Anna_H skrev:
Inte snarstucken, men lite irriterad blir man ju på folk som inte kan läsa innantill. En vägg mot yttervägg i en hall är INTE en vägg i en lägenhet mot ett trapphus, då är det inte en yttervägg.

Och om man på påståendet "sådana sitter i trapphus i hyreshus" svarar "vi bor i hus" så betyder det på ren svenska "Nej, vi bor inte i lägenhet".

Framförallt blir jag irriterad på att du driver med TS när du envisas med att tjata om lägenheter. Det är enligt min mening mycket otrevligt att påpeka för TS att du anser att hon är otydligt genom att avsiktligt välja att misstolka det hen skriver som ett "det SKULLE kunna vara lägenhet hon menar om man riktigt tänjer på det som står skrivet".

Sluta tramsa.

Anta att det är en vattenledning, men du fortsätter att tjata om ditt inbrottskydd och att det kommer att fästa extra bra, då blir ju du skyldig till vattenskadan som uppstår om de väljer att borra igenom plåten. Det inser du va?

Så nej, jag är inte snarstucken, men jag vill inte att TS gör bort sig, då det faktiskt är troligare att det är el, vatten eller avlopp och INTE inbrottskydd. Det kanske är baksidan på elskåpet?
Nu får du ge dig ! Jag driver verkligen inte med TS men du beter dig som en snarstucken barnunge just nu tyvärr.

Jag har inte tjatat på TS utan gjort ett inlägg som svar på ett av dina inlägg: Om jag tjatat är det på dig som uppenbart verkar ha en dålig dag.Så dina påståenden om att jag tjatar om att det går att fästa extra bra förstår jag inte ens var du får ifrån? Det är nog du som borde läsa och hålla reda på vem som skriver vad i tråden!!!!

När jag skrev mitt inlägg så hade jag ingen aning om vad det var för hus och oavsett om det var en villa eller ett helt slott så finns det många sådana som använts både som boende och för tex verksamhet där man har särskilda krav på inbrottsskydd så det är inget konstigt överhuvudtaget om det skulle finnas en plåt där. Att tex sätta en dörr med förstärkt inbrottsskydd som är vanligt idag och inte ha omgivande väggar i samma klass är ju helt meningslöst.

Och att tro att det är el eller avlopp kan man nog utgå ifrån att det inte är eftersom dessa mestadels är av plast och inte metall. Och vattenledningsrör som är så grova att dom täcker hela det bombardemang med borrförsök låter väl lite väl fantastiskt.

Och att metallen ligger precis 15 mm innanför ytterväggen i alla hålen innebär att det är precis på insidan av gipsen och att alla dina uppradade rör och kablar skulle ligga precis dikt an mot gipsen i alla hålen lär ju en barnunge förstå att dom inte gör.

Så sluta tramsa och håll dig istället till ämnet!

Redigerat:
Matti_75 skrev:
Om det är metall bakom alla dom hålen så kan det vara så att du har plåtskiva som är ett inbrottsskydd i väggen. Plåten är isåfall ca 1mm tjock och r att fästa spegeln i med plåtskruv.
det va plåt bakom alla utom ett hål! om det vore inbrottsskydd borde det vell va heltäckande?
kan det va en bärande stålbalk i väggen?

I
Jag har varit med om det där, väggen bestod av flera skikt, plåt-fiber-gips, totalt 20mm. Frågade på Hornbach i Malmö där sa de att det var satt en renoveringsskiva på ursprungliga väggen och att det var ganska vanligt i lägenhet som detta gällde.
Anledningen kommer jag inte ihåg. Och det var en innervägg, mitt i lägenheten.
Dock tycker jag det är konstigt att inte hela väggen din är plåtad.
http://www.europrofil.se/index.php?page=inbrottsskydd
I detta läge hade det varit bra med en konstruktionsritning. Om inte du har, kanske nån granne har, eller byggnadskontoret, fråga.
Eller fråga i någon byggmarknad om de vet något om konstruktionen.

I
Är det stålplåt borde du kunna kolla med en stark magnet var det finns.

Jag satt en plåt mellan 2 reglar pga att det gick en massa vattenrör bakom, var iof i en lgh
Du har inget på andra sidan väggen, på utsidan alltså?
Är det övervåning? Vad finns ovanför hallen isåfall?
Hur gammalt är huset?

Tycker det verkar långsökt att sätta plåt reglar till installations skiktet, men det kanske är vanligt?

Huset är från 1990. På andra sidan väggen finns inget mer än träfasad.

Detta är bottenvåning. Ovanför har vi badrum men avloppsstammen och vattenrören mig veterligen går viss idag av vår trappa. Ganska tydligt vart debn är.

Det är ologiskt för mig att det skulle vara vattenrör men som sagt jag vet inte. Precis bredvid hålen har vi ju ett vattenburet elementet men dom
Rören går ner i väggen så har svårt stt se att det skulle vara dom oxå.

I
Från 90-talet var de husen jag skrev om också. Trist jag inte kommer ihåg vad han sa om väggen, om det var brandvägg eller vad. Jag tror det är ok att borra genom plåten om borret bara går så djupt som genom, det är väl ganska osannolikt att el/vatten ledningar ligger så nära. Men det är vad jag tror, jag trodde inte det fanns plåtväggar heller.
Känns som att någon annan som bor i raden måste veta något om väggarna.

Hej, de flesta vi pratat med tror att vi borde kunna borta genom metallen.

Hittar ingen konstruktionritning nånstans tyvärr.

Men jag nojar bara över att det skulle vara något som förstörs väsentligt.
En regelsökare hjälper ju inte ändå eftersom den inte talar om vad som faktiskt är där. Mer än metall vilket jag redan upptäckt. Uppenbarligen

Borra mitt mellan hålen och häng upp spegeln med en pianotråd istället?

I
Jag tror också att det går bra att borra, men för säkerhets skull, se till att borret inte kan nå djupare än totala väggtjockleken, det kan man göra på olika sätt.
Kom ihåg bara, jag tror, jag vill inte ha dåligt samvete om nåt skulle gå på tok.

Kan det vara en ventilationskanal?

Det finns ingen ventilationshål i närheten åtminstone

Nyfniken: du hade nog helt rätt.

Efter många om och men borrade jag idag igebom metallen med en 2 mm bort. Det var ganska lätt att komma igenom. Men nu känner man klart och tydligt att det drar från hålet så jag utgår ifrån att det är ventilation vi stött på.

Om jag förstått mina snickarvänner rätt bör det ibte vara något problem sålänge det kommer sitta en skruv där som tätar?

Känns det rimligt med ventilation där? Har ni radonsug?

Någon fara lär det inte vara.

Egentligen helt ologiskt att det skulle vara ventilation!

Sen imorse hade proppen gått för hallbelysningen så nu oroar jag mig för att det är nåt med elektriciteten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.