business. Om jag t ex inte tycker att varmkomposter av plast är fula slipper jag ha en i min trädgård. Men grannens är grannens.
2) Om man vill ha en absolut insynskyddad uteplats får man ordna det själv.
En studsmatta tar rätt mycket plats. Har man liten tomt behöver den inte ens vara stor för att vara skrymmande.
Ställer man den då precis vid uteplatsen, eller mitt på gräsmattan, eller nära huset, så blir den i vägen. Så fort man ska gå från en plats i trädgården till en annan måste man runda den (för att inte tala om när man ska klippa gräset - särskilt kul om man har elklippare med sladd). På många tomter blir det därför naturligt att placera den ganska perifert.
Men det är ju alltid enklare och skojigare att gå i taket än att försöka sätta sig in i någon annans situation.
Reagerar på? Alla har vi väl sett att de är rätt höga, oftast högre ju större de är. Men det är ju av rent praktiska säkerhetsmässiga skäl som jag väl inte behöver förklara.Jessica Pessica skrev:
Och?Jessica Pessica skrev:
Tror du att någon köper dem för deras estetiska kvaliteter?
Nog har jag/har haft grannar som har haft sånt som inte jag tycker är så snyggt i sina trädgårdar. Men jag har inte sagt något om det och inte gått och retat upp mig heller...för det är not my f***ing business. Om jag t ex inte tycker att varmkomposter av plast är fula slipper jag ha en i min trädgård. Men grannens är grannens.
1) Jag har svårt att tro att de hade näsan åt ert håll i syfte att tjuvkika. Förmodligen var de för inne i vad de gjorde för att bry sig om er.Jessica Pessica skrev:
2) Om man vill ha en absolut insynskyddad uteplats får man ordna det själv.
Har DU då funderat på om det skulle kunna finnas några andra skäl än du tror?Jessica Pessica skrev:
En studsmatta tar rätt mycket plats. Har man liten tomt behöver den inte ens vara stor för att vara skrymmande.
Ställer man den då precis vid uteplatsen, eller mitt på gräsmattan, eller nära huset, så blir den i vägen. Så fort man ska gå från en plats i trädgården till en annan måste man runda den (för att inte tala om när man ska klippa gräset - särskilt kul om man har elklippare med sladd). På många tomter blir det därför naturligt att placera den ganska perifert.
Men det är ju alltid enklare och skojigare att gå i taket än att försöka sätta sig in i någon annans situation.
Nej...och hänsyn för mig innefattar också hänsyn till mina grannars och medmänniskors rätt att leva sina liv som de vill, så länge som de inte inkräktar orimligt eller onödigt mycket på mitt.Jessica Pessica skrev:
Som jag skrev i den andra tråden. När grannbarnen väsnas som värst brukar jag passa på att köra vinkelslip, motorsåg, gräsklippare, trimmer, högtryckstvätt och andra högljudda maskiner. Jag utför bara arbeten som jag ändå ska ha gjorda men passar på när grannungarna för som mest oväsen, dels för att jag ändå inte kan sitta på min egen altan pga oväsendet och dels för att det blir svårt för grannen att klaga på att *jag* för oväsen just då. Men det är klart, om de håller på för ofta kanske jobben tar slut, men det ser jag som osannolikt, åtminstone i mitt fall...