Brukar det gå bra att koppla in en extra 6 mm2 kabel på huvudbrytaren i en normcentral. Jag tänker på om det finns utrymme och att det blir bra kontakt. Tanken är att mata garagets central från huvudbrytaren. Och självklart är det inte jag som kopplar.

/Mats

Du bör säkra av kabeln strax efter brytaren för att få det selektivt om något vill lösa ut, då ska inte allt slockna utan bara garaget, i övrigt går det bra, är det en vanlig central kopplas den in på skenorna efter brytaren bäst, normcentral så kan det kopplas in på inkommande till jordfelsbrytaren, är lite mer plats då för en kabel(ledare till.

Det brukar finnas plats för en extra ledare på HB men det är något du måste kontrollera. Vissa HB tillåter inte flera ledare. Det går inte att besvara generellt då HB inte är en kopplingsplint.

Jag förstår att din avsikt är att koppla garagets central som en huvudcentral, parallellt med husets central. Det är en god ide för att göra den oberoende av husets elcentral. Arean räcker normalt för att slippa extra avsäkring i husets elcentral då det endast är av ondo, men det är också något som måste kontrolleras.

Sedan behöver man bedöma ifall mätarsäkring eller huvudsäkring behöver ökas för att klara belastningen i hus + garage.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
slippa extra avsäkring i husets elcentral då det endast är av ondo
Vad är det som är av ondo med avsäkring separat för en kabel som ska gå till ett garaget ??? Förklara dig

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Arean räcker normalt för att slippa extra avsäkring i husets elcentral då det endast är av ondo, men det är också något som måste kontrolleras.
Där hängde jag inte med riktigt? Är det inte bara huvudsäkringarna som kommer att belastas.

Jag ska ge lite mer info hur det ser ut på år gård. Vi har en elstolpe med huvudsäkring och mätare vid tomtgränsen. Därifrån är det draget till en sadelkammare där det förgrenas i kopplingsdosa dels till centralen i sadelkammaren för stallet och dels till huset. Min tanke var att dra från inkommande sida på brytare in sadelkammaren.

/Mats

Redigerat:
Ok nu förstår jag hur du tänkte. Att det inte ska bryta på huvusäkringarna p.g.a. detta med förimpedans O.S.V. Kan då nämna att kabeln till huset är längre är den till garaget. Huvudsäkringarna är bara 16 A

/Mats

S senmathal skrev:
inkommande sida på brytare in sadelkammare
Då är det bäst att dosa av inkommande med säkring eller sätta in säkringar för dito efter brytaren, så det blir en selektiv brytning och kortslutning blir. Något som är bra med att koppla allt före centralen i sadelkammaren är att det går att bryta en central men ha kvar kraft till annan, om det behövs. Inte kul med lååånga skarvsladdar.

Förstår inte varför jag ska ha några extra säkringar där. Matning till garaget blir ju avsäkrat på huvudsäkringarna och garaget blir avsäkrat på centralen i garaget.

/Mats

S senmathal skrev:
Matning till garaget blir ju avsäkrat på huvudsäkringarna och garaget blir avsäkrat på centralen i garaget.
Jepp riktigt men du säger allt går från sadelkammaren via avdosning , då kan det vara lämpligt att koppla på den dosan med den nya kabeln, alla centraler kan då stängas av var för sig och kraft finns på alla andra ställen. då behövs inte några säkringar,. att koppla in på en central efter en brytare gör att vid brytning så blir 2 centraler kraftlösa. Då ska den nya kopplas in på inkommande i brytaren, blir till att se vad för kabel som kommer in då, inget bra att lägga enkeltrådar under klämmorna eller en flertrådig tillsammans med en enkeltrådig. kan bli dålig kontakt

Tanken var att koppla på inkommande sida på brytaren så att garaget inte bryts när jag bryter i sadelkammaren.

/Mats

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jepp det går och är inte fel, men är inte riktig normalt, tänk då på kabeltyper som jag skrev tidigare

Problemet med dosan är att det nog är fullt där med en inkommande och två utgående kablar. Alternativet är väl möjligen att sätta dit en dosa till. Nu är det tänkt att min bror som är elektriker ska få koppla in det hela så han får avgöra vad som blir bäst. Men det känns alltid bra att vara lite förberedd på hur man ska tänka.

/Mats

Det blir nog bra efter din brors inspektion :D

Tja det blir nog lite mer än inspektion. Har man tillgång till en med över 35 år i branschen så måste man ju utnyttja det :) Men jag brukar ändå fråga lite här på forumet så har jag lite koll och ställer rätt frågor när det börjar närma sig.

/Mats

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
S senmathal skrev:
Där hängde jag inte med riktigt? Är det inte bara huvudsäkringarna som kommer att belastas. Jag ska ge lite mer info hur det ser ut på år gård. Vi har en elstolpe med huvudsäkring och mätare vid tomtgränsen.
I mätarskåpet har du mätarsäkringar före elmätaren. Det är dessa som styr ditt abonnemang.
Sedan kan det eventuellt finnas huvudsäkringar efter mätaren. Det bör inte finnas i ditt fall men det var vanligt i äldre mätarskåp.

Huvudsäkringar är till för, precis som det låter, skydda utgående huvudledningar. Men om alla huvudledningar är dimensionerade för max mätarsäkring på 25 A så behövs inga huvudsäkringar. Det behövs inte i ditt fall.

S senmathal skrev:
Därifrån är det draget till en sadelkammare där det förgrenas i kopplingsdosa dels till centralen i sadelkammaren för stallet och dels till huset. Min tanke var att dra från inkommande sida på brytare in sadelkammaren.
Ok, sadelkammarens elcentral, inte husets. Sak samma. Med de avstånd du uppger får vi förmoda att kabeln ligger rätt till dimensioneringsmässigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.