Skall stubbsanera tomten efter att ha röjt av skogen. Behöver dra upp stubbar på ungefär 800 kvm, är kanske 100-150 stubbar. Har pratat med en grävare som har en bandgående 23-tonsmaskin. Han påstår sig kunna rycka stubbarna direkt utan grävning. Stubbarna skall sedan grävas ner på tomten. Det är plan skogsmark och körbar väg ända fram. Någon som har en uppfattning om antal grävtimmar?

/Anders

Jag har ingen uppfattning om grävtimmar, men det kanske han du pratat med kan tipsa om....

Men däremot så tror jag inte att du ska gräva ner dem om det inte är på en yta där det inte är så noga, då när stubbarna multnar så blir det hålrum och marken tenderar att fylla igen hålrummet med resultat hål i marken.

Lägg stubbarna på hög nånstans på lämpligt ställe, din kommun kanske har ett upplag för fyllningsmassor och sly/stubb?

Ta kontakt med något skogsbolag, de kan kanske tipsa om någon som sysslar med stubbbrytning i närheten, i så fall tar dom hand om stubbarna med och krossar ner dom till bränsle.

Vet inte om de är intresserade av så små mängder, men kanske värt att kolla upp...

Vet inte heller vilken ekonomi det är, men har hört att stubbar anses som miljöfarligt avfall eller något sådant, och kostar att dumpa på ett upplag.
Tar du tillvara stubbarna som energi så slipper man denna avgiften.

Ungeär var i västra götaland finns du?

Kom på en sak, hur stora är stubbarna?

Tiden det tar är väldigt beroende om det är björk (segt) eller gran (som är lättare att få upp).

Protte

Kan han köra så är hela tomten grovplanerad på en dag, se till att sand, singel och bärlager finns på plats så att han slipper vänta.

Mikael_L
Vi hade en 15-tons bandgrävare som inte hade några som helst problem med någon av våra stubbar.
Anders_Nilsson skrev:
Har pratat med en grävare som har en bandgående 23-tonsmaskin. Han påstår sig kunna rycka stubbarna direkt utan grävning.
Så jag skulle tro på hans ord. :)

Tiden har jag jättesvårt att uppskatta.
Hoppas någon med grävmaskin svarar istället. Men tiden att bara lyfta upp stubbarna från marken behöver inte vara mer än en timme eller två, tror jag. Men sen ska det larvas om kring en del och grävas hål för stubbarna och flyttas runt en del stubbar. Här knallar det nog iväg betydligt mer maskintid.
edit: Enk Projektet's uppskattning på en dag verkar inte helt fel. ;)

Stubbar får man inte gräva ner, det är miljöbrott har jag blivit upplyst om.
Löjligt kan man tycka då det är tillåtet att låta dom ligga kvar i jorden och ruttna bort där dom växt men inte att flytta dom och låta ruttna några meter meter därifrån.
Deponi av stubbar kostar mycket.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Löjligt kan man tycka då det är tillåtet att låta dom ligga kvar i jorden och ruttna bort där dom växt men inte att flytta dom och låta ruttna några meter meter därifrån.
Whaaat?

Mikael_L
Jag har inte läst någon sådan text själv, men som sagt blivit upplyst om det.

Redigerat:
Det beror det ju lite på hur det hela ska gå till, om grävaren bryter stubbarna så som man gör för att utvinna energi ur dom, med speciellt aggregat, skakar ur dom osv, då tror jag inte man kan bryta 150 stubbar på 8 timmar. 150 stubbar ger ett snitt på 3,2 minuter/stubbe, låter lite optimistiskt, tycker jag.
Om man bara sliter upp stubbarna och föser ihop dom i högar, så fixar man det nog på 8 timmar.
En kort video som visar hur det går till ute i skogen:
http://www.youtube.com/watch?v=oQ0td2HBZCQ

Ardexsmitten skrev:
Det beror det ju lite på hur det hela ska gå till, om grävaren bryter stubbarna så som man gör för att utvinna energi ur dom, med speciellt aggregat, skakar ur dom osv, då tror jag inte man kan bryta 150 stubbar på 8 timmar. 150 stubbar ger ett snitt på 3,2 minuter/stubbe, låter lite optimistiskt, tycker jag.
Om man bara sliter upp stubbarna och föser ihop dom i högar, så fixar man det nog på 8 timmar.
En kort video som visar hur det går till ute i skogen:
[länk]
Vad jag kan se så bryts första stubben i klippet på strax under minuten.... Vilket är en bit ifrån 3,2min för att klara det på en 8timmarsdag...
Jämför med detta klippet...
http://www.youtube.com/watch?v=xGmo5AP8QAs&feature=related
Verkar viserligen inte vara en helt van förare, men det ser ju inte smidigare ut...

Mikael_L skrev:

Just därför det kan vara lönt att kolla upp med en firma som bryter stubbar för energi.
Även om man får betala för flytt av maskin mm. kan det, beroende på ev. kostnad för deponi av stubbar bli billigare ändå...
Men det klart, gräver man ner skiten utan att någon ser så är det kanske smidigare ändå... Men kanske inte lämpligt att gräva ner dom precis där huset skall stå...

Jag ser stubbar som jordförbättringsmedel......:)

Har inte hört att det skulle vara förbjudet, kollar med grävaren först. I alla fall, han rekommenderade att man sänker dom på någon oanvändbar del av tomten för att bli av med dom så minskar man behovet av fylle också.

Man gräver inte ner dom rakt under huset eller garaget, nej....Sedan om det sjunker efter några år så efterfyller man bara. Skulle det vara stopp för att gräva ner så får jag väl bygga majbrasa och grunda med ett fat diesel. Eldning finns det ju inget förbud mot.

Tackar alla för svaren. Ville ha en oberoende uppskattning innan jag beställer så jag vet ungefär vad det skall kosta. En dag för stubbröjning och grovplanering om det finn grus låter bra. Grävaren har nämligen lastbil också och har fast pris per kubikmeter på att köra ut grus så han kan ju ta det i samma jobb.

Låter som att röjning, grovplanering, utgrävning för garage- och husplatta och packning av material för grund går att fixa på under en vecka effektiv arbetstid. Finavjämning kan jag göra själv med skottkärra och padda.

/Anders

Glömde tillägga att det är mest björk, kanske 20% gran. Dock inga monsterstubbar, mest runt 15-20 cm med några enstaka runt 40cm. Jag har röjt allt själv med 13" svärd på sågen och det är sällan jag fått ta omtag.

/Anders

Anders_Nilsson skrev:
Glömde tillägga att det är mest björk, kanske 20% gran. Dock inga monsterstubbar, mest runt 15-20 cm med några enstaka runt 40cm. Jag har röjt allt själv med 13" svärd på sågen och det är sällan jag fått ta omtag.

/Anders
Är det så små stubbar så går jag nog på den linjen att du skall gräva ner skiten i en "oanvändbar del av tomten"

Är det en van grävare du anlitar? Eller är det mer av en hemmapulare?
Se till att det är en som har erarenhet av sånna här jobb så det blir bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.