1 313 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Stosplacering på acc.tank
Hej.
Ska måttbeställa en acc.tank för att få en storlek som passar mej, och pannrummet
.
Den blir rektangulär, med 120 liter förrådsberedare, och höjden 1700 (1850 med beredaren), oisolerad.
Ansl. för värme in, samt pannretur placeras i tankens centrumlinje (ena långsidan), shuntuttag samt elementretur i tankens centrumlije på ena gaveln.
Undrar om någon kan hjälpa mej med placeringen av stosarna för röransl.?
Mått från tankbotten och tanktopp för resp. röransl.??
Ska måttbeställa en acc.tank för att få en storlek som passar mej, och pannrummet
Den blir rektangulär, med 120 liter förrådsberedare, och höjden 1700 (1850 med beredaren), oisolerad.
Ansl. för värme in, samt pannretur placeras i tankens centrumlinje (ena långsidan), shuntuttag samt elementretur i tankens centrumlije på ena gaveln.
Undrar om någon kan hjälpa mej med placeringen av stosarna för röransl.?
Mått från tankbotten och tanktopp för resp. röransl.??
Vanligtvis så kopplas hetvattnet från panna och matning till radiatorer närmast toppen på tanken.
Retur till panna och retur från radiatorer kopplas närmast botten av tanken.
(sen kommer du nog snart att upptäcka att det kryllar av andra tankegångar och ideer på hur man kan koppla och bygga för att förbättra och effektivisera systemet.)
Retur till panna och retur från radiatorer kopplas närmast botten av tanken.
(sen kommer du nog snart att upptäcka att det kryllar av andra tankegångar och ideer på hur man kan koppla och bygga för att förbättra och effektivisera systemet.)
Hej RoKe, tack för svaret!
Så långt är jag med, undrar om kanske du eller någon annan kan ge förslag på mått.
Ex.vis hur långt ner på tanken ska jag sätta utgången till elementen, hur högt upp ska jag sätta elementreturen, samma för tillopp och pannretur...????
Kan jag t.ex. placera dom på samma höjd, elementretur och pannretur...????
Så långt är jag med, undrar om kanske du eller någon annan kan ge förslag på mått.
Ex.vis hur långt ner på tanken ska jag sätta utgången till elementen, hur högt upp ska jag sätta elementreturen, samma för tillopp och pannretur...????
Kan jag t.ex. placera dom på samma höjd, elementretur och pannretur...????
I min installation har jag tre parallella tankar. Den nedre anslutningen, liksom den övre, för den delen, förbinds med ett rör som går förbi tankarna. Dessa rör kommer från/går till Laddomaten och pannan.
På dessa rör finns T-rör, där fram- och returledning till radiatorslingan är anslutna.
Det fungerar utmärkt, så det svarar på frågan om du kan sätta anslutningarna på samma höjd. De kan till och med dela anslutning. Fördelen med det är att så snart pannan ger något varmvatten, får man upp värme på elementen. Du behöver inte vänta på att det ska bli varmt i tanken, och "hinna runt" till utgående rör.
När det gäller den övre anslutningen är det en fråga om ifall du prioriterar varmvatten eller husvärme. Varmvattnet fixas högst upp i tanken, vare sig du har slingor (som jag har) eller beredare. Tar man ut värme allra högst upp, till elementen, betyder det att elementslingan kan tömma tankarna på varmvatten fullständigt. Tar man däremot ut värmen en bit ner, blir elementen svala lite tidigare, men det finns lite varmvatten kvar ett tag till.
Det är bara en fråga om vad man vill prioritera.
I mitt fall laddar jag på sidan av tanken, inte i toppen. Likadant med framledningen. Detta gör att även om tanken sjunkit till under 40°C vid den översta termometern, som sitter strax under laddröret upptill, går det att duscha ändå. Inte är det skållhett, men fullt användbart. Jag mätte temperaturen när termometern visade 35°C. Då fick jag ut varmvatten på 45°C.
På dessa rör finns T-rör, där fram- och returledning till radiatorslingan är anslutna.
Det fungerar utmärkt, så det svarar på frågan om du kan sätta anslutningarna på samma höjd. De kan till och med dela anslutning. Fördelen med det är att så snart pannan ger något varmvatten, får man upp värme på elementen. Du behöver inte vänta på att det ska bli varmt i tanken, och "hinna runt" till utgående rör.
När det gäller den övre anslutningen är det en fråga om ifall du prioriterar varmvatten eller husvärme. Varmvattnet fixas högst upp i tanken, vare sig du har slingor (som jag har) eller beredare. Tar man ut värme allra högst upp, till elementen, betyder det att elementslingan kan tömma tankarna på varmvatten fullständigt. Tar man däremot ut värmen en bit ner, blir elementen svala lite tidigare, men det finns lite varmvatten kvar ett tag till.
Det är bara en fråga om vad man vill prioritera.
