Jag ska ta kontakt med Machinery Scandinavia runt smörjningen. Rapporterar tillbaka när jag vet något.

Åter till ämnet att få ut chucken. Maskinen har definitivt en utstötare. Men hur mycket törs jag ta i? Jag tycker jag tog i lite mer än jag egentligen skulle önskat och jag får ändå inte loss chucken.

Har någon något tips hur jag får ren den? Den är rejält skitig och skulle behöva en storstädning.

Vad bör jag ha på de omålade metallytorna för att förhindra rost?
 
I iMicke skrev:
Jag ska ta kontakt med Machinery Scandinavia runt smörjningen. Rapporterar tillbaka när jag vet något.

Åter till ämnet att få ut chucken. Maskinen har definitivt en utstötare. Men hur mycket törs jag ta i? Jag tycker jag tog i lite mer än jag egentligen skulle önskat och jag får ändå inte loss chucken.

Fick du ur chucken? Jag har samma problem, på min S68, ser liksom ut att vara pluggat in till morsekonan...
 
I iMicke skrev:
Efter pinsamt långt letande på blocket samt alla auktionssajter så har jag äntligen köpt en riktig pelarborrmaskin. Tack vare auktionssajtens fantastiska beskrivning att det var en "bänkborr" av fabrikatet "Stranda" så blev priset också passande lågt.

Jag antog att de flesta av er elaka människor som normalt sett bjuder över mig helt enkelt inte hittade den här maskinen. Eller? Var det kanske så att ni kikade på den och dömde ut den? Den befann sig ohälsosamt långt bort ifrån mig så jag köpte den osedd och fick den levererad till ytterdörren av DHL.

Än så länge har jag inte hunnit göra så mycket mer än att baxa in den och starta den. Den har inga missljud och det blir hål ungefär där det ska bli hål. Helt enkelt succé!

Men..

Jag fick med tre kiljagare så jag tänkte att nästa steg måste vara att lossa chucken. När jag sänkte pelaren så såg det ut så här

[bild] [bild]

Ska det se ut så där? Jag hade förväntat mig något likt detta
[länk]
[länk]

Har ni någon idé vad som gjorts och varför? Vad har man försökt uppnå?
Fick du någon lösning på att få ut chucken?
Har exakt samma problem.

I iMicke skrev:
Efter pinsamt långt letande på blocket samt alla auktionssajter så har jag äntligen köpt en riktig pelarborrmaskin. Tack vare auktionssajtens fantastiska beskrivning att det var en "bänkborr" av fabrikatet "Stranda" så blev priset också passande lågt.

Jag antog att de flesta av er elaka människor som normalt sett bjuder över mig helt enkelt inte hittade den här maskinen. Eller? Var det kanske så att ni kikade på den och dömde ut den? Den befann sig ohälsosamt långt bort ifrån mig så jag köpte den osedd och fick den levererad till ytterdörren av DHL.

Än så länge har jag inte hunnit göra så mycket mer än att baxa in den och starta den. Den har inga missljud och det blir hål ungefär där det ska bli hål. Helt enkelt succé!

Men..

Jag fick med tre kiljagare så jag tänkte att nästa steg måste vara att lossa chucken. När jag sänkte pelaren så såg det ut så här

[bild] [bild]

Ska det se ut så där? Jag hade förväntat mig något likt detta
[länk]
[länk]

Har ni någon idé vad som gjorts och varför? Vad har man försökt uppnå?
I iMicke skrev:
Jag ska ta kontakt med Machinery Scandinavia runt smörjningen. Rapporterar tillbaka när jag vet något.

Åter till ämnet att få ut chucken. Maskinen har definitivt en utstötare. Men hur mycket törs jag ta i? Jag tycker jag tog i lite mer än jag egentligen skulle önskat och jag får ändå inte loss chucken.

Har någon något tips hur jag får ren den? Den är rejält skitig och skulle behöva en storstädning.

Vad bör jag ha på de omålade metallytorna för att förhindra rost?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.