1 596 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Stosinmurning för pelletskamin
Jag ska mura in en stos i befintlig skorsten till min nyinförskaffade pelletspanna och dess rör. Jag har köpt speciellt bruk till detta och tätningsgarn, men är tveksam till hur det ska lösas intill själva stosen. Ska man lämna någon millimeter mellanrum till stosen för att få plats med tätningsgarnet eller ska man bara använda bruket och låta det sluta tätt intill stosen? Jag har läst någonstans att tätningar av olika slag spricker pga värmerörelser, så därför bör man ha garn som tätning. Men jag förstår inte hur det skulle kunna bli tätt. Några tips? Någon plats för tätningsmedel mellan rör och stos finns inte, de passar ju perfekt ihop och det finns liksom en fläns som tätar där såvitt jag kan förstå. Eller ska man ändå klämma in tätningsmassa av något slag där? Samma fråga gäller där röret kopplas på kaminens utrör : Det passar ju precis, men kanske ändå kräver någon form av tätningsmedel?
Nej mura fast stosen ordenligt och normalt sett behövs det inget tätningsgarn när du ansluter kamin o rör till stosen.Mahatma skrev:Jag ska mura in en stos i befintlig skorsten till min nyinförskaffade pelletspanna och dess rör. Jag har köpt speciellt bruk till detta och tätningsgarn, men är tveksam till hur det ska lösas intill själva stosen. Ska man lämna någon millimeter mellanrum till stosen för att få plats med tätningsgarnet eller ska man bara använda bruket och låta det sluta tätt intill stosen? Jag har läst någonstans att tätningar av olika slag spricker pga värmerörelser, så därför bör man ha garn som tätning. Men jag förstår inte hur det skulle kunna bli tätt. Några tips? Någon plats för tätningsmedel mellan rör och stos finns inte, de passar ju perfekt ihop och det finns liksom en fläns som tätar där såvitt jag kan förstå. Eller ska man ändå klämma in tätningsmassa av något slag där? Samma fråga gäller där röret kopplas på kaminens utrör : Det passar ju precis, men kanske ändå kräver någon form av tätningsmedel?
Klicka här för att svara