5 973 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Strandskydd - Vedförråd
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men ur strandskyddssynpunkt så är inte gränsmarkeringar, murar osv så intressanta. Utan det är den hemfridzon man har rätt till runt ett bebott hus. Hemfridzon är ett luddigt begrepp, och beroende på omständigheter brukar man säga att minst 10m runt huset, har man rätt att se som sin hemfridzon. Men det kan även vara uppemot 30m iallfall i vissa riktningar från huset. Och i en del extremfall större områden än så.
På senare år har man börjat formalisera med tomtplatsbestämning. Där alltså länsstyrelsen (?) gör en formell bestämninmg av en tomtplats. Det har inget med fastighetens gränser att göra. En tomtplatsbestämning görs ofta i samband med bygglov och nya strandskyddsdispenser. I princip så har du exklusiv rätt inom din tomtplats, utanför den gäller allemansrätten.
På senare år har man börjat formalisera med tomtplatsbestämning. Där alltså länsstyrelsen (?) gör en formell bestämninmg av en tomtplats. Det har inget med fastighetens gränser att göra. En tomtplatsbestämning görs ofta i samband med bygglov och nya strandskyddsdispenser. I princip så har du exklusiv rätt inom din tomtplats, utanför den gäller allemansrätten.
Strandskyddet handlar inte om möjligheten att se vattnet från vägen utan om möjligheten att enligt allemansrätten gå mellan hus och sjö utan att känna att man inkräktar på din tomt. Enligt min bedömning av hur du beskriver det är därför vedboden inget problem.
Det är en sjötomt så de kan inte gå vid vattnet ändå. Fast jag är inte säker på att det du beskriver stämmer. Varför finns det då strandskydd på 300m på vissa ställen?Anna_H skrev:
För att man inte ska bygga hus på dessa 300 meter utan det ska vara orörd natur. Jag bor själv 134 meter från vattnet där det är 300 meter strandskydd men strandskyddet är helt utsläckt av byggnaderna framför, så jag behöver inte alls tänka på sådant. Och vattnet syns inte även om man tänker bort husen, det är för mycket skog.Johan1975z skrev:
Så jo, det jag skriver stämmer. Att din fastighet är en sjötomt har inte med saken att göra, det intressanta är hemfridzonen. Men som du beskriver det med en vedbod mellan väg och hus och sjö på andra sidan huset, så är det inget problem med strandskyddet.
För det handlar som sagt, oavsett hur just din tomt ser ut, om att man ska kunna gå längs stranden. Inte om att man ska kunna se stranden via din tomt när man går på vägen.
Okej, tack! Jag behöver inte söka dispens då?Anna_H skrev:
För att man inte ska bygga hus på dessa 300 meter utan det ska vara orörd natur. Jag bor själv 134 meter från vattnet där det är 300 meter strandskydd men strandskyddet är helt utsläckt av byggnaderna framför, så jag behöver inte alls tänka på sådant. Och vattnet syns inte även om man tänker bort husen, det är för mycket skog.
Så jo, det jag skriver stämmer. Att din fastighet är en sjötomt har inte med saken att göra, det intressanta är hemfridzonen. Men som du beskriver det med en vedbod mellan väg och hus och sjö på andra sidan huset, så är det inget problem med strandskyddet.
För det handlar som sagt, oavsett hur just din tomt ser ut, om att man ska kunna gå längs stranden. Inte om att man ska kunna se stranden via din tomt när man går på vägen.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag tror att du rent formellt måste söka dispens, oavsett var eller hur du bygger ditt vedförråd, kanske tom. om du bara staplar en hög med ved inom strandskyddat område.
Men om du inte bygger förrådet så att det på något sätt utökar din hemfridzon (alltså ökar det område som allmänheten inte får eller vill passera på), framförallt inte mot vattnet, så får du troligen ett positivt beslut.
Om du bygger det tillräckligt "osynligt", eller i direkt anslutning mot ditt hus, så kan man troligen chansa på att inte begära dispens, och hoppas att ingen anmäler. Observera att när det gäller strandskydd, så finns inga preskriptionstider, så man kan alltså tvingas riva något som byggdes typ 1980, om det bryter mot strandskyddet. Och någon kan klaga på din staplade ved år 2070, och få beslut på att vedtraven måste bort, trots att du har haft den i över 50 år.
Men om du inte bygger förrådet så att det på något sätt utökar din hemfridzon (alltså ökar det område som allmänheten inte får eller vill passera på), framförallt inte mot vattnet, så får du troligen ett positivt beslut.
Om du bygger det tillräckligt "osynligt", eller i direkt anslutning mot ditt hus, så kan man troligen chansa på att inte begära dispens, och hoppas att ingen anmäler. Observera att när det gäller strandskydd, så finns inga preskriptionstider, så man kan alltså tvingas riva något som byggdes typ 1980, om det bryter mot strandskyddet. Och någon kan klaga på din staplade ved år 2070, och få beslut på att vedtraven måste bort, trots att du har haft den i över 50 år.
Att, såsom några föreslagit här, placera vedupplaget direkt intill bostadshusen, kanske inte skulle strida mot strandskyddet, men kan däremot mycket väl strida mot de brandskyddsregler som brukar föreskriva minst sex meter mellan hus och brännbara upplag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
