Jag håller på att planera att bygga en terrass runt min pool. Jag har tänkt att åka ner till Polen och köpa komposittrall (tex http://sklep.andrewex.com.pl/deski-kompozytowe#isPage=1). Det är billigare i korta längder så jag har tänkt att köra på 240/250 centimeters längder och lägga tvärbrädor för att slippa längdskarvar. Har tänkt att lägga det i detta mönster:

Skiss av en planerad terrass runt en rektangulär pool med måttangivelser, visande komposittrall i ett mönster utan längdskarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag måste lägga reglarna med max 40cm cc så det går åt väldigt mycket reglar och jag skulle såklart vilja hålla nere på priset. Helst skulle jag vilja gå ända ner till 45x70 reglar eftersom jag behöver ca 300 meter, men vet inte om det är möjligt. Hur brett vågar jag i så fall ha det mellan bärlinorna?

...Jag vill använda mig av bärlinor för det kommer vara för svårt för mig annars att få allt i våg och mäta in varenda regel.

Schema för planerad terrasslösning med komposittrall runt en pool och märkning av mått.
Skapa konto

Vad tror ni?

• Illustration av planerad terrass runt en pool med måtten 13,7 x 8,4 meter.
    Skapa konto
Hur kommer bärlinorna att ligga? Direkt på backen, på plattor eller skruvas i plint?
Det är väl där den svaga punkten är. Skulle allt liga direkt på backen så räcker 45x70 med cc40

Bärlinorna som jag ritat in horisontellt i bilden har jag tänkt att lägga på marksten med täta mellanrum mellan stenen så de kommer att bli relativt stumma. Jag kan även gå upp lite i dimension på bärlinorna, den stora virkeskostnaden är reglarna (inritat vertikalt).

Frågan är hur tätt jag måste lägga bärlinorna, dvs vilken spännvidd klarar 70 reglarna om de ligger med 40cm mellanrum? Jag är ingen fanatiker och det stör mig inte så mycket om det blir lite svikt. I värsta fall får jag peta in lite fler stenar även under reglarna. Hela ytan är stenbelagd idag så jag har gott om stenar.

...jag vill ha ner trädäcket i nivå med stenen och poolen så jag kan tyvärr inte lägga det ovanpå stenläggningen.

Hej

Hur gick det? Köpte du trallen och blev det bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.