5 428 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Strömbrytare i bil.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
fast min tanke var ju att använda knappen bara och styra det ev reläet på normalt vis. Eller är knapparna intelligenta också?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Det stämmer, måste programmeras med Tech2.
Jag byggde om originalsatsen med hjälp av ett växlande relä på en 9-3:a jag hade förut för att "vända" funktionen på knappen, så den släckte extraljusen istället för att tända dom.
Så här ser knappen ut på SAABen:
Om knappen du har ger en strömpuls när du trycker på den borde du kunna koppla så här:
Jag byggde om originalsatsen med hjälp av ett växlande relä på en 9-3:a jag hade förut för att "vända" funktionen på knappen, så den släckte extraljusen istället för att tända dom.
Så här ser knappen ut på SAABen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om knappen du har ger en strömpuls när du trycker på den borde du kunna koppla så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Kul engagemang. Sladdarna som går till kontakten idag är anslutna någonstans på andra sidan men oklart var och till vad.
Min ursprungliga tanke var om det gick att använda kontakten med ny sladdar. Då tänkte jag något i stil med följande:
Stift 1 ansluts till helljuset med strömtjuv
Stift 2 ansluts till styrströmsstiftet på extraljusets relä
Stift 3 behövs på något sätt för att hålla ett state på om knappen är i läge på eller av med tanke på att den är återfjädrande.
Så gör kanske inte att göra/tänka.
Enklast är väl en vanlig strömbrytare som smälter in någorlunda i panelen.
Min ursprungliga tanke var om det gick att använda kontakten med ny sladdar. Då tänkte jag något i stil med följande:
Stift 1 ansluts till helljuset med strömtjuv
Stift 2 ansluts till styrströmsstiftet på extraljusets relä
Stift 3 behövs på något sätt för att hålla ett state på om knappen är i läge på eller av med tanke på att den är återfjädrande.
Så gör kanske inte att göra/tänka.
Enklast är väl en vanlig strömbrytare som smälter in någorlunda i panelen.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Om knappen är en "dum" knapp (alltså utan någon Canbus-enhet i sig), gissar jag att de tre stiften kan vara:
1. 12V matning in
2. 12V ut när knappen är intryckt
3. Jord (för att ha belysning i knappen)
I så fall ska du göra så här:
Stift 1 & 3 ska vara orörda (eller om du vill dra ny matning dit, ska brytas av tändningen i så fall).
Stift 2 Dra en ny kabel till styrström på impulsreläet i min ritning ovan (märkt "Signal från knapp")
Knappen i sig håller inte reda på om den är på eller av, det gör reläet.
PS: Ritningen ovan är bara schematisk, jag har utelämnat alla jordningar t ex.
1. 12V matning in
2. 12V ut när knappen är intryckt
3. Jord (för att ha belysning i knappen)
I så fall ska du göra så här:
Stift 1 & 3 ska vara orörda (eller om du vill dra ny matning dit, ska brytas av tändningen i så fall).
Stift 2 Dra en ny kabel till styrström på impulsreläet i min ritning ovan (märkt "Signal från knapp")
Knappen i sig håller inte reda på om den är på eller av, det gör reläet.
PS: Ritningen ovan är bara schematisk, jag har utelämnat alla jordningar t ex.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Här nu testat att koppla loss knappen helt och kört runt 30 minuter. Inget gnäll från bilen så knappen är nog dum.
Ska försöka få lite tid imorgon och mäta sladdarna fram till kontakten för att se om man får någon spänning där.
Ska försöka få lite tid imorgon och mäta sladdarna fram till kontakten för att se om man får någon spänning där.
Jag är i princip säker saab inte har CAN i enstaka brytare. Modernare bilar har för liknande lösningar ofta LIN buss för knappar och knapp moduler. Finns inte en färdig lösning för detta i WIS / Tech2 så är det nog bara göra en helt egen lösning, om knappen genererar felkod urkopplad köp en till knapp och låt denna ligga inkopplad bakom panelen. Saaben har vad jag vet glödtråds vakt som pulsar lampor även när de är avstängda. Men extraljus montering på saab som BLS är närmast identisk med är ju supervanligt så på saab forum finns garanterat kunskap hur man kopplar detta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Hej,
Jag började med frågan på Saabforum, då det finns gott om duktiga personer där, men det här är något som verkar kunna skilja mellan bilarna. Kanske. Ingen vet riktigt.
