Jag har nu bytt ut takfotsregeln o lagt vanlig läkt istället, plus att jag tvingat upp krokarna så långt det bara går under fotplåten. Nu är avståndet från underkant panna ner till fotplåten 4,5 cm. Sen tänkte jag att jag målar läkten svart för att man skall se så lite som möjligt. Tänkte även måla nockreglen svart, så hoppas jag på det bästa.
Tror ni att man kan köra på detta eller skall jag försöka få fallet ännu kortare?

• tak3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Ja, eller om du sätter en extra fotplåt på bärläkten.

cheetah1 skrev:
Ja, eller om du sätter en extra fotplåt på bärläkten.
Du menar att helt enkelt behålla det som det är o sen bara sätta en extra fotplåt på bärläkten för att slippa se så mycket av läkten?

Ja, gör såd^_^b en extra på bärläkten nu för att hjälpa till att leda ner allt vatten i rännan och gömma läkten.
Går nog bra att måla nocken svart, men jag tycker att du ska kolla efter nockband (helst från samma tillverkare som pannorna) så slipper du att det blåser vatten och skräp baklänges upp övanför högsta pannan in under nockpannan också.

Jag kikade lite på olika hus idag när vi var ute och åkte bil: de flesta verkar ha löst det genom att ha en vindskiva där, och så sitter hängrännan på den.

Nja...den är ju under, på tassarna dvs ändträt på takstolarna

En extra fotplåt är inte helt fel, utan plåt kommer att stänka lite vatten på nedersta bärläkten som får den att ruttna.
Numera sätter jag fotplåt på alla mina tak när det ska göras om något.

Protte

En extra fotplåt är inte helt fel, utan plåt kommer att stänka lite vatten på nedersta bärläkten som får den att ruttna.
Numera sätter jag fotplåt på alla mina tak när det ska göras om något.

Protte

Den nedersta bärläkten ersätts av kilbräda.
Kilbrädan spikas på råsponten.
Rännkrokarna fästs nedfrästa i kilbrädan.Knäckta med fall.
Sedan monteras fotplåten.
Och sist spikas underlagspappen.
Det är därför nedersta våden aldrig spikas när man pappar tak, plåtslagaren skall dit innan man läktar.
Gör man som ovan ser man inte in under pannorna och ser strö och bärläkten.
Sen beöver man inte använda så grov ströläkt då det bygger på höjden för mycket.

• Gilla
para
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är ju i exakt samma bryderier just nu.

På garaget ser det ju exakt likadant ut som för TS. Jag har (helt enligt instruktionerna från Mataki) satt fotplåten under pappen. Och nu kommer hängrännan absurt långt ner och man ser all bärläkt från marken.

Snart är turen kommen till huset, och där ska jag ha yttre cellplastisolering också, bara för att komplicera till allt lite extra.

Nu har jag dels gått omkring och tittat på lite hus och sen också pratat med en byggare.
På husen jag kikat på sitter hängrännan väldigt precis under pannorna och jag lovar att det är lögn att snickarna har satt fotplåt under pappen, iaf någon fotplåt som sen mynnar ut i hängrännan iaf.

Sen snackade jag lite med en snickarkille, som bl.a. brukar sätta upp trivselhus, och dom sätter ingen fotplåt under pappen, dom sätter den på ströläkten (eller var det t.o.m bärläkten?) och det pyttelilla vatten som rinner längs pappen får helt sonika droppa ner under hängrännorna.

Mikael_L
Så jag kan väl använda denna tråd då också för min fråga, då det är helt samma ämne och ärende.

Gör jag tokigt om jag endast underlagspappar ända fram till råspontskanten (struntar i fotplåt där) och sen sätter fotplåt på läkten istället?

Och med min konstruktion blir det alltså: (underifrån och upp)
Råspont
Diffusionsöppen "takpapp"
70 (eller 100) mm cellplast.
ströläkt
fotplåt
bärläkt
pannor

Är detta OK?

Och för de som inte ska ha cellplast blir det ju likadant, bara ingen cellplast då.

Ja, men sätt fotplåten på bärläkten:)

Mitt hus har inte haft någon takfotsplåt sedan det byggdes -49 och nedersta råsponten är felfri.
Jag såg ingen anledning att sätta fotplåt när jag byggde till huset förra året, jag byggde precis samma lösning som var original.

Gabbe1 skrev:
Mitt hus har inte haft någon takfotsplåt sedan det byggdes -49 och nedersta råsponten är felfri.
Jag såg ingen anledning att sätta fotplåt när jag byggde till huset förra året, jag byggde precis samma lösning som var original.
Förstår det, men en fotplåt på nedersta bärläkten blir enligt mig snyggare.Framförallt på lägre, flackare tak som TS har, där dessutom vatten lättare än på branta tak kan blåsa upp på sista bärläkten.Jag tycker dessutom att många betongpannor "släpper" vattnet (speciellt dropp) lite annorlunda än tegel, längre in liksom.

Men det är ju för att man kan göra på många olika sätt och det blir bra ändå, som jag tycker det är roligare att bygga än att mecka med bilen, för startmotorn kan bara sitta på ett sätt och på ett ställe :) så tråkigt när man bara kan göra RÄTT eller FEL,inte som man själv vill:D

Mikael_L
Ja, med bygge kan man göra både rätt och fel på flera olika sätt ... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.