Byter isolering på vinden o träffar på ett rör där två trådar blå o brun sticker fram…lösa…hur kollar jag bäst om det är ström i dem? Har haft ”riktiga” elektriker på plats då vi satte spotar, och det känns konstigt om de glömt dessa kablar…?
Mät. Det är enda sättet att veta säkert.
Har du en riktig spänningsprovare så använd den, annars multimeter.
Trådlös penna kan ge en indikation, men inget jag rekommenderar utan kompletterande mätning.