Råkade hamna framför en tv en eftermiddag och såg nåt brittiskt program som hette "Help my house is falling down". Som Arga Snickaren ungefär, fast inte så arg. I huset så hade elen på nedervåningen brunnit så de fick dra ny el. Då såg jag att vägguttagen förefaller ha en strömbrytare vid varje uttag. När jag bildgooglar "uk socket" så får jag upp liknande uttag. Det är ju inte så dumt egentligen om man kan slå av ett uttag istället för grenuttag med strömbrytare. Nån som vet om det är lagkrav i Storbritannien för något liknande kan jag inte hitta för våra uttag?

L
I sverige tror jag inte det finns , har inte sett något , förr sattes det en strömbrytare för något speciellt uttag , detsamma görs i dag , men inte i typhus , där är det inte ritat och elektrikern går bara efter ritningen och bryr sig inte
I England har jag sett någon enstaka
Men inte i de äldre hus som våra engelska vänner bor i , kanske det är någon form av projektering eller något nytt

• Gilla
Anders_Falun
  • Laddar…

Bästa svaret

I England är det är vanligast med brytare på uttagen men finns även utan.
Brittiskt eluttag med strömbrytare, BS 1363 standard, jord överst, fas och nolla nederst.
BS 1363
Jord överst
Nollan nere till vänster
"Line" fas nere till höger.
BS 1363 The ring circuit system.
BS 1363 kan kopplas i en ring från centralen och tillbaka till centralen och avsäkras med 30-32 A. Dosorna matas alltså från två håll och man kan då använda klenare kabel eftersom det går två par kablar till uttaget.
I alla stickproppar finns en säkring på 1-13 A för att skydda anslutningskabeln eftersom uttaget är avsäkrat med hög amperestyrka.
BS 1363 har Petskydd i olika konstruktioner som öppnas när det längre övre jordstiftet trycks in. Andra har som i Sverige att båda eller alla tre måste in samtidigt. En svensk Schuko kontakt skall inte gå att få in genom petskyddet för det kan börja brinna pga dålig kontakt.
Petskydds plastpluggar är förbjudna i UK eftersom de hade för tjocka plast pinnar som töjde ut metallbläcken inuti och en av pinnarna kunde gå av och stanna i uttaget vilket lämnade de andra öppna utan petskyddet för barn att peta i.
Tre olika brittiska BS 1363-elkontakter, en svart och två vita, på ett ljust underlag.
BS 546 15 A, 5 A och 2 A
År 1947 ersattes BS 546 med
BS 1363
Brittisk BS 1363 stickpropp med tre stiften och säkring synlig genom kikhål.
Tidig modell BS 1363 utan plastkrage på stiften men med ett kikhål för att se om jordkabeln är fastskruvad för att uppfylla dåtida föreskrift.
Brittisk BS 1363 stickpropp bredvid ett vägguttag med tydliga märkningar för jord, fas och nolla.
BS 1363 Ingjuten och öppningsbar.
Jordpinnen är grövre för att inte av misstag komma in i fas hålet.
Diagram över brittiskt eluttag BS 1363 med märkta delar inklusive jord, nolla, fas och säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 dragavlastning
2 Nollan
3 Jord
4 "Line" fas
5 Säkring
i alla stickproppar finns en säkring på 1-13 A för att skydda anslutningskabeln. Standard är 3A, 5A, 10A och 13A alla har samma mått 6,3x25,5 mm men olika färg på porslinet.
Brittisk BS 1363 stickpropp demonterad som visar delarna och säkringen inuti. Storbritannisk BS 1363 stickpropp i hand med synliga delar såsom dragavlastning och säkring.
Ojordat variant med utfällbar plaststift för att kunna passera petskyddet.
Brittiska BS 1363 stickproppar och adapter, två öppna med interna komponenter synliga och en stängd.
Skapa konto

Adapter för svensk ojordad kabel observera att adaptern måste innehålla säkring.
God save the Queen of England

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
L
Bra med info , bommade det med säkringen i stickproppen , men lite lustigt det med ring som du säger , det visste jag inte

• Gilla
Anders_Falun
  • Laddar…
En god presentation av de brittiska stickpropparna och uttagen.
Jag gillar dem, däremot är jag inte imponerad av ringmatningen.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Hade för mig jag hade ett uttag med brytare liggandes och hittade det till slut.
Fabrikat Busch-Jaeger och jag tror det är från 70-talet.

Vit, vintage Busch-Jaeger strömuttag med brytare, möjligtvis från 70-talet, mot brun bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Anders_Falun och 3 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Hade för mig jag hade ett uttag med brytare liggandes och hittade det till slut.
Fabrikat Busch-Jaeger och jag tror det är från 70-talet.

[bild]
Den var avsedd för att ha både uttag och lampknapp i enkel apparatdosa, brytaren är bara tillåtet för 10 A (i Tyskland är nästan alla grupper i bostäder 16 A). Detta uttag fanns och finns även med trappomkopplare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.