A
Om jag öppnar tvättmaskinen och tar ut kläder när stickkontakten är i så får jag otrevliga, men inte stora, stötar när jag kommer åt trumman.
När jag fick tömma maskinen manuellt vid ett stopp så fick jag även stickningar i händerna av vattnet.
Allt detta försvinner om jag drar ur stickkontakten.

Fråga, vad kan det bero på och är maskinen farlig att använda?

Troligen saknar maskinen jord av en eller annan orsak och ja det kan vara livsfarligt och bör omgående åtgärdas.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Sitter TM i ett jordat uttag?
ev saknas jord i uttaget, eller så är det "vagabonderande strömmar" mellan eljord och vattenrör

Håller med Elmont, kan vara livsfarligt.

Har du jordfelsbrytare?
Sitter maskinen i ett jordat uttag?

Hur som helst hade jag börjar med att kolla det uppenbara - nämligen om någon kabel har blivit avskavd på ett tydligt sätt. Koppla ur maskinen, ta av skalet och se om du hittar något sådant enkelt och tydligt fel.

A
Okej, då var jag inte helt ute och cyklade i mina teorier.

Den sitter i jordat uttag men med en förlängningssladd. Ska testa pröva era förslag. Tackar för svaren.

Har ingen jordfelsbrytare men använder en stickproppsvariant av jordfelsbrytare till tvättmaskinen.

Du borde visa foto på:
-det jordade uttaget i badrummet.
-förlängningssladden, stickproppen och uttaget.
-stickproppen på tvättmaskinen.

För övrig skulle jag inte fortsätta använda en sådan tvättmaskin, innan det är åtgärdat.
Hellre då vandra i något mindre tvättade kläder. Man har ju fått elstötat 230 Volt i fingarna, och det känns som man får ett rejält slag med träpåk på armen.

En jordfelsbrytare bryter först vid uppnådda ca 30 mA. Vid t.ex. 20 mA låter den felströmmen flyta som om inget hänt, och en sådan elstöt känns nog härligt mycket också.

Redigerat:
A
Svart och vit förlängningssladd med europeiska stickkontakter på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett oanvänt dubbelvägguttag i ett kök.
Skapa konto

Grå tvättmaskin. Vit och svart förlängningssladd.

Uttaget sitter i köket

Hur ser det här ut? Är det verkligen kontakt ?
Elektrisk stickkontakt med osäker anslutning markerad med frågetecken och röd pil.
Skapa konto

Det är nog fotat ur en dålig vinkel bara.

A
Närbild av en öppen elektrisk vägguttag utan frontplatta som visar interna anslutningar och kablar.
Skapa konto

nisse123 skrev:
Det är nog fotat ur en dålig vinkel bara.
Jo kanske, men jämför med VU, så ser man att det kan vara ett skrynklat jordbleck. Bäst att kolla i alla fall !

Edit : OK ser bra ut! Då måste man mäta.

Redigerat:
A
För en som gärna lär sig hitta hem men ännu är vilse i el-djungeln...vad kan jag mäta och hur?

Inte uppenbart vad som är felet av bilderna. Kablarna ser korrekta ut.

Om du skruvar upp eluttaget (med strömmen avslagen), finns det då en gulgrön ledare ansluten till jorden i uttaget? Ibland förekommer det ju sådant fusk att man sätter upp jordade uttag utan att ansluta jord. Det kan också vara så att uttaget inte är korrekt jordat i elcentralen eller på vägen dit.

En så kallad multimeter är bra att mäta med. Man mäter spänning, och resistans med en sådan.
Mannen i familjen kanske skall få hjälpa till och visa sina framfötter, om det finns en sådan tillgänglig.

Man skulle kunna börja med att koppla skarvsladden till tvättmaskinen, men inte ansluta skravsladdsstickproppen till uttaget i köket. Alltså ingen ström till tvättmaskinen. Och då med multimetern mäta resistansen mellan skyddsjorden (på stickproppen på skarvsladden) och godset på tvättmaskinen. Då skall man få mycket låg resistans, dvs kortslutning. Får man inte låg resistans så är det avbrott på skyddsjorden. Kan vara skyddsjordstråden i skarvsladden som genom böjning gått av, eller kanske skyddsjordstråden lossnat i internt i kontakten. Men mät först, så slipper du öppna. Ibland går det inte att skruva upp stickproppar om de är helgjutna.

Redigerat:
  • Gilla
Konsum65
  • Laddar…
A
Pelpet - Jag var med när elen installerades och har själv sett de gulgröna ledarna :p Misstag kan ju ske, men känner att elektrikern var pålitlig och noggrann...förutom att ingen jordfelsbrytare installerades vilket jag inte riktigt vet varför.

Arnodt - "Mannen i familjen..." :p:p:p Haha. Nä, finns ingen sån. Jag får kakla, spika, gjuta och borra helt själv. :wow: El och rör lämnar jag gärna till andra dock så får hitta någon som kan hjälpa testa det som föreslagits. Tackar för hjälpen.

• Gilla
GiftfrittKvastskaft och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.