2 463 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Streamad bildkvalitet
Kanske rubriken är lite missvisande, men jag ett försök att förklara problemen och hoppas någon har en förklaring/lösning.
Bytte jobb för ett tag sedan och erhöll en Iphone 4s. Detta innebar några ny utmaningar och möjligheter, bla annat lättare att titta på streamad film (ex-vis via play) eller streamat ljud (exvis wimp). Redan tidigare har vi haft en Ipad II, men den använder min bättre hälft så den finns bara tillgänglig bara sporadiskt.
Vi gör så här och jag vet att det finns andra metoder: Genom att ta emot wifi-signalen från vårt bredband i TV-rummet kan jag via en fast "Lightning"-adapter skicka in ljud, bild eller båda delarna till vår Tv/surroundanläggning. Överföringshastigheten ligger på 4-5 Mbit/s på wifi-signalen. Både ljud och bild processas i surroundförstärkaren för att sedan leverera bild eller ljud eller båda delarna.
Jag har upptäckt att bildkvaliteten blir sämre när jag använder Ipad än när jag använder telefonen. Det som är utmärkande att bildsignalen med paddan blir stötig, dvs bilden hackar, vilket syns tydligast när det är svepande kamerarörelser eller något som rör sig på bilden. Däremot på Iphonen så finns inga sådana tendenser, dvs bilden är kontinuerlig och inga hack. Provade med en Ipad mini med den nya överföringsstrukturen (som säkert har ett namn) och det vara samma fenomen, dvs bilden hackar. Har provat andra bild-källor och ser samma sak. Däremot hör jag ingen skillnad avseende ljud.
har googlat lite på detta, men kunnat se att det någon annan med samma reflektioner.
Hoppas det var klart och kanske det finns någon som har någon info om detta fenomen eller upplevt det själv.
Bytte jobb för ett tag sedan och erhöll en Iphone 4s. Detta innebar några ny utmaningar och möjligheter, bla annat lättare att titta på streamad film (ex-vis via play) eller streamat ljud (exvis wimp). Redan tidigare har vi haft en Ipad II, men den använder min bättre hälft så den finns bara tillgänglig bara sporadiskt.
Vi gör så här och jag vet att det finns andra metoder: Genom att ta emot wifi-signalen från vårt bredband i TV-rummet kan jag via en fast "Lightning"-adapter skicka in ljud, bild eller båda delarna till vår Tv/surroundanläggning. Överföringshastigheten ligger på 4-5 Mbit/s på wifi-signalen. Både ljud och bild processas i surroundförstärkaren för att sedan leverera bild eller ljud eller båda delarna.
Jag har upptäckt att bildkvaliteten blir sämre när jag använder Ipad än när jag använder telefonen. Det som är utmärkande att bildsignalen med paddan blir stötig, dvs bilden hackar, vilket syns tydligast när det är svepande kamerarörelser eller något som rör sig på bilden. Däremot på Iphonen så finns inga sådana tendenser, dvs bilden är kontinuerlig och inga hack. Provade med en Ipad mini med den nya överföringsstrukturen (som säkert har ett namn) och det vara samma fenomen, dvs bilden hackar. Har provat andra bild-källor och ser samma sak. Däremot hör jag ingen skillnad avseende ljud.
har googlat lite på detta, men kunnat se att det någon annan med samma reflektioner.
Hoppas det var klart och kanske det finns någon som har någon info om detta fenomen eller upplevt det själv.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
Känns rent instinktivt som 50Hz/30fps-problemet om du har små hackningar vid panorerande sekvenser. Vad är det för källmaterial? Vilka appar spelar strömmen?
Bild och ljud-appar bla viaplay (som jag skrev), netflix, svt-play, youtube- samma fenomen på allihop. Netflix har jag inte längre då jag tycket det var mest skit.
Svaret käns rimligt, men i så fall varför är det på detta sätt.
Svaret käns rimligt, men i så fall varför är det på detta sätt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
Kolla att TVn är inställd på 50Hz eller en multipel på 25, typ 100Hz eller 200 Hz. Om du kör Lightning-VGA är det 75 Hz som gäller.
En AppleTV mellan iPhone/iPad löser en del av detta och tillför en del bra saker, t.ex. att slippa kablar.
