Eriksgatan
Tror att det är mer på sin plats än någonsin tidigare att sitta still i båten fram till att en budget antagits av Riksdagen.
Det lilla som L har fått till sig kanske inte väger upp de ständiga förnedringar deras företrädare nu får från allmänhet, journalister och framförallt från sd-företrädare i Riksdagshuset.
L är ju det ryggradslösa svängdörrspartiet som alltid byter ut sina åsikter och principer mot var fördelar som t ex lobbyistmijoner närmast står att finna. Kanske blir detta för mycket för L.
Så det kan mycket väl bli en S-budget som Tuffe-Uffe får att regera efter, vilket med hans psykologiska profil, leder till att han begär nyval. Och i det valet hamnar L under 4 %-spärren. Den risken är väl iofs det som talar för att L ska stöda budgeten.
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funk...dget/sa-beslutar-riksdagen-om-statens-budget/

• Gilla
DejvidK och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Så det kan mycket väl bli en S-budget som Tuffe-Uffe får att regera efter
Nej, det kan det inte. Det finns ingen samlad opposition, så även om några enstaka riksdagsledamöter från majoriteten skulle frondera och rösta på en annan budget kommer det inte få någon effekt. S-Mp-V-C skulle behöva ha en gemensam oppositionsbudget för det, vilket de inte kommer ha.

Det kan komma att finnas sakfrågor regeringen förlorar under mandatperioden, men att de vinner budgetomröstningarna är kassaskåpssäkert.

M Markarbetaren skrev:
Snacka om lurendrejeri på högsta nivå!
Plockar man bort moroten så ska man väl för f-n ta bort piskan också! Detta är nog något av det sjukaste jag sett! Kan inte ens påminna mig om att sossarna betett sig så korkat!
[länk]

”Malusen behålls oförändrad och bidrar fortsatt till styrning mot elbilar”, skriver Niki Westerberg, pressekreterare på näringsdepartementet i en kommentar till nyhetsbyrån TT."
Du trodde väl inte att miljöbonusen skulle vara i evighet?
Marknaden för elbilar verkar vara överhettad och då är det naturligt att man tar bort vissa bidrag.
Du kan bli förbannad när dom inför vägskatt i stället. Den kommer snart eftersom vägarna behöver underhållas.

• Älska
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Och om alla väljer att köpa elbil imorgon, vem ska då underhålla våra vägar?
För inbetald skatt sjunker ju markant då.

Hur man än ser på det så måste någon betala...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alla är lika röda numera! Same shit
Nog är V rödare än gråsossarna i S

Krilleman
F fribygg skrev:
Nog är V rödare än gråsossarna i S
Gråsossarna?

Vägskatt måste alla som beträder våra vägar betala.
Det kan vi väl endå enas om?!

Följdfrågan är ju då given:
Vem betalar då skatt för lastbilarna från Europa?

Krilleman Krilleman skrev:
Och om alla väljer att köpa elbil imorgon, vem ska då underhålla våra vägar?
För inbetald skatt sjunker ju markant då.

Hur man än ser på det så måste någon betala...
Det spelar väl ingen större roll vad du köper för bil så länge du betalar den själv och låter bli att åka på gator och vägar, staten får ju väsentligt större momsintäkter då elbilarna ofta är ett par hundra tusen dyrare.

Vägarna lär nog underhållas av samma entreprenörer som vanligt, om du oroar dej över att stat och kommun inte har tillräckligt med penningar så får du ju räkna med att de strax inför nya skatter eller återinför km skatten.

Vägskatt måste alla som beträder våra vägar betala.
Det kan vi väl endå enas om?!
Jag har beträtt väg till fots i dag utan att betala vägskatt, gjorde jag fel då?

• Haha
wildeside
  • Laddar…
Krilleman
F fribygg skrev:
Det spelar väl ingen större roll vad du köper för bil så länge du betalar den själv och låter bli att åka på gator och vägar, staten får ju väsentligt större momsintäkter då elbilarna ofta är ett par hundra tusen dyrare.
Där har du ju fel.

Köper jag en V70 från ca 2014 så betalar jag ca 4-5000:- i skatt för endast bilen.
Köper jag en ren elbil så betalar jag 360:- i skatt för endast bilen.

Vem ska underhålla vägarna, och för vilka pengar?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Pengar hit och missat bidrag dit. Tycker inte man ska sätta en prislapp på att rädda klimatet. Känns lite fel att bara köpa elbil för man fick bidrag.

Krilleman
F fribygg skrev:
Jag har beträtt väg till fots i dag utan att betala vägskatt, gjorde jag fel då?
Det du gör då är ju frågan given, du undviker sakfrågan.

Sakfrågan är skatten för respektive fordon, och inte fotgängare.

Önskar du en skatt för att du beträder vägen fotgängares?

Där har du ju fel.

Köper jag en V70 från ca 2014 så betalar jag ca 4-5000:- i skatt för endast bilen.
Köper jag en ren elbil så betalar jag 360:- i skatt för endast bilen.
Det stämmer säkert, köper du en ny fossilvolo har den väl dessutom 3ggr så hög skatt de första åren och elvarianten kostar som du skriver några hundra om året.

Momsen på en ny bensinpassat lär väl vara ca70000kr och väljer du en ny gte lär bara momsen inbringa minst 100 000kr till statskassan, jag får det till att momsintäkterna blir åtminstånde 40%högre för elbilen pga det högre priset.

Önskar du en skatt för att du beträder vägen fotgängares?
Inte nödvändigt nej, jag och min far har byggt vägen och den är enskild.

Vill du hindra den fria rörligheten för varor och tjänster, ska inte danskarna få fylla sina lastbilar med bacon fara över bron och sälja det i Sverige utan att betala vägskatt här?

Krilleman
F fribygg skrev:
Det stämmer säkert, köper du en ny fossilvolo har den väl dessutom 3ggr så hög skatt de första åren och elvarianten kostar som du skriver några hundra om året.

Momsen på en ny bensinpassat lär väl vara ca70000kr och väljer du en ny gte lär bara momsen inbringa minst 100 000kr till statskassan, jag får det till att momsintäkterna blir åtminstånde 40%högre för elbilen pga det högre priset.
Fast nu så greppar du halmstrån.
En begagnad Ford Focus från 2012 kan man köpa idag en väldigt liten summa med minimal vägskatt.

Den varianten av bil är dessutom standard för den gemene "svennen" med några ungar.

Att du svamlar om någon helt ny bil är inte att ens tänka på för en ensamstående flerbarnsförälder....

Var får du denna informationen ifrån?

Krilleman
F fribygg skrev:
Inte nödvändigt nej, jag och min far har byggt vägen och den är enskild.

Vill du hindra den fria rörligheten för varor och tjänster, ska inte danskarna få fylla sina lastbilar med bacon fara över bron och sälja det i Sverige utan att betala vägskatt här?
Återigen, du greppar efter halmstrån.

Majoriteten av Sveriges vägar är allmänna. Att du har att göra med en enskild väg hör inte hit.

Beträder majoriteten av Sveriges befolkning just din enskilda väg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.