Hej!

Jag vill installera en vedspis till en skorstensstock. Jag vill att spisen ska stå centrerad framför skorstensstocken. Dock så sitter anslutningsstosen till höger på spisen och hamnar inte rätt framför en kanal. Hur gör jag då? Kan jag hugga upp och göra ett lite större utrymme i muren som stosen ansluter till för att sedan smalna av och leda upp i kanalen? Blir det sämre drag om jag gör så här? Och vad kommer sotaren att säga?

Eller som generell fråga: hur gör man när en stos inte hamnar rätt framför en kanal?

Screen Shot 2016-05-24 at 02.44.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde en liten bild för att förtydliga. Som ni ser hamnar stosen mitt i skiljeväggen.

Är det bara att snedkapa lite stenar och göra en fin böj in i rätt kanal? Eller kommer sotaren ha invändningar då?

Eller kan jag låta det vara helstenskanal i ett par skift där stosen går in och sedan lite mjukt och fint smalna av till halvsten? I så fall mittenkanalen. Kanalen till höger ska vara imkanal och behövs inte förrän en bit upp...

Mura en botten och ett tak i det som är inkanalen, och ta bort mellanvägg, så blir det som du säger helstenskanal i kanske 20 cm.
Tänk på att botten i kanalen ska vara sotningsbar. Antingen genom spisen eller bakåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.