I mitt fall laddar jag på sidan av tanken, inte i toppen. Likadant med framledningen. Detta gör att även om tanken sjunkit till under 40°C vid den översta termometern, som sitter strax under laddröret upptill, går det att duscha ändå. Inte är det skållhett, men fullt användbart. Jag mätte temperaturen när termometern visade 35°C. Då fick jag ut varmvatten på 45°C.
Visst kan du sätta returen till pannan och radiatorreturen på samma höjd.Nytomten skrev:Hej RoKe, tack för svaret!
Kan jag t.ex. placera dom på samma höjd, elementretur och pannretur...????![]()
De ska sitta så lågt som möjligt.
Och visst kan du sätta hetvattenledningen från panntoppen och tilloppet till radiatorerna på samma höjd.
De ska sitta så högt som möjligt.
Du skulle tom. kunna låta tanktillverkaren montera två stora rörstumpar (typ dia.100mm). En rörstump från acctopp och en rörstump från accbotten och sedan kan du ansluta panna och radiatorer på dessa rör.(svetsa anslutningsmuffar till alla dina grejor på dessa stora rör).
De två stora rören kan göras så långa så att de sticker väl utanför tankisoleringen.
På så vis behöver man inte isolera in en massa röranslutningar i tankisoleringen.
ps. välkommen.
Om du ska låta tillverka en egen tank finns det flera anslutningar som kan vara bra att ha.
Tex.
Muffar för dykrör till termometrar? (Kanske tre fyra st på lämpliga höjder.)
Muffar för dykrör till ev. framtida givare? (typ termostatstyrningar av pumpar mm)
Avtappningsmuff i botten?
Avluftningsmuff i toppen?
Muffar för ev. el-patroner?
Muffar för framtida utbyggnad av tankvolym?
Uttag till expkärl?
Anslutningar för framtida sollösningar?
Anslutningar för ev. framtida varmvattenberedningslösningar?
Bli inte förskräckt av alla frågor, utan bygg ett enkelt system.
Om lösningen blir två stora rör (typ 100mm alternativet) kan mycket av ovanstående i efterhand kopplas till dessa rör.
Tex.
Muffar för dykrör till termometrar? (Kanske tre fyra st på lämpliga höjder.)
Muffar för dykrör till ev. framtida givare? (typ termostatstyrningar av pumpar mm)
Avtappningsmuff i botten?
Avluftningsmuff i toppen?
Muffar för ev. el-patroner?
Muffar för framtida utbyggnad av tankvolym?
Uttag till expkärl?
Anslutningar för framtida sollösningar?
Anslutningar för ev. framtida varmvattenberedningslösningar?
Bli inte förskräckt av alla frågor, utan bygg ett enkelt system.
Om lösningen blir två stora rör (typ 100mm alternativet) kan mycket av ovanstående i efterhand kopplas till dessa rör.
Du tänker rätt.Nytomten skrev:
Och för självcirkulationens skull är det bara bra (och nödvandigt) om pannan kan placeras under/lägre än tanken.
Nu kopplas nästan alltid panna och tank med en laddkoppling (typ laddomat, themovar eller motsvarande) och då kan tanken och pannan placeras lite hursom helst i höjd (även om det alltid är bäst att utforma system så att man inte blir motarbetad av naturlagarna)
För att du ska kunna utnyttja din tanks hela volym så ska du koppla rören så lågt och högt som möjligt.
Om panna och tank står på samma golvnivå så kommer självcirkulation mellan panna och tank vid nödfall att fungera hjälpligt om ej optimalt även om returledningens anslutningar sitter något ofördelaktigt i höjdled.
Tanken får naturligtvis inte typ stå i våningen under pannan för då kommer inte självcirkulationen fungera som tänkt.
(Och i ditt fall ska väl självcirkulation bara ske vid strömavbrott eller liknande nödfall?)
Kommer tankens topp hamna över eller iallafall i jämnhöjd med panntoppen är du på den säkra sidan om systemet i övrigt utföres riktigt.
Jag tänker lite på värmebaronens ur självcirkulationsperspektiv sett lite tveksamma lösning där pannan ställs på höga ben för att man ska få en bekvämare ställning vid handhavandet av pannan.
Tänkte försöka få en fungerande självcirkulation för, som du säjer, i händelse av strömavbrott.
Har också sett Värmebaronens broschyr...och funderat om det verkligen blir nån fungerande självcirk. där ?.... :-?
Panna och tank komer att stå i samma plan, men pannans höjd blir betydligt lägre än tanken..
Tack för hjälpen...för nu...
för jag kommer säkert med fler märkliga funderingar..
ska rita lite på det här..och mäta...tack!!! 
Har också sett Värmebaronens broschyr...och funderat om det verkligen blir nån fungerande självcirk. där ?.... :-?
Panna och tank komer att stå i samma plan, men pannans höjd blir betydligt lägre än tanken..
Tack för hjälpen...för nu...
Klicka här för att svara