1 694 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Strömställare
TjenaTjena!
Jag har två stycken lampor som sitter på utsidan av huset och är sammankopplade och dragna fram till där jag ska sätta en strömställare.
Sedan har jag en till lampa på sidan av huset som också är dragen till där jag ska sätta en strömställare.
Fas, nolla och jord är även draget fram dit.
Jag vill kunna tända ena lampan med en knapp och de två lampor med en annan knapp.
Vad för strömställare är det då som gäller?
Tvåpolig kronbrytare? Enpolig kronbrytare?
Tvåpolig brytare
Kopplar in båda fas och nolla till ingångar och utgångar, medan jag bara sammankopplar jorden med varandra. Men detta är bara en utgång, eller? Har jag fel?
Kronbrytare
Kopplar in endast fas till ingångar och utgångar, medan jag sammankopplar nollorna med varandra, och sammankopplar jorden med varandra. En igång, två utgångar? Alltså två knappar. Eller?
Är jag helt ute och cyklar? Vilken brytare är bäst vid detta tillfälle?
Tacksam för alla svar.
Jag har två stycken lampor som sitter på utsidan av huset och är sammankopplade och dragna fram till där jag ska sätta en strömställare.
Sedan har jag en till lampa på sidan av huset som också är dragen till där jag ska sätta en strömställare.
Fas, nolla och jord är även draget fram dit.
Jag vill kunna tända ena lampan med en knapp och de två lampor med en annan knapp.
Vad för strömställare är det då som gäller?
Tvåpolig kronbrytare? Enpolig kronbrytare?
Tvåpolig brytare
Kopplar in båda fas och nolla till ingångar och utgångar, medan jag bara sammankopplar jorden med varandra. Men detta är bara en utgång, eller? Har jag fel?
Kronbrytare
Kopplar in endast fas till ingångar och utgångar, medan jag sammankopplar nollorna med varandra, och sammankopplar jorden med varandra. En igång, två utgångar? Alltså två knappar. Eller?
Är jag helt ute och cyklar? Vilken brytare är bäst vid detta tillfälle?
Tacksam för alla svar.
Redigerat:
Hmm...finns det verkligen tvåpolig kronbrytare? Vilket fabrikat isf?
oj där ska stå tvåpolig brytare bara. Inte kron. Typo
Redigerat:
hehe...jag förstår. Men jag hade valt en kron i det läget iaf. Har du JFB? Om du tvunget vill ha tvåpolig brytning så blir det två stycken brytare istället.
Jag har JFB yes. Väljer nog kron då, låter bäst. Tack
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Schnierdier Strömställare, Exxact, Basic -skruvat isär brytaren
Belysning -
Strömställare bakelit -var köper jag skruvar för fäste av "locket"
Belysning -
Trapp koppling dimmer och strömställare
El -
Smart home med klenspänning (12V) strömställare + relän i central
El -
Hur justera TBE 3 tryck strömställare för bättre vattentryck?
Vatten & Avlopp