Hej!

Jag är på jakt efter en strömbrytare till en Inca hyvel , Luna. Eller snarare själva knappen då den försvunnit. Den röda enligt bild nedan:
Nödstopp monterat på träpanel, röd knapp, strömkabel, säkerhetsutrustning, industriell komponent, avstängningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har hittat liknade brytare på massa grossister utanför sverige t.ex.
https://www.onninen.fi/sv/kraus-naimer-kamstallare-start-stop-ca10-a178-600e-0-1-start/p/AIP241
Men har ingen firma så får inte beställa av dessa.

Den närmast liknande i sverige jag hittat är https://www.proffsmagasinet.se/el-b...ift-och-start-20a-5-hals-panelmontage-3101398

Nån som vet om det är nån nämnvärd skillnad mellan CH10 och CA10 annat än fyrkantig och cirkulär plint, eller om det bara går att få tag i en knapp nånstans?

Bästa svaret

Inget svar ännu, Om du bryter strömmen med stickpropp eller brytare när maskinen är i drift och den startar när du kopplar in igen så är det en kombinerad nödstoppsknapp som vrides för att starta och trycks in för att stoppa. Måste du starta om med vredet så finns bakom en nollspänningsutlösare. Det blir till att byta allt, finns inga reservdelar. Troligtvis är det bara två ledningar inkopplade. Du får öppna upp så du ser vad som finns bakom.

J jonaserik skrev:
Inget svar ännu, Om du bryter strömmen med stickpropp eller brytare när maskinen är i drift och den startar när du kopplar in igen så är det en kombinerad nödstoppsknapp som vrides för att starta och trycks in för att stoppa. Måste du starta om med vredet så finns bakom en nollspänningsutlösare. Det blir till att byta allt, finns inga reservdelar. Troligtvis är det bara två ledningar inkopplade. Du får öppna upp så du ser vad som finns bakom.
Någon nödstopp har den inte, brytaren går till en kontaktor, med nollspänningsutlösare (kanske alla har?).
Öppen eldosa med kablar och anslutningar, säkringar, mot trävägg med färgstänk.
Skapa konto

Bakom den sitter ytterligare en brytare, vad jag identifierar som huvudbrytare?
Öppen elektrisk kopplingsdosa, kablar anslutna till kontakter, installationsarbete, säkerhetsrisk, verkstadsmiljö.
Skapa konto

Men jag beställde en ny start-stop-brytare från proffsmagasinet så får jag se om det vredet passar tills vidare.
Tack för svar!

Ifall någon är nyfiken kan jag meddela att det funkade utmärkt med vredet och frontpanelen från en nyare brytare, själva plinten testa jag aldrig då den var lite större än den äldre. Dyr "reservdel" dock...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.