Sitter en sån här brytare till att styra utblåset till vår Cronspisen. Fläkten var sönder när vi tog över huset men när jag testade uttaget häromdagen så verkar det vara Vit väggmonterad brytare med svart markering, avsedd för styrning av köksfläkt, indikerande potentiell strömförlust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en äldre brytare med tekniska specifikationer och en röd lampa som är släckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dött. Min fråga är: är det fel på brytaren? Borde den inte lysa..? Kan jag se det utan att mäta, trasig säkring..? /David

Anade det.. men förlåt en inkompetent... säkringen, vilken är den och hur funkar då den? Är väl den runda plastskruven F1..? Återställs när den skruvas på?

Den ska öppnas (vrid moturs) och under locket sitter det en glasrörssäkring

Ja säkringen är märkt F1, det som syns är liten del av säkringshållaren.
Säkringshållaren är antingen bajonettfattning eller gängad.
Bajonettfattningen: tryck in och vrid vänster.
Gängad: skruva vänster.

Säkringen är en finsäkring 5*20, en ”T1,25H 250V”.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...iel/sakringar-max-6-a/dimmersakringar-402596/

Säkringen kan vara antingen keramisk eller glasrörs med släcksand.

Edit: korrigerat vilken typ av säkring det ska vara efter att läst anvisningen igen.

Redigerat:
E elmont skrev:
Den ska öppnas (vrid moturs) och under locket sitter det en glasrörssäkring
Aha..Listigt! Sitter en säkring där ju! Dock inte av glas. Fixar ny imorgon. Tack för hjälpen!

kanalflakt-marley-classic-c20-mc125e-o125-mm Har bytt säkring nu. Funkar ju som ni säger. Kopplade sen in en värmefläkt och då slog ju säkringen ifrån, fläkten är på 1500w..... Nästa fråga då: skulle den här kanalfläkten från Bauhaus funka och vara ett vettigt alternativ? 15w, ganska tyst men är den stegringsbar, tro? Vill ju inte bränna sönder nånting men ändå variera fläkttrycket.

För länk, se nedan.

Redigerat:
Dimmern klarar enligt märkning max. 1 A = ca 200 W belastning.
1500 W är på tok för mycket för dimmern.

15 W ska vara OK.

V Vickleby1 skrev:
fläkten är på 1500w
Vad är det för fläkt som drar så mycket? Höfläkt i en ladugård?

useless useless skrev:
Vad är det för fläkt som drar så mycket? Höfläkt i en ladugård?
Hehe.. tänkte testa ordentligt..

Lånar denna tråd. Jag har en likadan strömbrytare till min fläkt. Skulle vilja byta ut den till en som är vit. Någon som har tips på vart detta kan finnas? Kan vanliga dimmerbrytare fungera eller krävs det en särskild just till denna?

Det finns inga "vanliga" dimrar utan det är lite olika typer beroende på last, så till en fläkt tar man lämpligen en avsedd för motordrift.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.