Jag håller på att gräva ut kökets krypgrund 4x5meter och kommer att gjuta ny sula på sida 1 2 och 3 samt byta syllstockar på vägg 1 2 och 3

Nästa vecka kommer en sugbil och suger bort jord och innan dess tänkte jag sätta lite stöttor. Jag vill inte såga sönder väggar och sticka balkar igenom som några tipsat om utan min tanke va att sätta två stöttor i vardera fönster som finns i köket som min fina figur visar (jag har även satt en stötta som går från berget till en bärande regel rakt genom köket). Dvs en pelare inne och en utanför fönstret och så en balk som vilar på dessa. Är detta en bra ide tro?

min tanke är att dessa ska släppa på värsta trycket och minska risken för att det skulle rasa in något när grunden grävs ut samt att man kan frigöra syllstockarna med mindre lyfthjälp.

Dimensionerna på dessa har jag inte funderat så mkt på än utan tänkte väll soontant överdriva för att vara på säkra sidan... smäcka ihop ett gäng reglar....eller nått. skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyra några domkrafter?

Köpt mig ett gäng domkrafter på jula 5 tons

Vägg nr 3 och halv vägg nr 2 står förresten på berg så där ska det inte grävs ut mer.. det är däremot vägg nr 1 som kommer grävas 1.5-2 meter ner brevid grundstenarna så där måste trycket släppas väl

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.