Hej!
Grannen - vars tomt är på ca 6 500 kvm - har sin studsmatta ca 50 cm från vår tomgräns/staket. De har också ett säkerhetsnät med blå frigolit som har gått sönder och flyger över staketet i min trädgård och i skogen. Jag har påpekat detta flera gånger utan resultat.
Vet någon om det finns lagar/bestämmelser om hur nära staketet man får ha en studsmatta och/eller vad man kan göra för att stoppa frigoliten att flygga runt överallt?
Vi bor på landet utanför detaljplanerat område.
BFU
Grannen - vars tomt är på ca 6 500 kvm - har sin studsmatta ca 50 cm från vår tomgräns/staket. De har också ett säkerhetsnät med blå frigolit som har gått sönder och flyger över staketet i min trädgård och i skogen. Jag har påpekat detta flera gånger utan resultat.
Vet någon om det finns lagar/bestämmelser om hur nära staketet man får ha en studsmatta och/eller vad man kan göra för att stoppa frigoliten att flygga runt överallt?
Vi bor på landet utanför detaljplanerat område.
BFU
Tyvärr finns ingen lag för det. Det närmaste du kommer är störande av ordning om studsarna lever rövare vid olämpliga tidpunkter jämt och ständigt. Fråga grannen om dom behöver hjälp att köpa nytt nät…
Svaret finns på bilden. Det som är blåt är frigolit som flyger omkring bl a på tomten och ii skogen också. Frigolit är inte direkt hälsosamt....Problem har vi alla, därav min fråga...harry73 skrev:
Tänker mest på frigoliten som flyger i skogen. Jag tror att jag når (på gränsen dock) men eftersom den här grannen anmälde mig för svart bygge när vi bytte ut vårt tak vågar man inte riktigt röra något från dem...man får bara hoppas att allt blåser tillbaka på deras tomtRkarlsson skrev:
Nu var jag egentligen inte så intresserad i mängden frigolit. Jag ställde frågan I förhoppningen att du skulle inse att det inte var så mycket och att det är enklare att själv plocka upp det som stör dig än att på något sätt tvinga grannen att göra det.J JuliaUppsala skrev:
Jag tänker att det är svårt att plocka i skogen och att det inte är bra för miljön. Eftersom grannen gillar ordning och reda på alla i kvarteren undrade jag om man kunde göra något annat än vad jag redan gör dvs. plocka uppharry73 skrev:
Grannen skräpar alltså ner i naturen och slänger skräp på din fastighet medvetet. Inte lagligt, men frågan är hur lätt det är att få polisen att ingripa och börja skriva ut böter.
Måste erkänna att det har slagit mig... att lägga det i deras brevlåda...frågan är snarare om det är värt det. Man vill inte att det ska eskaleras då jag inte tror att man vinner något på det...utan jag var bara ut efter att veta om det fanns någon slags lagtext om just detta..Z z_bumbi skrev: