17 901 läst ·
55 svar
18k läst
55 svar
"Strands" och "Arboga", varför så stor prisskillnad?!
Medlem
· stockholms län
· 266 inlägg
Jamen då har ni väl svaret där? Säljer man på det (Arbogas) sätt så brukar man väl ha ett orimligt högt rikpris, så att säljaren ska kunna ge "special price for you" till alla man jobbar med.useless skrev:
Ja, har kikat en del på auktioner framförallt. Förra veckan gick en två år gammal (från industrin) för 28K inkl frakt. En ny (överskott) på samma auktion (förvisso IP54 versionen) gick för 33 K. Möjligen man ska kolla vidare där. Men hade föredragit nytt egentligen. Fick pris på en ny S25, 32 500 inkl frakt, från Gnosjö. Men det är klart att de här summorna "tar emot" lite.
Ett annat "problem" är att skapa plats i verkstaden. Man vill ju ha lite svängrum trots att det mesta jag borrar är kortare plåtbitar.
Ett annat "problem" är att skapa plats i verkstaden. Man vill ju ha lite svängrum trots att det mesta jag borrar är kortare plåtbitar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Håller man ett öga på blocket brukar man hitta maskiner för under tio tusen, betalade själv 8000kr för min.
Visst det är äldre maskiner, men de håller.
EDIT: Finns två hela till salu i skåne just nu, dock av modellen man får byta kugghjul på för att ändra omfång.
Visst det är äldre maskiner, men de håller.
EDIT: Finns två hela till salu i skåne just nu, dock av modellen man får byta kugghjul på för att ändra omfång.
Redigerat:
Arboga finns också, iaf begagnad, som bänkmodell. Det passar kanske bättre för dig?Alltgår skrev:
Ja, har kikat en del på auktioner framförallt. Förra veckan gick en två år gammal (från industrin) för 28K inkl frakt. En ny (överskott) på samma auktion (förvisso IP54 versionen) gick för 33 K. Möjligen man ska kolla vidare där. Men hade föredragit nytt egentligen. Fick pris på en ny S25, 32 500 inkl frakt, från Gnosjö. Men det är klart att de här summorna "tar emot" lite.
Jo jag har kikat lite på bänkmodellerna. Det jag gärna vill ha är att kunna justera arbetsbordet i höjdled, och det går inte på dessa. Jag skulle alltså vilja ha en lösning som på Luna MD20BV, en maskin som ser rätt trevlig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "arbetsbordet"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Varför är det viktigt att justera arbetsbordet i höjdled? Jag tycker det räcker bra att kunna justera borrhuvudet upp/ner och svänga det runt pelaren.Alltgår skrev:
Det är mest att jag vill kunna få upp arbetsstycket högt, av ergonomiska skäl. Är rätt lång i rocken och har klen takhöjd, kombinerat med lite taskig nacke. Men desto viktigare är att maskinen är bra på att borra så klart. Bänkmodellen är något billigare också, knappt 4 K.
Fick ett ryck igår och rationaliserade lite i verkstaden. Lite småflyttar, 3 sopsäckar "skräp" och en utriven hylla skapade 163 cm sträcka längs vägg där jag kan bygga ny bänk över lite hurtsar, alternativt få till 80 cm bänk och 80 cm golvyta till golvstående borr. Precis intill elcentralen också, där det finns plats för en till 3-fasgrupp...
Fick ett ryck igår och rationaliserade lite i verkstaden. Lite småflyttar, 3 sopsäckar "skräp" och en utriven hylla skapade 163 cm sträcka längs vägg där jag kan bygga ny bänk över lite hurtsar, alternativt få till 80 cm bänk och 80 cm golvyta till golvstående borr. Precis intill elcentralen också, där det finns plats för en till 3-fasgrupp...
