Hej!
Skulle behöva lite hjälp och tips om vad detta kan tänkas vara, då jag själv är ganska okunnig 😀
Jag köpte mig en sommarstuga i November, där Mulltoa är installerad. Aldrig haft några problem med den, förrän nu. Jag har under alla månader kunnat vrida upp värmereglage till alla olika värmesiffror ända till max, men nu på senare så går strömmen i hela stugan när jag vrider upp högre än 4.
Ifall jag låter värmereglaget stå kvar på 4 eller högre medan jag går till säkringsskåpet för att slå på det igen, slår den av igen direkt (huvudsäkringen). Vrider jag ner reglaget på 2-3 så kan jag starta strömmen igen.
Några tips och idéer?
Skulle behöva lite hjälp och tips om vad detta kan tänkas vara, då jag själv är ganska okunnig 😀
Jag köpte mig en sommarstuga i November, där Mulltoa är installerad. Aldrig haft några problem med den, förrän nu. Jag har under alla månader kunnat vrida upp värmereglage till alla olika värmesiffror ända till max, men nu på senare så går strömmen i hela stugan när jag vrider upp högre än 4.
Ifall jag låter värmereglaget stå kvar på 4 eller högre medan jag går till säkringsskåpet för att slå på det igen, slår den av igen direkt (huvudsäkringen). Vrider jag ner reglaget på 2-3 så kan jag starta strömmen igen.
Några tips och idéer?
Är det ett reglage för värme i själva mulltoan eller är det ett element för rummet? Oavsett låter det som at det är kortslutning i elementet så att säkringen löser när termostaten slår till.
Sedan lite om omständigheterna. Är du säker på att det är huvudsäkringen som löser? Det är inte jordfelsbrytaren? Har du bilder på prylarna? Om det skulle vara jordfelsbrytaren som löser så ändras diagnosen till att det är ett jordfel i elementet och inte kortslutning. Kanske har det kommit fukt på ett olämpligt ställe. Eller så är elementet trasigt.
Sedan lite om omständigheterna. Är du säker på att det är huvudsäkringen som löser? Det är inte jordfelsbrytaren? Har du bilder på prylarna? Om det skulle vara jordfelsbrytaren som löser så ändras diagnosen till att det är ett jordfel i elementet och inte kortslutning. Kanske har det kommit fukt på ett olämpligt ställe. Eller så är elementet trasigt.
Det är ett reglage inuti själva mulltoan.A Avemo skrev:Är det ett reglage för värme i själva mulltoan eller är det ett element för rummet? Oavsett låter det som at det är kortslutning i elementet så att säkringen löser när termostaten slår till.
Du har helt rätt, jag menade givetvis jordfelsbrytare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmereglage på mulltoa.
Logga in
Skapa konto
Kontakt till mulltoa
Logga in
Skapa konto
Det kan vara relaterat till fukt. Värt att prova kan vara att se till att den är helt tömd på sitt innehåll och sedan öppna alla luckor på den och ställa en värmefläkt i rummet några timmar. Men antagligen behöver den mer översyn än så.
För att säkerställa att det inte är i den fasta installationen det finns ett fel kan du prova att koppla in en annan stor last i vägguttaget. Löser jordfelsbrytaren då också kanske mulltoan är oskyldig.
För att säkerställa att det inte är i den fasta installationen det finns ett fel kan du prova att koppla in en annan stor last i vägguttaget. Löser jordfelsbrytaren då också kanske mulltoan är oskyldig.
Jag skall prova dessa förslag, Tack för hjälpenA Avemo skrev:Det kan vara relaterat till fukt. Värt att prova kan vara att se till att den är helt tömd på sitt innehåll och sedan öppna alla luckor på den och ställa en värmefläkt i rummet några timmar. Men antagligen behöver den mer översyn än så.
Klicka här för att svara