Går det att koppla på ytterligare en strömkabel till den här strömbrytaren. Har en kabel med 3 kablar som jag vill koppla in och hur ska de kopplas in i så fall. Se bilder.

Strömbrytare reglerar en cirk. pump. Till den vill jag koppla en termostat, dvs kabel 2. Men går det?

• Strömbrytare med påkopplade kablar ses bredvid en etikett och kopparledning, fråga om ytterligare kabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller tre avskalade kablar nära en öppen strömbrytare med anslutna ledningar och märkningen "P".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du koppla in en mekanisk termostat efter din strömbrytare?
Mer fakta & bättre beskrivning behövs.

Brytaren är inte avsedd för mer än en utgående kabel så man ska helst inte försöka knö in en till där. Men det går om man har handlaget och t.ex inte försöker ansluta EK1.5 och RK1.5 under samma skruv.

Men man behöver lyfta blicken lite här också och undra varför en termostat ska kopplas in på samma brytare som en cirkulationspump. Det låter inte riktigt. Är det tänkt att termostaten verkligen ska styras av strömbrytaren eller ska termostaten ha permanent ström?

Jag gissar att du menar att termostaten skall kunna bryta pumpen precis som brytaren?

Då behöver termostaten kopplas in i serie med brytaren, så att strömmen som går från brytaren till pumpen bryts även av termostaten.

Det finns en tveksamhet på bilden, kabel 2 från termostaten har en brun, en blå och en gröngul ledare. Man behöver verifiera att den gröngula är skyddsjord, gröngult får under inga omständigheter användas annat än som skyddsjord, men det behöver kollas att så är fallet här också, annars kan det bli farligt. Lägg upp en bild på termostaten också, med synlig inkoppling.

OM vi antar att det stämmer med den gröngula, så kan man rent elektriskt (men inte i praktiken) lossa den nedre svarta på brytaren (den går väl TILL pumpen?), koppla ihop den med den bruna till termostaten, koppla termostatens blåa till anslutningen på brytaren där den svarta satt. Och koppla gröngul på samma skruv som de andra gröngula i brytaren.

Detta går inte riktigt i praktiken, Ihopkopplingen av svart och brun måste göras med en kopplingsklämma som inte får plats i brytaren (om jag ser rätt). Och skruven med gröngul i brytaren har redan för många anslutna trådar, tittar man noga så ör minst en tråd inte klämd under skruven, utan helt utanför skruven (livsfarligt om skyddsjord inte är ordentligt kopplat).

Så en rimligare lösning är troligen att kapa kabeln som går till pumpen, sätta en kopplingsdosa, där man skarvar ihop kablarna, då behöver du en ny kabelstump mellan dosan och brytaren, den avklippta kommer att vara för kort.

OCH se till att göra om ihopkopplingen av skyddsjordarna i brytaren, det ser farligt ut nu. Ev. borde brytaren bytas ut mot en med bättre kopplingsklämmor.

När jag tittar på en förstorad bild, så ser det ut som du har en spricka i porslinet på brytaren. OM det är en spricka, så bör kanske brytaren bytas ändå.

Förresten, du måste också kontrollera att termostaten är avsedd för 230V.

Och termostaten ska styra den pump som brytaren idag är kopplad till eller? Sätt i så fall en kopplingsdosa efter brytaren.

Schemamässigt är det ungefär det ja beskrev. Det kompliceras lite av säkerhets termostaten i schemat.

Så rent elektriskt stämmer det. Men det är svårt att få in kopplingen i den bef. brytaren, det skall få plats, och framförallt jordanslutningen som redan är bristfällig går inta få bra.

Ok, får köpa en kopplingsdosa så jag kan dra på ett säkert sätt

tommib
Den där jordledaren skulle behöva lite kärlek också.... Det är rätt mycket uppskalat.

Använd gärna Wago 221/222 när du kopplar, de är troligen de bästa kopplingsklämmorna för att hantera alla ledartyper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.