Logga in
Skapa konto
Jo, det är bra poänger. Jag brukar lösa det med att lägga under tex ett rätblock i stål för att höja upp ämnet.Alltgår skrev:
Det är mest att jag vill kunna få upp arbetsstycket högt, av ergonomiska skäl. Är rätt lång i rocken och har klen takhöjd, kombinerat med lite taskig nacke. Men desto viktigare är att maskinen är bra på att borra så klart. Bänkmodellen är något billigare också, knappt 4 K.
[bild]
Och här här vid den, frågan är hurt mycket sämre den kan tänkas vara? Machinery Scandinavias kines, Nider NI25. En kopia på svensken men ca 7-8 K billigare. Byggs i Kina men tydligen kontrollerad av svenska personalen innan leverans, enligt hemsidan.N Niq skrev:
https://www.mscab.se/en/products/agency-nider/drilling-machines/ni-25
Logga in
Skapa konto
Mikael_L skrev:
Det verkar inte behövas så stora kostnader för att transportera saker långt. Det kostar någonstans mellan 10-15 tusen att skicka en sjökontainer från Usa till Sverige för en privatperson. Så det är knappast väldigt mycket dyrare från Kina. Men man kan ju tänka sig närmare låglöneländer som tex polen.
Jag vet företag inom min bransch som har en försäljningsvolym på mellan 1500-2000 produkter per år och för dom är det billigare att köpa från Kina och Polen än att köpa likadanna produkter här.
Företagen som gör så här har antagligen bara en egen fabrik och dom lite sämre maskinerna köper man in av en underleverantör från något lågprisland.
Det är ju inte heller ovanligt att stora företag som tex Skf som var nämnt tidigare i tråden tillverkar saker på licens åt andra stora företag som tex Volvo. Där volvo har betalat för tillverkningen av formar och annat som behövs för att göra ett lager. Vilket betyder att Volvo äger formarna och det övriga och Skf får bara använda dom formarna för att göra lager till just Volvo.
Så om dom sedan vill göra egna eftermarknadslager så måste dom göra egna formar. Vilket leder till att dom har 2 linjer med i stort sett samma lager.
Bumpar upp denna tråd lite då jag sitter med samma funderingar (började titta på Bosch PBD 40, men halkade alldeles för snabbt in på Strands/Arboga-spåretAlltgår skrev:
Kom du fram till någonting ang. Nider?
Jag hittar den inte längre på MSC:s hemsida, men däremot verkar det vara en ny svensktillverkad budgetmodell på gång under namnet "Rosenfors"...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag köpte en ny Solberga för 35 år sedan.
Har köpt en Bosch PBD 40 att ha med på utejobb men tänk om Solberga gick få in i bilen.
Protte
Har köpt en Bosch PBD 40 att ha med på utejobb men tänk om Solberga gick få in i bilen.
Protte
Ja precis, såg också detta för ett tag sedan. Och även att de släpper "S23" som har samma spec som S25 men MK2 istället för MK3. Det är kanon för det är mycket lättare och billigare att hitta borr 13-25 mm i MK2, och man slipper reducerhylsa.H Honkmeister skrev:Bumpar upp denna tråd lite då jag sitter med samma funderingar (började titta på Bosch PBD 40, men halkade alldeles för snabbt in på Strands/Arboga-spåret).
Kom du fram till någonting ang. Nider?
Jag hittar den inte längre på MSC:s hemsida, men däremot verkar det vara en ny svensktillverkad budgetmodell på gång under namnet "Rosenfors"...![]()
I mitt fall slutade det med en ny S25, och det är en riktigt trevlig maskin.
Möjligen hade det blivit en S23 om den funnits när jag köpte, av ovan skäl. Enda problemet har varit att det var ett surrande biljud från motorskydd, så det fick bytas. Ett annat "problem" är att köpet möjligen triggat ett sug efter fler 3-fas gjutjärnsmaskiner..
Jag köpte från Gnosjö Maskin, som hade bäst pris och var snabba och sjyssta.
Jag pratade med någon säljare om Nider, men han avrådde från den.