Hej!

Grannen - vars tomt är på ca 6 500 kvm - har sin studsmatta ca 50 cm från vår tomgräns/staket. De har också ett säkerhetsnät med blå frigolit som har gått sönder och flyger över staketet i min trädgård och i skogen. Jag har påpekat detta flera gånger utan resultat.

Vet någon om det finns lagar/bestämmelser om hur nära staketet man får ha en studsmatta och/eller vad man kan göra för att stoppa frigoliten att flygga runt överallt?

Vi bor på landet utanför detaljplanerat område.

BFU

• Studsmatta med blå kant och säkerhetsnät med synliga tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inget regelverk när det gäller studsmatta. Sätt en häck!

Tyvärr finns ingen lag för det. Det närmaste du kommer är störande av ordning om studsarna lever rövare vid olämpliga tidpunkter jämt och ständigt. Fråga grannen om dom behöver hjälp att köpa nytt nät…

yonna yonna skrev:
Sätt en häck!
Det finns en häck på min sida men det som är problemet är all frigolit som flyger omkring...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr finns ingen lag för det. Det närmaste du kommer är störande av ordning om studsarna lever rövare vid olämpliga tidpunkter jämt och ständigt. Fråga grannen om dom behöver hjälp att köpa nytt nät…
Grannen är stenrik och struntar i det hela i huvudtaget...

harry73
Hur mycket frigolit kan det finnas i en studsmatta?
Har du inga andra problem med grannen, har du ett bra liv

• Gilla
whak
  • Laddar…
J JuliaUppsala skrev:
Det finns en häck på min sida men det som är problemet är all frigolit som flyger omkring...
Ibland är det mer "lönsamt" att bara plocka upp bitarna och låtsas som ingenting. Det har inget att göra med att grannen är "stenrik".

P
Snart har du plockat upp all frigolit som fanns och då är problemet löst. Om du ser lösa bitar som du når så ta det innan de trillar loss.

Ser knappt ut att finnas nån större mängd på den.

• Gilla
sune09
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur mycket frigolit kan det finnas i en studsmatta?
Har du inga andra problem med grannen, har du ett bra liv
Svaret finns på bilden. Det som är blåt är frigolit som flyger omkring bl a på tomten och ii skogen också. Frigolit är inte direkt hälsosamt....Problem har vi alla, därav min fråga...

Rkarlsson skrev:
Snart har du plockat upp all frigolit som fanns och då är problemet löst. Om du ser lösa bitar som du når så ta det innan de trillar loss.
Ser knappt ut att finnas nån större mängd på den.
Tänker mest på frigoliten som flyger i skogen. Jag tror att jag når (på gränsen dock) men eftersom den här grannen anmälde mig för svart bygge när vi bytte ut vårt tak vågar man inte riktigt röra något från dem...man får bara hoppas att allt blåser tillbaka på deras tomt :rofl:

harry73
J JuliaUppsala skrev:
Svaret finns på bilden. Det som är blåt är frigolit som flyger omkring bl a på tomten och ii skogen också. Frigolit är inte direkt hälsosamt....Problem har vi alla, därav min fråga...
Nu var jag egentligen inte så intresserad i mängden frigolit. Jag ställde frågan I förhoppningen att du skulle inse att det inte var så mycket och att det är enklare att själv plocka upp det som stör dig än att på något sätt tvinga grannen att göra det.

harry73 harry73 skrev:
Nu var jag egentligen inte så intresserad i mängden frigolit. Jag ställde frågan I förhoppningen att du skulle inse att det inte var så mycket och att det är enklare att själv plocka upp det som stör dig än att på något sätt tvinga grannen att göra det.
Jag tänker att det är svårt att plocka i skogen och att det inte är bra för miljön. Eftersom grannen gillar ordning och reda på alla i kvarteren undrade jag om man kunde göra något annat än vad jag redan gör dvs. plocka upp

Grannen skräpar alltså ner i naturen och slänger skräp på din fastighet medvetet. Inte lagligt, men frågan är hur lätt det är att få polisen att ingripa och börja skriva ut böter.

Paketera och skicka till grannen?

Z z_bumbi skrev:
Paketera och skicka till grannen?
Måste erkänna att det har slagit mig... att lägga det i deras brevlåda...frågan är snarare om det är värt det. Man vill inte att det ska eskaleras då jag inte tror att man vinner något på det...utan jag var bara ut efter att veta om det fanns någon slags lagtext om just detta..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.