Saab-varianten innebär bland annat att enabla med tech2. Verkstad 1 säger att det inte fungerar likadant på BLS. Verkstad 2 vet inte, men kan undersöka om jag lämnar bilen. Övriga 6-8 verkstäder jag mailat svarar inte.
Fördelen med Saabs variant är att jag slipper stjäls ström och framförallt att jag slipper dra in kablar.
Har dock sett upp den och kör som man gjorde förr.
Jag började med frågan på Saabforum, då det finns gott om duktiga personer där, men det här är något som verkar kunna skilja mellan bilarna. Kanske. Ingen vet riktigt.
Saab-varianten innebär bland annat att enabla med tech2. Verkstad 1 säger att det inte fungerar likadant på BLS. Verkstad 2 vet inte, men kan undersöka om jag lämnar bilen. Övriga 6-8 verkstäder jag mailat svarar inte.
Fördelen med Saabs variant är att jag slipper stjäls ström och framförallt att jag slipper dra in kablar.
Har dock sett upp den och kör som man gjorde förr.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Inte 100% , men det verkar så.
Osäkerheten tillsammans med verkstädernas bristande svar gör att det känns som att bilen hinner gå till skroten innan någon kan svara med säkerhet.
En firma sa att det inte går. Samma firma har gett totalt galna svar på frågor förut, så jag litar inte helt på dem.
En firma svarade att de inte visste, men de kunde labba lite med bilen om jag lämnade in den. Känns dyrt!
Övriga firmor svarar tydligen inte på mail. Varför. Man har en mailadress är för mig oklart. Jag tycker mail är praktiskt, de kan svara när de har tid, de får en möjlighet att kolla upp något som de är lite osäkra på etc, till skillnad från telefon. Dessutom får man det skriftligt. Nu har man mailadresser, om 10 år kanske man börjar läsa och svara...
Osäkerheten tillsammans med verkstädernas bristande svar gör att det känns som att bilen hinner gå till skroten innan någon kan svara med säkerhet.
En firma sa att det inte går. Samma firma har gett totalt galna svar på frågor förut, så jag litar inte helt på dem.
En firma svarade att de inte visste, men de kunde labba lite med bilen om jag lämnade in den. Känns dyrt!
Övriga firmor svarar tydligen inte på mail. Varför. Man har en mailadress är för mig oklart. Jag tycker mail är praktiskt, de kan svara när de har tid, de får en möjlighet att kolla upp något som de är lite osäkra på etc, till skillnad från telefon. Dessutom får man det skriftligt. Nu har man mailadresser, om 10 år kanske man börjar läsa och svara...
Kan det inte vara så att firmorna svarar inte på mailet pga att dom får lägga ner tid utan någon betalning? Om dom dessutom ska undersöka saken säg 30 min utan betalt? Eftersom du ska göra det själv så är du ju inte en potentiell kund.Fairlane skrev:Övriga firmor svarar tydligen inte på mail. Varför. Man har en mailadress är för mig oklart. Jag tycker mail är praktiskt, de kan svara när de har tid, de får en möjlighet att kolla upp något som de är lite osäkra på etc, till skillnad från telefon. Dessutom får man det skriftligt. Nu har man mailadresser, om 10 år kanske man börjar läsa och svara...
Kan dra parallell till min traktorverkstad som har en verkmästare som är väldigt duktig på märket som servas. Att andra verkstäder som servar samma märke ringer är OK. När någon traktorägare som ringer själv 50-60mil bort och undrar om suspekta fel som tar 20-30min i telefon att kolla upp så brukar han tröttna ibland, vill enbart ha kunskapen utan att generera en krona in för verkstaden.
Ringer jag och undrar om saker så rekommenderas jag att kolla saker själv och ibland även byta grejer själv. Samt att tiden i telefonen kommer generera pengar pga när det är större fel eller service så kommer pengarna in.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Sant, men just BLS är byggt i Trollhättan, med delar gemensamt med Saab 9-3. De har i het gemensamt med de amerikanska modellerna. Kommer man till en verkstad för Cadillac så är inställningen ofta att den där modellen kan man inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det förstår jag, men jag vill inte göra själv. Jag vill lämna in bilen till dem och få det gjort. Jag tvingas göra själv.Alriksson skrev:
Samma med service. Jag mailar och frågar om. Vilken service som de rekommenderar och vad den kostar och hur beläggningen är närmsta månaden. Inget svar 8ggr av 10.
Klicka här för att svara