En AppleTV mellan iPhone/iPad löser en del av detta och tillför en del bra saker, t.ex. att slippa kablar.
Nu har jag inga Apple-prylar, men jag har ändå en gissning.
Det är väl så att den komprimerade videoströmmen avkodas i Ipad/iPhone och sedan skickas i "rått" format till TVn?
Det är stor skillnad mellan olika avkodare. På Elgiganten kördes samma kodade signal ut till alla TV-apparaterna. Det var bl.a en del mycket avslöjande panoreringar, både horisontellt och vertikalt.
Det var chockerande att se hur stor skillnad det var mellan olika TV-apparater. På vissa var det bra flyt i alla riktningar, medan andra hackade i båda riktningarna. Någon modell panorerade bra horisontellt, men inte vertikalt. Vissa var så hackiga att jag absolut inte skulle kunna tänka mig att köpa en sådan TV.
Enligt en säljare på Elgiganten var det 100Hz eller 50Hz som var förklaringen till att vissa hackade, men det tror jag inte på (fast det sa jag inte). 50Hz har vi ju i gamla tjock-TV (egentligen 25Hz med interlace) och där hackar minsann inte bilden om man kör in en "bra" videosignal, trots att en sådan TV inte kan interpolering eller andra tricks.
Min teori är helt enkelt att avkodaren i iPhone är mycket bättre än den i iPad. Det är tänkbart att en videoström med en annan kodning kan ge ett annat resultat.
Det är väl så att den komprimerade videoströmmen avkodas i Ipad/iPhone och sedan skickas i "rått" format till TVn?
Det är stor skillnad mellan olika avkodare. På Elgiganten kördes samma kodade signal ut till alla TV-apparaterna. Det var bl.a en del mycket avslöjande panoreringar, både horisontellt och vertikalt.
Det var chockerande att se hur stor skillnad det var mellan olika TV-apparater. På vissa var det bra flyt i alla riktningar, medan andra hackade i båda riktningarna. Någon modell panorerade bra horisontellt, men inte vertikalt. Vissa var så hackiga att jag absolut inte skulle kunna tänka mig att köpa en sådan TV.
Enligt en säljare på Elgiganten var det 100Hz eller 50Hz som var förklaringen till att vissa hackade, men det tror jag inte på (fast det sa jag inte). 50Hz har vi ju i gamla tjock-TV (egentligen 25Hz med interlace) och där hackar minsann inte bilden om man kör in en "bra" videosignal, trots att en sådan TV inte kan interpolering eller andra tricks.
Min teori är helt enkelt att avkodaren i iPhone är mycket bättre än den i iPad. Det är tänkbart att en videoström med en annan kodning kan ge ett annat resultat.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
Appar använder normalt den hårdvaruaccelerade h.264-decodern, så det är samma avkodare i alla lägen. Kör man någon tredjeparts-app, typ flex
layer för att läsa "community-format" som MKV eller i värsta fall AVI kan allt möjligt hända.
Gamla tjock-TV kör alltid sammanflätad bild och då döljs problemen med missmatchning av källmaterial och nätfrekvens. Det blir lite luddigare. Allt kommersiellt källmaterial som säljs i Europa är gjort för PAL 50Hz/Xi50/Xp25.
Gamla tjock-TV kör alltid sammanflätad bild och då döljs problemen med missmatchning av källmaterial och nätfrekvens. Det blir lite luddigare. Allt kommersiellt källmaterial som säljs i Europa är gjort för PAL 50Hz/Xi50/Xp25.
Redigerat:
Nu verkar du kunna mycket om detta, jag måste dock rätta dig lite här. Både AVI och MKV är "bara" containerformat och båda stödjer h.264. Vanligtvis används den öppna implementationen x.264.Johan Gunverth skrev:Appar använder normalt den hårdvaruaccelerade h.264-decodern, så det är samma avkodare i alla lägen. Kör man någon tredjeparts-app, typ flexlayer för att läsa "community-format" som MKV eller i värsta fall AVI kan allt möjligt hända.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
Rätt så, fel utryckt av mig. Det är containerformat. Mig veterligen kan inte en spelare för MKV anropa iOS hårdvarudekoder, så då blir det mjukvarudekodning istället. MKV är resurskrävande och där kan vi ha ett problem att det hackar vid komplicerade strömmar.vectrex skrev:
Sedan kan man ju fråga sig varför någon skulle använda AVI, som officellt lades ner och dog som format 1992, för härbärgera en modern codec som h.264.
