Troberg skrev:
Nej, det är koncentriska cirklar. Den är upplagd som en disk till datorn, med spår och sektorer. Det är förresten det som gör att den kan hoppa direkt till godtycklig position på disken. Det finns många källor som säger annorlunda på nätet, men det finns också många som har rätt.
Nej, jag hittar ingen som påstår att det är koncentriska cirklar.

Du kanske har den här CD-skivan med Chris Potter?

http://www.artistdirect.com/nad/store/artist/album/0,,193650,00.html

/Hasse

tompaah7503 skrev:
Byggfabriken säljer också textilkabel, tvinnad.. några "murriga" färger. Står inget om ledningsarea men kan det vara 0,75mm2 kanske.
[länk]
Ser rätt trevligt ut, kanske kan fungera bra till en retro-stereo...
Tack! Beställningen är gjord.

OT : Tycker själv inte om OT men :-(... ang CD skrivor och spiral vs koncentrisk. Är det inte så enkelt att en Audio CD är spiral och en Data CD bränd för att spara information som skall läsas av en dator är koncentrisk (sektorer) eftersom det behövs ett filsystem (ISO-9660)? Ljud cd'n har bara ett enkelt index som gör att en spelare kan hitta 'rätt'.
/OT.

Grattis till kabelköpet :-). Tror du kommer bli nöjd. Det krävs nog rätt mycket av utrustningen för att höra skillnad på kablarna.

Sedan avslutar jag med en favorit : http://www.youtube.com/watch?v=clHfc-WsM_g

lt1cobra skrev:
OT : Tycker själv inte om OT men :-(... ang CD skrivor och spiral vs koncentrisk. Är det inte så enkelt att en Audio CD är spiral och en Data CD bränd för att spara information som skall läsas av en dator är koncentrisk (sektorer) eftersom det behövs ett filsystem (ISO-9660)? Ljud cd'n har bara ett enkelt index som gör att en spelare kan hitta 'rätt'.
Tyvärr, båda är spiraler...
Efter Troberg's inlägg försökte jag faktiskt hitta någon källa som på allvar påstår att data på Audio-CD eller CD-ROM lagras i cirklar, men jag hittade inte en enda. Det enda jag hittade var någon som ställde frågan i ett forum, men svaret var naturligtvis att det är en spiral.

/Hasse

Redigerat:
Det blev fint. Det låter. Mission accomplished!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.