Ni kan mer om detta än vad jag förstår. En fråga: Lightning-utustningen har väl högre upplösning än VGA? När jag tittar på viaplay-film eller golf i HD-format, så uppfattar jag att det är HD-format på Led-TVn.
Apple-Tv? Är det bara prylen "apple Tv" som behövs eller är det mer utustning, appar, program osv? Antar att den är inkopplad till Suroundanläggning, me HDMI inkoppling? Visar nu min okunskap.
Apple-Tv? Är det bara prylen "apple Tv" som behövs eller är det mer utustning, appar, program osv? Antar att den är inkopplad till Suroundanläggning, me HDMI inkoppling? Visar nu min okunskap.
Du behöver bara Apple TV (och en HDMI-kabel som snålt nog inte skickas med). Det är en liten svart dosa som du kopplar in på en ledig HDMI-ingång på surroundreceivern. Om du har ett nätverksuttag i närheten kopplar du in det med, men det behövs inte. Annars låter du bara Apple TVn hitta det trådlösa nätverket.
Sedan är det enda du behöver göra att klicka på Airplay-ikonen när du kör kör streamad TV på telefonen/ipaden, och välja Apple TV. Så visas bild och ljud på tv:n i stället.
Sedan är det enda du behöver göra att klicka på Airplay-ikonen när du kör kör streamad TV på telefonen/ipaden, och välja Apple TV. Så visas bild och ljud på tv:n i stället.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 148 inlägg
Finns inga dumma frågor.trähandtag skrev:Ni kan mer om detta än vad jag förstår. En fråga: Lightning-utustningen har väl högre upplösning än VGA? När jag tittar på viaplay-film eller golf i HD-format, så uppfattar jag att det är HD-format på Led-TVn.
- "Lightning" är kontaktdonet och signaleringsstandaren i Apples iPhone/iPad-adaptrar
- "VGA" är en gammal standard för skärmupplösningen 640x480. nu för tiden kallar många själva kontaktdonet för VGA. VGA-adaptern tar emot en upplösning på 1024x768 och skalar ev. upp den till TVn/projektorn den skall visa bilden på.
- AppleTV är i grund och botten en specialtillverkad "video extender" för att brygga mellan dator/surfplatta och en TV/projektor. Använder nuförtiden nätverksprotokollet AirPlay för att ta emot ljud och bild via olika enheter på ett nätverk. Du kopplar in den via HDMI och/eller optisk S/PDIF till mottagande utrustning. AppleTV har stöd för full HD. Ett tips är att köra den via kablat Ethernet om du kan, annars räcker WiFi.
AppleTV är helt klart den bästa lösningen för dig. 800:- är inte mycket att gnälla över när du får SVTPlay och TV4 play och andra kanaler direkt i den....och en massa annat.
Mer fylligt svar för den som vill veta:
Lightning-VGA- och Lightning-HDMI-adaptrarna har en maximal upplösning på 1600x900, vilket inte riktigt är full HD/1080p. Om källmaterialet är MPEG4/h.264 i full HD/1080p strömmas detta rakt igenom utan konvertering. Det är därför "riktiga appar" som utnyttjar hårdvarudekodern ger så lång batteritid. Det går att känna skillnad i temperatur på adaptern om den skickar skärmbild eller h.264-videoström. Själva adaptern är liten dator som konverterar VGA- resp. rå HDMI till en videoström. När man kopplar in adaptern i iPad/iPhone laddas ett operativsystem in i adaptern, den bootas upp och skapar en mellanhand som hanterar videokonvertering. Varför begränsningen hamnade på 1600x900 vet jag inte. Troligtvis för att det är för få pinnar på adaptern (14 lediga) för att köra rå HDMI och att Lightning är en seriell buss. Kanske för att realtidskonverteringen inte orkar mer för tilfället. I grund och botten är adaptern en nerbantad AppleTV utan Airplay.
Var o köpte oss en apple TV- fungerar fint och med mindre ryckig bild.
Klicka här för att svara